Jump to content
Annons

Hjälp med sångeffekt


petkarlsson

Recommended Posts

Hej! Jag har letat runt i olika trådar men inte fått svar på min fråga.

Jag undrar helt enkelt lite om sångeffekter. Jag är ute efter ett lite smått distat ljud, och vill ha ett bra sätt att få till det på. Jag vet att det finns en mycket stor arsenal av effekter man kan modifiera sången med när man väl mixar, men jag är en sån typ som vill få det att inte låta "tillgjort" på inspelningarna, dvs att jag inte vill att det ska skilja sig FÖR mycket mellan inspelning och live. Har ni något bra tips på hur man kan få till ett sånt ljud? Kan man fixa det via en Pre-amp, och vilken pre-amp bör jag välja isåfall? Min budget är inte den största.

För att förtydliga lite....

Ljudet jag är ute efter kan återfinnas i många av Muse's låtar.

Här är ett exempel. En liveverision av låten "the small print"

HÄR

Jag vill dock inte riktigt ha en lika grovkornig disteffekt, utan mer mjukt.

Annat exempel: Hysteria (studioverision)

Hysteria

I deras fall så använder sångaren en "Avalon VT-737" pre-amp, som han kör med hög gain på. men som sagt, min budget är begränsad, jag kan inte betala de cirka 20.000 kr som återförsäljaren vill ha för denna preamp 🙂

Tack på förhand / Pet

Redigerat av petkarlsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Ljudet på Gysteria skulle lika gärna vara en distande kompressor som en distande preamp.

Jag skulle nog börjat med att titta på några distpluggar innan jag köpte loss grejer.

Blockfish kompressorn har saturation, prova den.

Sedan är det inte bara disten som gör sångljudet på Hysteria.

Kör den hår tapekompressionspluggen hårt så kan det hända grejer.

http://www.jeroenbreebaart.com/audio_vst.htm#ferox

Link to comment
Dela på andra sajter

Du skulle kunna testa om Vintage Warmer från PSP Audioware kan ge dig vad du är ute efter. Den pluggen är mycket bra och kostar dessutom ingen förmögenhet. 🙂

Då spelar du in rent och lägger effekten vid mix - så kan du alltid gå tillbaks till den ursprungliga inspelningen och testa nya inställningar om det inte blev riktigt bra. Det är lite svårare att göra om man har spelat in med effekten... 🙂

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Live får du kanske köra med en pedal...

Vad kan man använda för pedaler då? Vanliga gitarr-effektspedaler ? Hur ska man koppla in dem, asså hur ska ja dra sladdarna för att få in mic, effektpedal, preamp och stärkare?

Tack för övriga svar! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Lite gammalt nu, men jag blev intresserad själv. På scen använder jag BOSE VE-20 som är en dubbelpedal och digital multieffekt som man kan göra det mesta med, inkl. att loopa. Bara man inte ska byta alltför mycket under låtarna så fungerar den jättebra. Jag kör ofta två olika effekter som jag switchar mellan, och programerar en inställning per låt. Dessa byter jag mellan.

Hittade du nån bra effekt? Jag blev intresserad av effekten du är ute efter, men dina länkar är gamla och borttagna, kan du hitta några nya?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...