Jump to content
Annons

Mixen kommer ut i låg volym?


hajhaj

Recommended Posts

Har ett problem här..

Har mixat klart ett projekt och bouncar ner det. När det kommer ut ur Logic så är det i låg volym.

Så, det jag gör är att jag tar in wav-filen i ett nytt projekt och höjer upp volymen och bouncar ner det igen.. Då blir det lite högre, men det börjar knastra på ställena där volymen i ljudfilen är som högst.

Jag undrar om det går att använda något annat program för att bara höja volymen (dvs inte "förtjocka" ljudspåret så det knastrar) ..?

Vet att det finns en funktion i tex iTunes där man högerklickar på filen och klickar "visa info" och sen klickar "justering".. Där finns en regel.. "Volymjustering".. Testade att dra upp den och då blev det högre. Men bara i iTunes. Själva orginalwaven som ligger i iTunesmappen är inte höjd....

Tacksam för hjälp.

Redigerat av hajhaj
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Naturligtvis får ju ingen kanal eller buss eller mastervolymen komma över 0dB (visa rött i mätskalan), så ta reda på vilken kanal elller buss som innehåller mest energi. Ett vanligt misstag man gör är att inte kapa bort de "ohörbara" låga frekvenserna i baskraftiga kanaler (eller i alla kanaler för övrigt), dessa frekvenser gör att headroomet minskar, dvs. man kommer upp i 0dB väldigt fort utan att man tycker att det låter särskilt starkt... Jag brukar ibland lägga en multibandskompressor på masterbussen när jag vill bounca ned lyssningsmixar, så man får ett "halv-mastrat" resultat. Kom bara ihåg att stänga av den om skall skicka låtarna på mastring, annars blir du ovän med mastringsteknikern! Men grundregeln är; rätta till felen i mixen istället för att kompensera på masterbussen.

Lycka till

/Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Naturligtvis får ju ingen kanal eller buss eller mastervolymen komma över 0dB (visa rött i mätskalan), så ta reda på vilken kanal elller buss som innehåller mest energi. Ett vanligt misstag man gör är att inte kapa bort de "ohörbara" låga frekvenserna i baskraftiga kanaler (eller i alla kanaler för övrigt), dessa frekvenser gör att headroomet minskar, dvs. man kommer upp i 0dB väldigt fort utan att man tycker att det låter särskilt starkt... Jag brukar ibland lägga en multibandskompressor på masterbussen när jag vill bounca ned lyssningsmixar, så man får ett "halv-mastrat" resultat. Kom bara ihåg att stänga av den om skall skicka låtarna på mastring, annars blir du ovän med mastringsteknikern! Men grundregeln är; rätta till felen i mixen istället för att kompensera på masterbussen.

Lycka till

/Johan

Mycket svårt eq limiter och kompressor.

ok

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...