Jump to content
Annons

Tangentbord som keyboard?


Smör

Recommended Posts

Jag använder inget inspelningsprogram överhuvudtaget i dagsläget. Jag söker ett som låter mig använda datorns tangentbord för att spela in midi, och för att "jamma" lite när man har tråkigt på tågresor. Gärna något som inte kräver massa krångligt installerande och plugin-hanterande.

Vad finns det för program som erbjuder denna funktion?

Redigerat av Smör
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

FL Studio erbjuder också tangentbordet som klaviatur. Fungerar fint att skissa melodier med, och är man fast besluten med en kompakt lösning så är det kanske tangentbordet som gäller, eller Korg nanoKey. Personligen ogillar jag klaviaturer med mindre än fyra oktaver.

Link to comment
Dela på andra sajter

morgonte (oregistrerad)

Reaper har oxo liknande tangentbords-midi-funktion. Funkar som du säger vid tågresor o dyl, men inte nåt att spela in seriöst på.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
morgonte (oregistrerad)
Hur kommer man åt den funktionen i Reaper?

Ur handboken (Egentligen skulle du fått leta själv - men det är ju snart jul 😆 ):

REAPER's Virtual MIDI Keyboard,

can be played using your mouse or PC

keyboard.

This keyboard is displayed using the

command View, Virtual MIDI

Keyboard. The shortcut keys Alt B

can be used to toggle display on and

off.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ur handboken (Egentligen skulle du fått leta själv - men det är ju snart jul 😄 ):

REAPER's Virtual MIDI Keyboard,

can be played using your mouse or PC

keyboard.

This keyboard is displayed using the

command View, Virtual MIDI

Keyboard. The shortcut keys Alt B

can be used to toggle display on and

off.

Hehe, tack. Jag hittade det i handboken fem minuter efter jag hade ställt frågan. Har letat efter det ett tag, men visste inte att jag skulle söka efter "virtual keyboard".

Tack för svaret i alla fall!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Garageband har också en sådan funktion. Men det finns ju bara till Mac. Dessutom tycker jag att det är alldeles för mycket fördröjning för att det ska kännas som att man spelar "på riktigt", men det kanske är likadant i alla program.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...