Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Det går alltså ut på att göra en livedemo med en enkel stereoinspelning.

T.ex börjar ni med att skära bort lite otäckheter, komprimerar hela mixen m.m.

Musken i mitt fall är modernt dansband/coverband, jobbar mest med wavelab och ozone4.

(Det här är en seriös fråga, inte intresserad av att det är bättre att göra en riktig inspelning m.m. det handlar inte om det i det här fallet)

Kul att få lite olika infallsvinklar och för hoppningsvis tips och idéer för att jobba smartare och mer effektivt.

Mvh Jocke

Annons
pHISTERmILL (oregistrerad)
Postat

Jag är rädd att jag inte riktigt förstår frågan. Vill du veta hur man ska mastra en stereoinspelning av en livetagning? Eller vill du veta vad du bör tänka på när du ska göra inspelningen?

Postat
Jag är rädd att jag inte riktigt förstår frågan. Vill du veta hur man ska mastra en stereoinspelning av en livetagning? Eller vill du veta vad du bör tänka på när du ska göra inspelningen?

Jag syftade på hur man ska mastra en stereoinspeling av en livetagning.

Men för all del, det är inte fel med lite tips på vad man bör tänka på vid själva inspelningen heller 🙂

pHISTERmILL (oregistrerad)
Postat
Jag syftade på hur man ska mastra en stereoinspeling av en livetagning.

Men för all del, det är inte fel med lite tips på vad man bör tänka på vid själva inspelningen heller 🙂

Du måste utgå från hur inspelningen låter. Det finns inget generellt svar för att kunna mastra den bra. Men generellt tycker jag du bör hantera den som vilken inspelning som helst; lyft fram det som är bra, rätta till det som är bristfälligt. Sen går det inte att trolla heller, mest polera.

När du spelar in en master direkt skulle jag nog råda dig att bibehålla dynamiken, inte komprimera förrän det är dags att mastra. Att få med live-atmosfären är också viktigt. Vissa ggr har man hört såna inspelningar där man tagit ljudet från PA direkt och man hör inte ett skvatt av publik eller nån livekänsla.

Postat
Mixar du i datorn eller kör du in hela bandet på en kanal?

Jag spelar in hela bandet på 2 kanaler i en zoom H2 (för enkelhetens skull).

Postat (redigerat)
Jag spelar in hela bandet på 2 kanaler i en zoom H2 (för enkelhetens skull).

EQ på bägge kanalerna plus eventuellt reverb om det är torrt som snus. Kör kompressor på en masterkanal. Det kan kanske vara en hjälp.

Ozone4?

Redigerat av karut4
Postat

Brukar försöka skära lite där det är väldigt rörigt, lägga lite reverb, stereo bredda och sen lägga en multibandskompressor för att ballansera och få upp volymen.

Ja ozone4...

Postat

Placeringen av zoomen är ju enormt viktig. Och nivåerna på scen. Ni måste göra några provinspelningar innan publiken kommer, lyssna efter varje gång och justera lite volymer på instrumenten. Annars blir det säkert nåt instrument som inte hörs alls. Zoomen hör ju nåt helt annat än vad ni på scenen hör. Sätter ni Zoomen strax framför scenen så tänk på att vrida in PA-topparna in mot mitten mer än vanligt, annars går det mesta av PA-ljudet (sången) förbi Zoomen. Sätter ni zoomen för långt ut i lokalen blir det noll tryck i inspelningen.

Postat (redigerat)
Placeringen av zoomen är ju enormt viktig. Och nivåerna på scen. Ni måste göra några provinspelningar innan publiken kommer, lyssna efter varje gång och justera lite volymer på instrumenten. Annars blir det säkert nåt instrument som inte hörs alls. Zoomen hör ju nåt helt annat än vad ni på scenen hör. Sätter ni Zoomen strax framför scenen så tänk på att vrida in PA-topparna in mot mitten mer än vanligt, annars går det mesta av PA-ljudet (sången) förbi Zoomen. Sätter ni zoomen för långt ut i lokalen blir det noll tryck i inspelningen.

Uttryckte mig kanske lite slarvigt. Jag linar alltså signalen fårn bordet in i zoomen.

Tyvär så har jag inte så mycket möjlighter att anpassa nivåer efter inspelningen då det är liveljudet som är prioritet...

Tillägas bör väl kanske att jag jag kör samtliga instrument ut i pa:t...

Det det handlar om är att kompensera inspelningen mot sånt som inte kommer med, (t.ex mastereq) sen att jämna upp och höja volymen etc...

Redigerat av Jutti

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.