jagheterjens Postat 17 maj 2009 Postat 17 maj 2009 tjenare alla triggfantaster. Jag kör pro tools 7.4 och har spelat in nÄgra lÄtar (hÄrdrock) med bra mickar; (sm57, beta 52, röde mm). Men jag har kommit till den insikten att jag inte fÄr bort "demo soundet" frÄn trummsetet trots att jag hanterar kompressor och eq ganska bra. Men, det jag skulle vilja lÀra mig Àr triggningstekniken. Jag kör Àven addictive drums o gillar de skarpt efter lite mixning men hur kan jag göra för att anvÀnda dem ljuden i stÀllet för mina akustiska trummor? en metod jag har tÀnkt pÄ Àr att ta alla trummspÄren och strippa dem sÄ jag bara har kvar tillslagen. sen göra om de till midispÄr sÄ att ja kan anvÀnda alla spÄren sepparat och trigga dem mot kick, virvel mm. finns det en lÀttare vÀg förutom digitala trummor? vill ha alla svar om triggning som erbjudes! ha de nice Mvh Jens
GĂ€st Postat 17 maj 2009 Postat 17 maj 2009 (redigerat) Det enklasta Ă€r att du köper triggers. Sedan Ă€r det bara att vĂ€lja ljud i ezdrummer eller liknande. Mixa runt lite och klart. Det som Ă€r plus Ă€r att du fortfarande behĂ„ller kĂ€nslan att spela pĂ„ ett riktigt trumset. Sedan kan du micka samtidigt och experimentera lite đ. Vill du inte att det ska lĂ„ta nĂ€r du spelar kan du Ă€ven sĂ€tta pĂ„ s.k.a mesh heads sĂ„ blir det helt tyst, dra pĂ„ triggers, in i datorn, fixa ljudet och fett gööt att spela med lurar-musik...... LĂ€ttare Ă€n att göra det manuellt, plus att du slipper missa slag mm. Dock kostar det en slant. Redigerat 17 maj 2009 av GĂ€st
krillepille Postat 12 juni 2009 Postat 12 juni 2009 Jag har bytt ut lite trumljud som jag inte gillade pÄ en inspelning till Addictive trummor. AnvÀnde mig av pluggen sound replacer dÀr jag laddade in "egna" samplingar (frÄn Addictive) som jag spelat in som audiospÄr i olika velocitys. I sound replacer kan du lÀtt stÀlla in vilket ljud som ska trigga till vilket anslag. Jag tyckte det var ganska smidigt! I alla fall för att byta ut exempelvis en bastrumma. Lycka till!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.