Jump to content
Annons

hjälp mig med mixen i mitt projekt? Cubase sx3.1.1


LinusDD

Recommended Posts

Tjo!

Jag undrar om någon skulle orka gå igenom mitt projekt (detta), kommentera vad jag gör "fel" samt göra en egen mix som "facit"?

Jag tycker det hela låter "billigt"

Om du känner dig sugen, säg till så skickar jag projektet via Sprend.se (rekommenderat av forumet)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej...ja det låter ju instångt och billigt som du säger...

Men svårt att säga vad det är så här bara,måste nästan höra mixen...

Men kan ju ju säga att sången gör ju inte det bättre....

Vad har du spelat in det på?

Skicka det gärna...så kollar jag gärna och gör en mix om du vill.

robert@swepol.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det mesta ligger ju helt galet.

Du skulle till att börja med lära dig att sjunga mycket bättre, eller kanske låta någon annan göra det. Börja öva.

Trummorna vad har du använt egentligen :S?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan, försök att tänka på den grundläggande frågeställningen innan du mixar. Vad ska ligga var. Som du har lyckats knåpa ihop mixen nu så innehåller tex i stort sett allting massor av lågbas. Bas tar massor av dynamiskt utrymme vilket då får som effekt att det inte går att få upp de andra elementen så "nära" som man vill utan att mixen spricker, detta gör att det låter grötigt och långt bort.

Det absolut svåraste att få proffsigt då man mixar är basen i låten, de flesta som arbetar med proffesionell mastring vet att det är väldigt sällan denna del av mixen är gjord ordentligt. Om du lyckas med basfrekvenserna så är det lättare att få till resten ovanför.

1) Välj VAD som ska ligga längst ner och styra låten (bastrumma/basgitarr/gitarr). Välj ENDAST ETT element

2) Låt detta element få utrymme längst ner i mixen och skär sedan lite högre upp i basregistret.

3) Fortsätt med nästa baselement, d.v.s plocka bort den lägsta basen och låt instrumentet dominera lite högre upp.

SOM EXEMPEL

Om man väljer att ha kicken längst ner (som man ofta har i hederlig rock n roll men inte metal) så kan du ju tex lägga en hipass på 20hz på kicken, boosta lite kring 50-60hz och skära vid 100-300hz beroende påp hur den låter. Sedan kan man utan att skämmas lägga en hipass på basen på runt 60hz. o.s.v

Det finns naturligtvis oändligt antal trix för den som vill ha en konstant basmatta, som att tex använda sidechainade kompressorer/multibandskompressorer och annat trams. Men detta passar i min mening bäst i dansmusik och gör sig inget besvär i akustisk musik då det endast låter onaturligt.

Må väl

Redigerat av Hal
Link to comment
Dela på andra sajter

På senare tid har jag börjat tänka efter, innan jag börjat mixa. Vart vill jag komma någonstans med mixningen? Åt vilket håll ska jag dra det åt? Ska det vara stort med mycket reverb, eller kanske litet och torrt?

Det är lätt att man går på rutin och t.ex. EQ:ar kicken som-man-alltid-brukar-göra eller alltid lägger dubgitarrerna i varsin högtalare.

Tänk efter varje gång varför du t.ex. vill ha en kompressor på virveln... vad som är syftet med kompressorn. Och jämför, jämför, jämför. Bypass knappen på pluggarna är en mycket bra knapp där du snabbt kan lyssna på vad du gjort med ett speciellt ljud; bättre, eller sämre, bättre, eller sämre.

Experimentera mycket, men spara gärna flera olika mixningar så att du kan gå tillbaka och lyssna på vart du började någonstans. Bruce Swedien gjorde tydligen över 70 olika mixningar av låten Thriller med Michael Jackson. Det visade sig senare att det var mixning nr:2 som senare hamnade på albumet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Hej...ja det låter ju instångt och billigt som du säger...

Men svårt att säga vad det är så här bara,måste nästan höra mixen...

Men kan ju ju säga att sången gör ju inte det bättre....

Vad har du spelat in det på?

Skicka det gärna...så kollar jag gärna och gör en mix om du vill.

robert@swepol.com

tack hördu; du har ett mail alldeles just 😊

EDIT: nånting sket sig med uppladdningen eller nåt annat; jag vet inte. försöker igen lite senare

Redigerat av LinusDD
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjo!

Jag undrar om någon skulle orka gå igenom mitt projekt (detta), kommentera vad jag gör "fel" samt göra en egen mix som "facit"?

Jag tycker det hela låter "billigt"

Om du känner dig sugen, säg till så skickar jag projektet via Sprend.se (rekommenderat av forumet)

Jag tycker det låter som du sitter med väldigt enkel lyssning, typ datorhögtalare?, som dessutom är extra tydliga i basen/lågmid, då brukar mixen låta som i ditt fall.

De tipsen du får om hur du ska göra rent tekniskt tar tyvärr väldigt lång tid att lära sig och då måste din lyssning sitta som en keps innan du får ut något kvalitetsmässigt av just dessa tips.

Så bered dig på en hel del arbete.

Angående mixen tycker jag att det mesta fanns där och att det låter som en bra grundidé, men som måste distribueras om i volym respektive panorering och självklart en hel del i frekvenslandet.

Hoppas du får den hjälp du behöver för kreativiteten dör när man inte får det att låta som man tänkt.

Lycka till

Edit: Hur ligger projektet? Audiofiler? Midi? Mjukvaruinstrument? Vore kul o höra kvaliteten på alla element isolerat

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...