Jump to content
Annons

Spara nytt arrange från template i PT, omöjligt?


eeoc (oregistrerad)

Recommended Posts

eeoc (oregistrerad)

Hej,

Registrerade mig just och förväntar mig att få snöa in mig på PT i den här tråden.

Körde en inspelnings session i helgen och hade skapat en template-arrange för att enkelt kunna spela in nya låtar men med samma inställningar! (använde samma mikrofoner och i stort sett samma ingångar/utgångar). Hur som helst

Problemet dök upp på kvällen: alla filer hade samlats i SAMMA audio files mapp, FASTAN jag hade skapat

Huvudmapp (artistnamnet) och däri en template. När jag öppnade template var alltid det första jag gjorde att "Spara som" och så beroende på vilken låt jag spelade in t ex "låt 5" som låg i "låt 5"-mappen. PT skapade ingen automatisk Audio files mapp i låt5-mappen utan la allt i en audio files mapp i själva Artistnamnmappen.

Sjukt irriterande.

Löste det hela genom att öppna varje arrange och välja "Save copy of session" eller något sånt och då kopiera alla audio files ; då skapades en ny mapp "Copy of låt 5" och däri fanns bara de audio files som jag spelat in till just låt 5. Pjuh.

Ska det inte gå att ha någon slags template-arrange, så att man kan utgå från samma inställningar (sina inställningar) och bara "spara som", utan att det som jag beskrivit ovan händer?

Hur gör ni när ni spelar in i PT och inte vill börja från scratch i vart endsta inspelning? Och ändå ha rätt sak på rätt plats, inte hålla på med kopior eller radera gamla/överblivna filer?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Som sagt så kan du göra det väldigt enkelt i PT8 genom att bara välja save as template och lägg den där de medföljande templates ligger så kommer du lätt åt den vid uppstarten. Men om du inte har v8 så kolla manualen, men har för mig att du gör en session som vanligt och sparar den. Sedan får du gå in på egenskaper för den sessionfilen i oprativet och göra några förändringar. Så va det för MAC iaf, vet att det är något som skiljer sig till PC. Men det ska stå i manualen som sagt exakt vad du ska göra. Sedan kan du skapa nya sessions i pro tools och välja import session data och välj det du vill ha med från din template. Sorry att jag inte minns detaljerna, men efter v.8 så har man glömt dessa.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

eeoc (oregistrerad)

Tack för snabba svar

Har PT HD med PT8 versionen, kör via mac.

Så när jag skapat ett projekt där jag är nöjd med inställningarna väljer jag bara "Save as template" ?

Det jag gjorde i början var att skapa ett projekt och döpa det till "template" och alltid öppna detta och därefter välja "spara som".

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för snabba svar

Har PT HD med PT8 versionen, kör via mac.

Så när jag skapat ett projekt där jag är nöjd med inställningarna väljer jag bara "Save as template" ?

Det jag gjorde i början var att skapa ett projekt och döpa det till "template" och alltid öppna detta och därefter välja "spara som".

Precis! gör i ordning en session så som du vill ha den. Välj sedan save as template. När du gjort färdigt en låt och du vill starta ny session med samma template gör en ny med quickstart guiden och välj att göra ny session från template och välj din template där. Då kommer du automatiskt få göra en ny session.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...