Jump to content
Annons

Ny här! och jag har problem.


Robert123

Recommended Posts

Hej på er!

Jag registrerade mig i november förra året, men det är först nu som jag kommit igång.

Har inte spelat sedan 1990. Då var jag sångare i ett coverband som hette Smart Patrol; ett coverband som spelade DEVOs tidiga låtar. Sista spelningen var i Uppsala 1990 då DEVO grabbarna var på plats, så då kändes det som toppen var nådd (och vi lade ned bandet)

Annars var och är jag hängiven synthmusik. Köpte tidigt en ATARI 1040ST (hette den väl?) och C-lab Notator. Grejorna står kvar nere i källaren, men det känns som om det hänt något på teknikfronten sedan 80/90-talet. Om någon vill lägga ett bud på grejorna går det bra.

Har i helgen snurrat runt på hemsidor och letat och tittat.

Gick in på 4sounds i Stockholm med förvissningen om att komma ut med programmet Cubase 5 och ett litet klaviatur att stoppa in i min bärbara dator. Jupiter 8-paketet hägrade också på hyllan.

Men killen tyckte jag skulle köpa Mbox 2 mini och ett litet klaviatur. Jupiter 8-synth-programvaran tyckte han kunde vänta. Förvirrad gick jag därifrån.

Tänk er själva. Här kommer en 40+ kille in med fickorna fulla med pengar och vill återta sina musikdrömmar, men får oväntade signaler.

Så hjälp!

Varför ska jag välja Mbox 2 mini istället för Cubase? Det kanske är en idiotisk fråga, men behandla mig som den nybörjare jag är.

Det jag vill är att ha ett program att arrangera och göra låtar i (som i mitt gamla C-lab notator). Jag vill slippa gräva fram alla gamla synthar utan ha dem i datorn, inkl trummaskinen m m. Tänker mig att jag har en bärbar dator samt ett minikeyboard. Jag vill att det enkelt ska gå att få ut materialet i en digital fil. Vill också att, om det visar sig ha potential, kunna skicka det vidare till andra (mer proffsiga musiker) för "behandling". Jag är ingen klippa på att spela och kommer inte att sitta och göra egna ljud och grejor. Låtidéer har jag gott om och vill få ut dem på ett bra sätt med den känsla jag önskar i låten. Sedan får andra hjälpa till.

Det blev lite långt och jag hoppas inte min fråga river upp ett stort sår i ett mjukvarukrig.

Det skall bli kul att finnas med i detta sammanang.

MVH

Haig

Redigerat av Haig
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hejsan

Enda anledningen till att du skulle köpa Mbox2 är att det är ett ljudkort som är bra för musik, vilket du annars skulle kanske behöva köpa till med cubase. Annars så spelar det ingen roll vilket program du använder utan ta det som känns bäst för dig. Har du vänner som använder ett visst program så kan det vara bra att ha samma då hjälpen är nära. Men att välja mbox2 bara för ljudkortet känns inte helt rätt då du kan få helt ok ljudkort för rätt billig peng idag.

Fördel med cubase är att det använder vst-format till sina pluggar och i detta format finns fler gratisgrejor att ladda hem än till pro tools som använder sig av Rtas-formatet på sina pluggar.

Fördel med pro tools är att många större studios använder det, och det gör det lätt att bara skicka över hela projektet. (dock använder de inte LE som är med mbox2 utan HD, men allt som görs i LE kan öppnas i HD och tvärt om)

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej och välkommen! Har liknande ålder och erfarenhet med dig. Har också en 1040 med Notator som står och skräpar :rolleyes:

Spontat med tanke på din bakrund som syntare och sångare och Notator i bakfickan så tycker jag du ska ta en titt på kombinationen Reason samt Record från svenska Propellerheads. http://www.propellerheads.se/index.cfm

Mvh Hego

Link to comment
Dela på andra sajter

cubase är ett program medan mbox är ett ljudkort

med mboxen följer protools le som är ett program

största anledningen att välja mboxen är just protools

om du köper cubase måste du troligen köpa ett ljudkort bland annat för att få ner latency om du spelar på ett midiklaviatur

om du använder det inbyggda ljudkortet i datorn är det största problemet latency

men eftersom du inte vill spela in analoga ljudkällor så kanske det ändå räcker med det inbyggda

latency går kanske att ordna med drivrutinen asio4all som finns att ladda ner

cubase innehåller en del mjukvarusynthar och det finns andra många gratis vsti att hämta på internet

så att vänta med att köpa ett mjukvaruinstrument är en bra ide

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Halloj och välkommen!

Som gammal syntare och återfallsmusiker precis som du så förstår jag att man står handfallen inför det teknikskifte som skett under din frånvaro.

Egentligen spelar det nog inte så stor roll vad du väljer för mjukvara.

Tröskeln kommer att vara ungefär lika låg/hög oavsett vad du väljer, Cubase eller Pro Tools.

Jag kör Reason som syntrigg kombinerat med Tracktion 2 (har kört Cubase från v1.0 men har bytt till Tracktion) där jag kör audiospåren.

Gillar du att göra ljud och jobba med effekter samtidigt som du vill ha ett arbetsätt som påminner om vad du är van vid tidigare så är nog Reason 5/5 poäng.

Dessutom är Propellerheads svenskar, bara det :-)

Gå hit http://www.propellerheads.se/

Och ladda ned Reason demon.

Spelar det nog ingen större roll vad du väljer. Du kommer att hitta ditt arbetssätt.

Kolla in på tillverkarnas websiter och ställ gärna frågor här så skall vi se om vi kan hjälpa dig.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för snabbt svar!

Ska kolla in era förslag.

Det blir nog inget mer jobb idag ...

H

Halloj och välkommen!

Som gammal syntare och återfallsmusiker precis som du så förstår jag att man står handfallen inför det teknikskifte som skett under din frånvaro.

Egentligen spelar det nog inte så stor roll vad du väljer för mjukvara.

Tröskeln kommer att vara ungefär lika låg/hög oavsett vad du väljer, Cubase eller Pro Tools.

Jag kör Reason som syntrigg kombinerat med Tracktion 2 (har kört Cubase från v1.0 men har bytt till Tracktion) där jag kör audiospåren.

Gillar du att göra ljud och jobba med effekter samtidigt som du vill ha ett arbetsätt som påminner om vad du är van vid tidigare så är nog Reason 5/5 poäng.

Dessutom är Propellerheads svenskar, bara det :-)

Gå hit http://www.propellerheads.se/

Och ladda ned Reason demon.

Spelar det nog ingen större roll vad du väljer. Du kommer att hitta ditt arbetssätt.

Kolla in på tillverkarnas websiter och ställ gärna frågor här så skall vi se om vi kan hjälpa dig.

Redigerat av Haig
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
finns mig veterligen inget program idag som funkar på det sättet som gamla notator gjorde

Live kanske... lite åt det hållet iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...