Jump to content
Annons

Ljudisolering


Joelbille

Recommended Posts

Jag har lite funderingar kring hur jag ska isolera min studio för att vara lite barmhärtig mot grannarna... Studion är belägen i en källare med rejält tjocka väggar som inte släpper igenom särskilt mycket. Problemet är ytterdörren och de två små fönstren som finns. Dessa ligger en bit in i väggen, så att det finns ett utrymme som är ca 1.5 -2 decimeter djupt, som jag har tänkt mig att fylla med en tjock skiva av något lämpligt material som dämpar så mycket som möjligt. Vilket är detta material? Funderar på rockwool, eller kanske frigolit. Vad tror ni fungerar bäst?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag har lite funderingar kring hur jag ska isolera min studio för att vara lite barmhärtig mot grannarna... Studion är belägen i en källare med rejält tjocka väggar som inte släpper igenom särskilt mycket. Problemet är ytterdörren och de två små fönstren som finns. Dessa ligger en bit in i väggen, så att det finns ett utrymme som är ca 1.5 -2 decimeter djupt, som jag har tänkt mig att fylla med en tjock skiva av något lämpligt material som dämpar så mycket som möjligt. Vilket är detta material? Funderar på rockwool, eller kanske frigolit. Vad tror ni fungerar bäst?

Du bör helst använda ett material som är massivt och dåligt på att leda ljud. Rockwool leder ljud dåligt men det krävs väldigt tjocka lager innan det dämpar bort ljud som du vill hindra från att komma in till dina grannar. Tyvärr tror jag att 1,5 - 2 dm är lite för lite för att hindra framför allt basen att tränga igenom.

Ett bättre alternativ vore om du kunde sätts två helst tre lager gips efter att du fyllt tomrummen med rockwool,det bör hjälpa markant. Vi har byggt studios där vi fyllt tomrum mellan väggarna med sand. Det var effektivt men ganska krångligt att hantera.

Frigolit är inget att rekommendera. Dämpar inte ljud särskilt bra.

//Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

Hoppsan, nu var det länge sen jag ställde frågan...

Tack för tippsen! Problemet är att denna dörr är enda vägen in i studion så därför måste isoleringsanordningen vara någorlunda mobil... Nu har jag snickrat ihop en låda som precis passar in i utrymmet vid dörren, bestående av 10 cm rockwool "inramat" i plywood med handtag på. Fungerar faktiskt förvånansvärt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...