Jump to content
Annons

Min förstärkare bara dog!?


wirrew

Recommended Posts

Hej, hoppas nån kan hjälpa mig 🙂.

Under en spelning så använde jag min Yamaha Stereo Amplifier A-07 på inte så farligt hög volym... och helt plötsligt så bara dog den 🙁, det var inga säkrigar som gick, varken i lokalen eller i förstärkarn. Och nu startar den inte längre.

Är det nån som kan tänka säg vad som hänt?

Behöver all hjälp jag kan få, och behöver nån mer info så får ni fråga...🙂

// Wirrew //

Redigerat av wirrew
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Svårt att säga, men är det helt död, så ligger det antagligen i nätdelen. Är det liv i den, men inte kommer ut något ljud, så har förmodligen sluttransistorerna gått åt skogen.

Har du kört med högtalare som har för låg impedans, så kan orsaken finnas där, men annars är det väldigt svårt att gissa orsaken.

Är den gammal, så kan det handla om någon kallödning, så det är inte säkert att det är så våldsamt komplicerat.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Svårt att säga, men är det helt död, så ligger det antagligen i nätdelen. Är det liv i den, men inte kommer ut något ljud, så har förmodligen sluttransistorerna gått åt skogen.

Har du kört med högtalare som har för låg impedans, så kan orsaken finnas där, men annars är det väldigt svårt att gissa orsaken.

Ja, den är helt död, när jag slår på "power" så händer det inget.

Jag använde 2st 8ohm:s högtalare och 2 st 4 ohm:s membran.

Aaa, den är ganska gammal, vet inte riktigt men Ca 15 år säkert...

Redigerat av wirrew
Link to comment
Dela på andra sajter

Var de parallellkopplade (8 ohm och 4 ohm) så får du en resulterande impedans på 2,67 ohm - och det kan nog knäcka ganska många slutsteg om man har så låg impedans... 🙁

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Var de parallellkopplade (8 ohm och 4 ohm) så får du en resulterande impedans på 2,67 ohm - och det kan nog knäcka ganska många slutsteg om man har så låg impedans... 🙁

Eee, kommer inte ihåg det där med paralellkoppling, men jag körde ena 8ohm:arn på vänster och andra på höger.

Sen tog jag och kopplade på båda 4ohm:arna på den ena (vänster tror jag). Skulle jag inte gjort så? 🙂 skulle jag ha tagit den ena till den vänstra och den andra till högra?

Går det att göra nått åt stärkaren eller är det bara och kasta? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Eee, kommer inte ihåg det där med paralellkoppling, men jag körde ena 8ohm:arn på vänster och andra på höger.

Sen tog jag och kopplade på båda 4ohm:arna på den ena (vänster tror jag). Skulle jag inte gjort så? 🙁 skulle jag ha tagit den ena till den vänstra och den andra till högra?

Det beror helt på HUR du kopplade ihop det hela, så utan att veta det går det inte att svara säkert...

Om du bara har hängt på allt parallellkopplat - alltså både 8 ohmshögtalren och de båda 4 ohms, så har du fått en impedans på 1,6 ohm - och det är nog t o m ovanligt att bilslutsteg (som i många fall är specade ner till 2 ohm och alltså klarar mycket högre strömuttag än vanliga stereoanläggningar) överlever det...

Går det att göra nått åt stärkaren eller är det bara och kasta? 🙂

Det kostar nog en slant att få fixat, men det är säkert inte omöjligt. Att den inte startar alls, kan också vara en skyddkrets som upptäcker att det är kortis i sluttransistorer, så att den inte låter nätdelen gå igång fullt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Såhär hade jag kopplat:

LÄNK: http://img5.imageshack.us/img5/7011/pakoppling.png

Skissen säger inte allt som behövs - men jag misstänker att du har parallellkopplat...?

Parallellkoppling.jpgSeriekoppling.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, jag hade gjort som enligt den första bilden d.v.s paralellkoppling.

Då har du kommit ner på 1,6 ohms impedans - och i så fall är det inte konstigt att slutsteget gick sönder. :rolleyes:

Jag misstänker att du måste få bytt alla effekttransistorer till det slutsteget - och om det är en gammal förstärkare så är det inte säkert att samma typ finns längre, utan du kan få byta till båda kanalerna för att få balans. Det kan nog vara billigare och bättre att köpa en ny (eller nyare begagnad...).

Link to comment
Dela på andra sajter

Då har du kommit ner på 1,6 ohms impedans - och i så fall är det inte konstigt att slutsteget gick sönder. :rolleyes:

Jag misstänker att du måste få bytt alla effekttransistorer till det slutsteget - och om det är en gammal förstärkare så är det inte säkert att samma typ finns längre, utan du kan få byta till båda kanalerna för att få balans. Det kan nog vara billigare och bättre att köpa en ny (eller nyare begagnad...).

Okej 😄

Men vad händer när jag nu gör så att jag tar minus till misus och plus till plus på 4ohm:arna, och sen från den ena, plus till plus och minus till minus på ena högtalaren, d.v.s ena kanalern på förstärkaren? (en fungerande stärkare)

Blir det mer motstånd på ena kanalen då?

Eller ska jag ta minus på ena kanalen och plus på andra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej :rolleyes:

Men vad händer när jag nu gör så att jag tar minus till misus och plus till plus på 4ohm:arna, och sen från den ena, plus till plus och minus till minus på ena högtalaren, d.v.s ena kanalern på förstärkaren? (en fungerande stärkare)

Blir det mer motstånd på ena kanalen då?

Eller ska jag ta minus på ena kanalen och plus på andra?

Parallellkoppling ger alltid mindre impedans än den högtalare som har lägst impedans, medan seriekoppling är enklare, eftersom man alltid lägger ihop impedanserna då.

Du kan gärna läsa lite mer om hur du räknar på det HÄR, så kan du lätt kolla själv vad som händer beroende på hur du kopplar. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha du.. du körde en kanal i 1,6 Ohm.. Hualigen.. Du har dödat stärkaren.. Har du tur finns det ytterligare säkringar inne i den som gått (Eftersom du körde andra kanalen i 8 Ohm vilket inte skadar) .. Annars så är det nog som så att eftersom den är heldöd att nätdelen pallade inte trycket och gick och hängde sig.. Tyvärr. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha du.. du körde en kanal i 1,6 Ohm.. Hualigen.. Du har dödat stärkaren.. Har du tur finns det ytterligare säkringar inne i den som gått (Eftersom du körde andra kanalen i 8 Ohm vilket inte skadar) .. Annars så är det nog som så att eftersom den är heldöd att nätdelen pallade inte trycket och gick och hängde sig.. Tyvärr. 😛

Okej, vart finns dom säkringarna då? 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade en marshall för några år sen. Fläkten fastnade och då så bara slocknade den och gick inte att starta. När jag bytte fläkten så fungerade den felfritt igen.

Okej, men det finns ingen fläkt på den här...😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...