Jump to content
Annons

Hjälp att lösa (-9073)-problemet!


Liv

Recommended Posts

Hej, jag har stora problem nu.

Sitter i Pro tools, är ej superavancerad - har det till att skissa låtar. Har inga tuffa pluggar bara programmets egna.

Har fått detta meddelande hej 200 ggr idag (och flera gånger tidigare):

"DAE cant get audio from the drive(s) fast enough. Your drive may be too slow or fragmented, or a firewire drive could be having trouble due to the extra firewire bandwith or CPU load. (-9073)."

Datorn är en HP pavillion ze2000 inköpt 2005. Har ominstallerat den, defraggat, rensat ner till 46 lediga GB av 74 möjliga. Kör f-secure och ad-aware. CPUn är normalt mycket hög.

Har provat att ändra bufferstorlek och delat ut minne på hårddiken.

Vad kan det vara för problem? Är det bara att kasta program och/eller dator?

plse Help! XO

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Läste runt nu och såg att folk köper nya M-box-vänliga hårddiskar och spelar in på - undrar om det funkar med laptop? Känns som att den externa disken pratar extremt långsamt med min :/C.

Men då är det kanske läge att köpa ny utrustning? Det verkar ju inte vara nån inställning man inte kryssat ur...

Link to comment
Dela på andra sajter

En 9073:a beror på (oftast) att kör audio på den interna hårddisken dvs samma som systemet sitter på.

har man laptop så rek.s en firewire hårddisk. en stationär = en extra hårddisk internt.

har du kollat om din dator är kompatibel?

här är lite tips, om än något år gamla, på digi's sajt hittar du mer

https://www.studio.se/index.php?showtopic=29343

/ C detaa skrivet med en 14-m,åaders barn i famnen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa att stänga ner adaware och f-secure (med nätverkskabeln urdragen/wifi avstängt). Antivirus och liknande är inte jättebra att ha i bakgrunden när man jobbar med låg-latency ljud. Det finns mycket annat man kan trixa med också. Jag kör inte Pro Tools själv, men det finns mycket tips på nätet om hur man optimerar windows för ljud generellt, och det hjälper ofta oavsett vilken DAW man använder.

Sen är nog en extern disk att rekommendera om du inte redan har det. Firewire (eller ännu hellre eSATA om datorn mot förmodan har eSATA) lastar systemet mindre än USB. Själv har jag spanat in Seagate freeagent extreme som verkar trevlig, snabb och inte alltför dyr. Vet inte om man måste ha någon särksild "m-boxvänlig" disk för Pro Tools dock, skulle gissa att vilken firewiredisk som helst funkar, bara den är snabb. Jag använder dock som sagt inte Pro Tools, så det är kanske nåt jag missat.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...