Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

tjenare alla triggfantaster.

Jag kör pro tools 7.4 och har spelat in nÄgra lÄtar (hÄrdrock) med bra mickar; (sm57, beta 52, röde mm).

Men jag har kommit till den insikten att jag inte fÄr bort "demo soundet" frÄn trummsetet trots att jag hanterar kompressor och eq ganska bra.

Men, det jag skulle vilja lÀra mig Àr triggningstekniken. Jag kör Àven addictive drums o gillar de skarpt efter lite mixning men hur kan jag göra för att anvÀnda dem ljuden i stÀllet för mina akustiska trummor?

en metod jag har tÀnkt pÄ Àr att ta alla trummspÄren och strippa dem sÄ jag bara har kvar tillslagen. sen göra om de till midispÄr sÄ att ja kan anvÀnda alla spÄren sepparat och trigga dem mot kick, virvel mm. finns det en lÀttare vÀg förutom digitala trummor?

vill ha alla svar om triggning som erbjudes!

ha de nice

Mvh Jens

Annons
Postat (redigerat)

Det enklasta Àr att du köper triggers.

Sedan Ă€r det bara att vĂ€lja ljud i ezdrummer eller liknande. Mixa runt lite och klart. Det som Ă€r plus Ă€r att du fortfarande behĂ„ller kĂ€nslan att spela pĂ„ ett riktigt trumset. Sedan kan du micka samtidigt och experimentera lite 😛.

Vill du inte att det ska lÄta nÀr du spelar kan du Àven sÀtta pÄ s.k.a mesh heads sÄ blir det helt tyst, dra pÄ triggers, in i datorn, fixa ljudet och fett gööt att spela med lurar-musik......

LÀttare Àn att göra det manuellt, plus att du slipper missa slag mm. Dock kostar det en slant.

Redigerat av GĂ€st
  • 4 veckor senare...
Postat

Jag har bytt ut lite trumljud som jag inte gillade pÄ en inspelning till Addictive trummor. AnvÀnde mig av pluggen sound replacer dÀr jag laddade in "egna" samplingar (frÄn Addictive) som jag spelat in som audiospÄr i olika velocitys. I sound replacer kan du lÀtt stÀlla in vilket ljud som ska trigga till vilket anslag. Jag tyckte det var ganska smidigt! I alla fall för att byta ut exempelvis en bastrumma.

Lycka till!

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.