Jump to content
Annons

Spela in Kondensatormikrofoner i Line-in, ska jag ha Preamps


Erikson

Recommended Posts

Hej!

Jag funderar på att köpa ett ljudkort som är 16-kanaligt, men endast 8st är Mic ingångar med phantom-power.

Om jag ska spela in mic i dom resterande 8 kanalerna som är vanliga line inputs, måste jag ha preamps då?`

Måste jag ha preamps även om inte ska ha Phantom power på dom micarna i Lineingångarna?

Tack! Alla seriösa svar uppskattas!

Edit:

Asså

Det är ett Alesis Multimix 16

8st XLR, 48v Phantompower med inbyggda Preamps

8st Line Ingångar!

Redigerat av Erikson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Yes 🙂

Finns många åtta kanaliga preamps på marknaden i alla prisklasser och kvalitet, så någon lär du hitta som passar dig i pris och kvalitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lägger in svaret; "JA", på samtliga frågor.

Eftersom du måste förstärka micksignalen på något sätt så måste du ha en mickförstärkare, INNAN linjeingången.

Tack för det snabba svaret! Ett rent och rakt svar, sånt uppskattas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lägger in svaret; "JA", på samtliga frågor.

Eftersom du måste förstärka micksignalen på något sätt så måste du ha en mickförstärkare, INNAN linjeingången.

Men om det är t ex m-audio fast track ultra så är det väl inbyggd preamp ? en väligt bra sådan dessutom det är iallafall en inbyggd i mikingångarna det vet jag, men det borde inte behövas nån extra preamp på line ingångarna, låter skumt tycker jag.. kan ha fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag funderar på att köpa ett ljudkort som är 16-kanaligt, men endast 8st är Mic ingångar med phantom-power.

Om jag ska spela in mic i dom resterande 8 kanalerna som är vanliga line inputs, måste jag ha preamps då?`

Måste jag ha preamps även om inte ska ha Phantom power på dom micarna i Lineingångarna?

vilket ljudkort menar du egentligen?

det krävs en preamp för att få upp miksignalen till linenivå

fantommatning har inget med nivån att göra utan vissa mikar kräver helt enkelt ström

Men om det är t ex m-audio fast track ultra så är det väl inbyggd preamp ? en väligt bra sådan dessutom det är iallafall en inbyggd i mikingångarna det vet jag, men det borde inte behövas nån extra preamp på line ingångarna, låter skumt tycker jag.. kan ha fel.

fast track ultra har 4 mikpreamps om man vill koppla mikar till de övriga ingångarna behövs det externa preamps till dem

Link to comment
Dela på andra sajter

Sitter det alltså ingen inbygd preamp i till line ingångarna? Trodde det räckte med XLR till tele kablar.

det finns mikingångar som har teleanslutningar men här är det bara line-ingångar

Okey mitt fel, har inte stor koll på m-audio. Ber om ursäkt ^^ hehe

du menar alesis...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...