Jump to content
Annons

Förstärkare till monitorer


PrototypProductions

Recommended Posts

tjena, Jag funderar på att köpa en hörlurs förstärkare för ungefär 1000-1400kr

http://emusic.se/default.asp?do=&text=...&info=12910

Jag tycker den ser rätt bra ut! Någon som vet något om den förstärkaren?

Min fråga är: Kan man koppla in monitorerna i hörlursförstärkaren?

Är oerhört tacksam om någon kan hjälpa mig så snabbt som möjligt för jag vill beställa en så snabbt som möjligt [Om det går att koppla in monitorer]

Mvh Douglas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hörlursförstärkaren är avsedd att koppla in hörlurar till, eftersom det sitter ett litet slutsteg på varje utgång, så det måste dämpas om du ska koppla in ett par aktiva monitorer - men du kommer också att få en massa extra brus på grund av att det är felanpassat. Om det är passiva monitorer, så räcker inte hörlursutgångens slutsteg för att driva högtalarna, eftersom sådana slutsteg brukar vara på mindre än 1W...

Varför inte koppla monitorerna direkt till ljudkortet, där du har en lämplig line-utgång?

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för svar claes 😄

Så själva Line out ingångarna som sitter på baksidan av förstärkaren funkar inte att koppla in i alltså? 😆

Jag har aktiva monitorer och dom är inkopplade i ljudkortet nu men jag vill ha mer tryck om du förstår vad jag menar ..

För det är väll de förstärkaren gör när man kopplar in hörlurar? Ger mig tryck M.M !?

+ att det är skönt att kunna ändra volymen på flera hörlurar samtidigt!

Såg en annan förstärkare där det stod där bak under line out "monitor"

Mvh Douglas

Link to comment
Dela på andra sajter

tack för svar claes 🙂

Så själva Line out ingångarna som sitter på baksidan av förstärkaren funkar inte att koppla in i alltså? 🙁

Om det finns line out på den, så fungerar det säkert till monitorerna. 🙂

Jag har aktiva monitorer och dom är inkopplade i ljudkortet nu men jag vill ha mer tryck om du förstår vad jag menar ..

För det är väll de förstärkaren gör när man kopplar in hörlurar? Ger mig tryck M.M !?

Egentligen inte. Den är till för att lämna ut en nivå och impedans som är lämplig för lurar, i stället för linenivå, som de aktiva monitorerna ska ha in.

Om du saknar tryck så är det kanske så, att du inte kör full volym ut från ljudkortet? Det är lämpligast att göra så, eftersom de flesta ljudkort inte har någon analog volymkontroll, utan reglerar utvolymen digitalt, med "bonus" att man får förlust i bitdjup.

Link to comment
Dela på andra sajter

förstod inte riktigt vad du mena med maxa volymen ut från ljudkortet! Jag har ett tc electronic 24d ljudkort ..

Vad ska jag göra?🙁 Mvh Douglas

Det ljudkortet har en analog volymkontroll på utgången, så det drar inte ner bitdjupet om du skruvar ner - så där kan du bortse från den kommentaren. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...