Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Vilket gymnasium ska man läsa på om man vill bi musikproducent. Är det ens någon idé att bli musikproducent?

Börjar det inte bli ett dött yrke nu när alla producerar sin musik själv?

Hur är det att hitta jobb sen, svårt/lätt?

Tacksam för svar =)

Annons
Postat

Som du säger är det fler och fler som blir sin egen producent. Som hantverk är det kanske mer aktuellt än någonsin tidigare.

Om jag var du skulle jag välja ett gymnasium och program som jag trivs med och som ger tid över till att göra det du vill på fritiden.

creel (oregistrerad)
Postat
Som du säger är det fler och fler som blir sin egen producent. Som hantverk är det kanske mer aktuellt än någonsin tidigare.

Om jag var du skulle jag välja ett gymnasium och program som jag trivs med och som ger tid över till att göra det du vill på fritiden.

+1

Ta ett program med bred utbildning på en skola som verkar vettig.

creel (oregistrerad)
Postat (redigerat)
Men om man går t ex. http://www.stage4you.se/ eller http://www.lbs.se/index.php?option=com_con...1&Itemid=41 .

Kan man räkna med jobb efter det ?

Nä, det är med största sannolikhet en minoritet som får jobb inom branschen efter utbildningen. Det där är ju dessutom gymnasium. Producenter får ju knappt jobb efter högskoleutbildning om det.

Det gäller att ha kontakter, lite flyt och vara riktigt duktig på sin grej.

Redigerat av creel
Elof (oregistrerad)
Postat
Men om man går t ex. http://www.stage4you.se/ eller http://www.lbs.se/index.php?option=com_con...1&Itemid=41 .

Kan man räkna med jobb efter det ?

En utbildning betyder ingenting. Det är ingen artist, A&R eller skivbolag som kommer anlita dig för att du är "utbildad musikproducent".

Det handlar om att kunna visa upp vad du kan och komma i kontakt med rätt folk.

Välj ett gymnasium som inte är så jobbigt och läx-fyllt, så du har tid att sitta och producera musik hela nätterna. Försök bli polare med skolans musiklärare och få en nyckel till studion, så du kan sitta där på helgerna och spela in dina kompisar och klippa till dåliga tagningar, falska stämmor och försöka få punch i rocktrummor som spelats av en elev på jazzlinjen. Lär dig tricken för styra upp andras misstag och hur det ska låta för att du ska behöva göra så lite som möjligt i efterhand. Lär dig vad som funkar bäst för just dig och hur du vill jobba på egen hand och ihop med andra. Lita inte heller på allt lärarna säger, det finns ofta flera andra (snabbare, bättre, proffsigare) sätt än de som lärs ut. Nöt som fan helt enkelt, spela in hela tiden. Praktisk erfarenhet är det bästa du kan ha.

Postat
En utbildning betyder ingenting. Det är ingen artist, A&R eller skivbolag som kommer anlita dig för att du är "utbildad musikproducent".

Det handlar om att kunna visa upp vad du kan och komma i kontakt med rätt folk.

Välj ett gymnasium som inte är så jobbigt och läx-fyllt, så du har tid att sitta och producera musik hela nätterna. Försök bli polare med skolans musiklärare och få en nyckel till studion, så du kan sitta där på helgerna och spela in dina kompisar och klippa till dåliga tagningar, falska stämmor och försöka få punch i rocktrummor som spelats av en elev på jazzlinjen. Lär dig tricken för styra upp andras misstag och hur det ska låta för att du ska behöva göra så lite som möjligt i efterhand. Lär dig vad som funkar bäst för just dig och hur du vill jobba på egen hand och ihop med andra. Lita inte heller på allt lärarna säger, det finns ofta flera andra (snabbare, bättre, proffsigare) sätt än de som lärs ut. Nöt som fan helt enkelt, spela in hela tiden. Praktisk erfarenhet är det bästa du kan ha.

okej tack =)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.