Jump to content
Annons

AD-presets? samt hur aktiverar man dom?


kim87

Recommended Posts

Tjena! Skulle precis som jag såg i någon annan tråd vilja ha lite schyssta presets till Addicitve drums, (typ kommersiell rock, radio-sound). Någon som vet var man kan tanka sådana?

Jag laddade hem "demo-presets" från xln's hemsida som jag tänkte testa, men jag förstår inte hur jag ska lägga till dessa presets inne i AD=/

Skulle bli super-tacksam för svar! Jag kör mac och logic.

/Kim

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tja. Vänsterklicka på rutan upp till vänster där det står "Startup" när du startar AD. Välj "Load" i listan som kommer fram och leta upp det preset som du hämtat hem och vill använda. Klicka på det och sedan Ok.

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja. Vänsterklicka på rutan upp till vänster där det står "Startup" när du startar AD. Välj "Load" i listan som kommer fram och leta upp det preset som du hämtat hem och vill använda. Klicka på det och sedan Ok.

/M

tack för svar! upptäckte det själv när jag pillade lite:)

Ingen som har några presets (eller vet var det finns?). Tänker på typ "kommersiell"-musik presets.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr så finns det inga genvägar.

I AD så finns det en hel del presets (vilket du redan vet), hitta någon som passar dig och börja skruva lite.

Du kan kolla efter presets och tips hur du skruvar AD på XLN forumet också.

http://xlnaudio.com/forum/

Annars kan du alltid kontakta Max Martin och fråga efter presets, han använder AD 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr så finns det inga genvägar.

I AD så finns det en hel del presets (vilket du redan vet), hitta någon som passar dig och börja skruva lite.

Du kan kolla efter presets och tips hur du skruvar AD på XLN forumet också.

http://xlnaudio.com/forum/

Annars kan du alltid kontakta Max Martin och fråga efter presets, han använder AD 🙁

Njae, genvägar är det klart det finns i det här fallet (det är ju bara svårt att veta hur man ska få tag på grejerna). T ex Max martin har säkert en hel drös med presets i AD som han visserligen kanske inte vill ge bort:)

Aja, men som sagt, är det någon som har snickrat ihop några välljudande set och vill dela med sig så är det bara att hojta till:) Jag letar/skruvar vidare!

Link to comment
Dela på andra sajter

kollade på xln's forum, verkar inte vara så mycket aktivitet där tyvärr=/ Inte vad gäller preset-frågor osv. Skulle vara så najs att ha några schyssta presets ala pink/kelly clarkson/katy perry osv (dvs typ max-martin soundet).

I nuläget kör jag typ bara med starupkittet, som jag sedan bouncar till audio och mixar lite för hand. Me want häftigt "proffs"-trum-sound i AD 🙁 Vet att det går att få till (eftersom väldigt många, typ max martin, använder sig av AD).

Link to comment
Dela på andra sajter

Klicka på "?" i AD och välj "Open user folder". Då kommer ni till AD's user folder där man kan lägga både presets och egna midifiler om man vill att AD ska "upptäcka" dem!

(Max) Martin kör AD till höger och vänster, men han kör även mycket lösa samplingar, dubblar, fixar och pillar. Pill pill pill låter det från hans lilla verkstad!

Tror det är extremt vanligt i modern pop att blanda och jobba med layers på trummor, med t ex AD för liveskrammel och lösa samples för pop-klick/botten/punch. Så det är ett hett tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Klicka på "?" i AD och välj "Open user folder". Då kommer ni till AD's user folder där man kan lägga både presets och egna midifiler om man vill att AD ska "upptäcka" dem!

(Max) Martin kör AD till höger och vänster, men han kör även mycket lösa samplingar, dubblar, fixar och pillar. Pill pill pill låter det från hans lilla verkstad!

Tror det är extremt vanligt i modern pop att blanda och jobba med layers på trummor, med t ex AD för liveskrammel och lösa samples för pop-klick/botten/punch. Så det är ett hett tips!

Tack för svaret Lars!😏 Förstod inte riktigt vad du menade med att AD "upptäcker" dem, men jag såg att det låg presets där (men det var samma som även ligger under "startup"-menyn.

Jag förstår nu att det körs en hel del lösa samplingar, pill och pill osv:) Tack för tipset om att använda AD som liveskrammel (typ för att få "rymd" och så att det blir lite "stort"?), och sedan använda lösa samples för botten, punch osv (antar att det gäller för t ex baskagge och virvel framförallt, då det ofta låter som att "beat"-iga trummor används på många max martin produktioner fastän låten kanske är "rockig). T ex Pink, vilket är rockigt, men ändå med "electro-beat"-feeling på trummorna.

Vad finns det till exempel för ställen man kan få tag på bra trum/beat-samplingar som passar typ "kommersiell/radiohit/rock/pop"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret Lars!😄 Förstod inte riktigt vad du menade med att AD "upptäcker" dem, men jag såg att det låg presets där (men det var samma som även ligger under "startup"-menyn.

Jag förstår nu att det körs en hel del lösa samplingar, pill och pill osv:) Tack för tipset om att använda AD som liveskrammel (typ för att få "rymd" och så att det blir lite "stort"?), och sedan använda lösa samples för botten, punch osv (antar att det gäller för t ex baskagge och virvel framförallt, då det ofta låter som att "beat"-iga trummor används på många max martin produktioner fastän låten kanske är "rockig). T ex Pink, vilket är rockigt, men ändå med "electro-beat"-feeling på trummorna.

Vad finns det till exempel för ställen man kan få tag på bra trum/beat-samplingar som passar typ "kommersiell/radiohit/rock/pop"?

Om man lägger presets i ADs User Presets-mapp så dyker de upp automagiskt i presetmenyn i AD under "User". Du kan även skapa undermappar och så för att organisera dina user presets.

Enskilda "beat"iga trumsamplingar finns det ett överflöd av.. nån som har nåt hett tips..? Du är på rätt spår med kick och virvel, skulle tro att det är dessa som oftast dubblas!

/L

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...