Jump to content
Annons

Hur lägger man gate på sång med sidechain?


kim87

Recommended Posts

Hej!!

Jag är ingen mästare på sidechain, så jag har i princip bara förstått grunderna. Men nu är det så att jag vill få till en "gate"-effekt på sången, dvs att jag typ lägger ett spår med en rytm, exempelvis "virvel", som jag sedan vill sidechaina på så sätt att varje gång den virveln kommer så ska den trigga sången som en liten gate-effekt! Ni förstår säkert vad jag menar=) (virveln (eller vad det nu blir för ljud) skall alltså inte höras, utan bara "trigga" en viss rytm som ska gateas på sången (så att sången "klipps" bort på de ställena alltså).

Är det möjligt att uppnå denna effekt med standard-pluggarna i logic studio? (t ex kompressorn?) Är rätt ny på elektronisk musik så jag skulle vara riktigt tacksam ifall någon kunde förklara! Har för mig att det det går, men kommer inte riktigt ihåg hur man gjorde=/

Ha det bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Såhär gör du:

1. Skapa ett instrumentspår med triggsignalen (t.ex. virveltrumma som du nämnde).

2. Dra ner volymen till noll och skicka virveln via en send till en bus. Klicka och håll in muspekaren i rutan där du väljer vilken bus den ska till och se till att signalen skickas "Pre Fader". Dra ner volymen på bussen till noll också.

3. Lägg Noisegate-pluggen som insert på sångspåret och ställ in den ovan nämnda bussen som sidechain.

Nu kommer detta fungera motsatt mot det du beskrev, d.v.s. att sången kommer höras endast när virveltrumman spelar. Om jag inte tänker helt knasigt nu så tror jag det kan gå att ställa in threshold (eller kanske nån annan funktion) så att noise-gaten jobbar tvärt om. Annars tycker jag nog att det är mest intuitivt om triggsignalen släpper igenom sången, istället för att tysta den, men det beror väl kanske lite på vad man är ute efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Såhär gör du:

1. Skapa ett instrumentspår med triggsignalen (t.ex. virveltrumma som du nämnde).

2. Dra ner volymen till noll och skicka virveln via en send till en bus. Klicka och håll in muspekaren i rutan där du väljer vilken bus den ska till och se till att signalen skickas "Pre Fader". Dra ner volymen på bussen till noll också.

3. Lägg Noisegate-pluggen som insert på sångspåret och ställ in den ovan nämnda bussen som sidechain.

Nu kommer detta fungera motsatt mot det du beskrev, d.v.s. att sången kommer höras endast när virveltrumman spelar. Om jag inte tänker helt knasigt nu så tror jag det kan gå att ställa in threshold (eller kanske nån annan funktion) så att noise-gaten jobbar tvärt om. Annars tycker jag nog att det är mest intuitivt om triggsignalen släpper igenom sången, istället för att tysta den, men det beror väl kanske lite på vad man är ute efter.

tack för svaret!! Skall testa så fort jag får möjlighet!

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för svaret!! Skall testa så fort jag får möjlighet!

Glömde skriva att om du har triggsignalen på ett audiospår så behöver du inte ta omvägen via en bus, då kan du bara stänga av outputen på triggspåret (välja "No output" istället för "Output 1-2") och sen välja det som sidechain i noisegaten.

Meeen, det är ju roligare att ha ett Instrument Track som triggsignal. Då kan man leka runt med triggsignalen "live", d.v.s. spela den med ett midikeyboard och höra effekten direkt. Lycka till! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...