Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag startar den här tråden här i allmänt, hittade ingen lämplig avdelning för att diskutera verksamhetsform för artisteri/musiker.

Jag behöver starta en verksamhet i någon form för mitt artisteri eftersom det har äntligen börjat generera lite intäkter vilket självklart är kul.

Så nu är frågan, har ni några erfarenheter att dela med er av rörande detta?

Jag är inte så sugen på enskild firma av flera skäl men det kan vara ett alternativ.

Handelsbolag kanske, ekonomisk förening går nog bort och aktiebolag vet jag inte om det är rimligt.

Hur hanterar ni era inkomster/utgifter för musikskapandet?

Förhoppningsvis kan fler ha glädje av lite tips på området.

Annons
Postat

Handelsbolag är precis samma sak som Enskild Firma. Skillnaden är bara att man är flera delägare - som alla är solidariskt ansvariga.

Enskild Firma är nog det enda jag skulle överväga i ditt läge. Det är ju gjort för ensamföretagare av alla sorter - och du är inte tvungen att ha revisor, utan kan sköta allting själv utan några större problem, om du skaffar ett enkelt bokföriongsprogram.

Om verksamheten är huvudsakligen att spela, så registrerar du firman som "konstnärlig verksamhet", så kan du alltid göra avdrag mot din huvudinkomst (och därmed få lägre skatt på den) om det blir förluster i firman - och den avdragsrätten gäller alltid med konstnärlig verksamhet, men bara i 5 år med verksamhet som är inriktad på försäljning o dyl.

Postat
Handelsbolag är precis samma sak som Enskild Firma. Skillnaden är bara att man är flera delägare - som alla är solidariskt ansvariga.

Enskild Firma är nog det enda jag skulle överväga i ditt läge. Det är ju gjort för ensamföretagare av alla sorter - och du är inte tvungen att ha revisor, utan kan sköta allting själv utan några större problem, om du skaffar ett enkelt bokföriongsprogram.

Om verksamheten är huvudsakligen att spela, så registrerar du firman som "konstnärlig verksamhet", så kan du alltid göra avdrag mot din huvudinkomst (och därmed få lägre skatt på den) om det blir förluster i firman - och den avdragsrätten gäller alltid med konstnärlig verksamhet, men bara i 5 år med verksamhet som är inriktad på försäljning o dyl.

Tackar Claes!

Jo jag känner till de olika bolagsformerna. Jag har haft både enskild firma, handelsbolag och aktiebolag förut - jag kanske skulle skrivit det ☺️

Det kanske blir enskild firma ändå, det går ju att ändra sig. Gillar inte att det blir like meckigt med deklarationen bara.

Undrar hur andra har gjort också så posta gärna!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.