Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej.

Kan man i Cubase SX3 splitta en stereofil till två mono-filer på nåt smidigt sätt? Alltså utan att exportera.

Jag har sisådär 50 mono-filer i protools som jag nu vill få in i cubase... Att exportera dem en och en kommer ta ungefär 4 timmar. Finns det nåt enklare sätt som jag inte känner till?

Tacksam för hjälp

Annons
Postat
Hej.

Kan man i Cubase SX3 splitta en stereofil till två mono-filer på nåt smidigt sätt? Alltså utan att exportera.

Jag har sisådär 50 mono-filer i protools som jag nu vill få in i cubase... Att exportera dem en och en kommer ta ungefär 4 timmar. Finns det nåt enklare sätt som jag inte känner till?

Tacksam för hjälp

Öh du har 50 mono-filer i protools som du nu vill få in i cubase?? Det är la bara att importera dem, förstår inte problemet? 😛

Varför ska du splitta en stereo-fil när du bara ha mono-filer?

Postat

Det låter som om du förstorar ett gruskorn till ett berg.

Som Limpan säger, så har Cubase inga problem med att importera monofiler - och inte heller stereofiler. I gamla versioner av Protools var det något problem med stereofiler, om jag kommer ihåg rätt (kommer dock inte ihåg om det var vid import eller export), men det problemet är väl fixat för ganska länge sedan...?

Postat
Det låter som om du förstorar ett gruskorn till ett berg.

Som Limpan säger, så har Cubase inga problem med att importera monofiler - och inte heller stereofiler. I gamla versioner av Protools var det något problem med stereofiler, om jag kommer ihåg rätt (kommer dock inte ihåg om det var vid import eller export), men det problemet är väl fixat för ganska länge sedan...?

Jadå, ProTools har inga problem varken vid export eller import av stereo-filer nu längre iaf. Det som skiljer protools åt andra inspelningsprogram är att den jobbar med separata filer för vänster och höger (namnges *.L och *.R i audiomappen) när man har en stereo-kanal, istället för "stereo interleaved", men vid import & export så funkar båda typerna.

Postat

Det löste sig. Problemet var ju alltså att pro tools bara bouncar i realtid. Jag tänkte spara tid genom att bounca ut spåren två och två... alltså stereo... och sen, om det gick, separera dem igen i cubase. Sjukt omständigt. Till slut hittade jag dock consolidate-funktionen och då gick det på 5 minuter. Ursäkta om jag var otydlig.

Postat
Det löste sig. Problemet var ju alltså att pro tools bara bouncar i realtid. Jag tänkte spara tid genom att bounca ut spåren två och två... alltså stereo... och sen, om det gick, separera dem igen i cubase. Sjukt omständigt. Till slut hittade jag dock consolidate-funktionen och då gick det på 5 minuter. Ursäkta om jag var otydlig.

Okej, ja Consolidate is the shit 😉

Lite förvirrande med "Consolidate" då Cubase kallar det "Bounce"

Och "Bounce" i ProTools kallas "Audio mixdown" i Cubase...

Postat
Okej, ja Consolidate is the shit 🙂

Lite förvirrande med "Consolidate" då Cubase kallar det "Bounce"

Och "Bounce" i ProTools kallas "Audio mixdown" i Cubase...

Härligt med "standards" där de olika tillverkarna hittar på egna betydelser av samma ord, i stället för att underlätta för användare som behöver kunna använda olika program parallellt... 😉

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.