Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Jag har länge jobbat i cubase och klippa och dra i klipp har varit mycket enkelt men när jag nu bytt till logic får jag lite problem.

när jag gör flera tagningar på en kanal så läggs det i en lista där jag markera vilka delar av vilka klipp som ska spelas upp, så långt är jag med.

men om jag tex vill flytta ett av klippen som tex har varit en kort punch in så kan jag inte flytta den i tid. jag kan bara flytta "main klippet" inte de som ligger under. hur gör jag detta ??

Annons
anarkisten1 (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Du har kört det där quick swipe comping eller vad det heter och det ska nog inte användas på det sättet men jag tror man får kolla på menyerna typ högerklicka på varje comp eller nåt och göra det till ett eget spår. Sen kan du dra det som du vill och klippa och stå i.

Redigerat av anarkisten1
Postat

Som anarkisten1 skrev så har du logic (för)inställt på att skapa take-folders när du spelar in flera tagningar i loop. Först och främst så går det att stänga av i inställningar om du tex vill att logic skapar nya audiospår per tagning istället.

Annars så kan du klicka på triangeln uppe i högra hörnet och välja "Unpack" eller "Unpack to new tracks" så läggs varje tagning på ett eget audiospår. Då kan du flytta och klippa precis som vanligt.

Ett tips är att du kan skapa en Take-folder av flera audio-regioner från Regions-menyn.

anarkisten1 (oregistrerad)
Postat

Det är ju jäkla smidigt det där och det bästa är väl nästan att låta det loopa och lira på till man har en tagning som sitter eller i alla fall ett par tre som man kan "compa" ihop en perfekt av.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.