Jump to content
Annons

Vista till XP


Hakan2000

Recommended Posts

Hej.

Jag har just fått hem en ny dator med Vista installerat. Nu har jag tänkt få in XP på den och hoppas att nån kan hjälpa mig med ett par frågor.

1. Min XP-skiva är lite väl repig så jag skulle behöva bränna ut XP från min gamla dator. Tänkte samtidigt bränna ut vista från min nya dator innan jag formaterar. Hur gör jag detta?

2. Jag har hört mig för hos återförsäljaren som säger att det sannolikt saknas en del drivrutiner i XP som jag måste ladda ner från tillverkarnas sidor. Finns det nåt bra sätt att ta reda på vilka drivrutiner som behövs? Dvs vad jag har för hårdvaror i min nya dator?

Ber om ursäkt för mina amatörfrågor. Jag är inte total nybörjare, har bara aldrig varit med om problem med att byta operativsytem. Jag vore mycket tacksam för hjälp.

Ha det bra

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1. Skall du kopiera skivor eller ska du bränna från datorn? Isåfall behöver du filer som fungerar som skivor exempelvis .bin , .iso. Isåfall kan du använda daemon-tools och och sedan bränna den emulerade skivan.

2. Antar att du inte har kvar någon gammal låda eller manualer osv.. Hur som helst testa och kolla i enhetshanteraren och klicka på de olika enheterna. Du kan även skriva "dxdiag" i "kör" där finns lite info med..

Sen är det google som gäller.. Finns säkert något program som söker igenom enheterna i datorn men det är google som gäller där med! 😆 dvs om du inte får något svar här:P

//Johan

Redigerat av johaan
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle köra igenom datorn med ett program som heter "siw". Där ser du vad det finns för hårdvara om datorn är en HPD. Annars går det väl att läsa av nån märkning på datorn, och gå in på hemsidan för tillverkaren.

Tyvärr är det inte så enkelt att bara tanka över XP från en annan dator, eftersom det inte är samma drivrutiner som är installerade på din gamla dator. Ska du göra musik på den så kan det vara bra att ha en extra hårddisk, och då kan du kanske ha kvar vista på den gamla om nåt skulle krångla. Dual boot vet jag inte hur man gör med vista, men det är nog bäst försöka göra en backup på installationsskivan med xp på gamla datorn, om det fortfarande går att läsa den

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Skall du kopiera skivor eller ska du bränna från datorn? Isåfall behöver du filer som fungerar som skivor exempelvis .bin , .iso. Isåfall kan du använda daemon-tools och och sedan bränna den emulerade skivan.

2. Antar att du inte har kvar någon gammal låda eller manualer osv.. Hur som helst testa och kolla i enhetshanteraren och klicka på de olika enheterna. Du kan även skriva "dxdiag" i "kör" där finns lite info med..

Sen är det google som gäller.. Finns säkert något program som söker igenom enheterna i datorn men det är google som gäller där med! 🙂 dvs om du inte får något svar här:P

//Johan

Jag skulle köra igenom datorn med ett program som heter "siw". Där ser du vad det finns för hårdvara om datorn är en HPD. Annars går det väl att läsa av nån märkning på datorn, och gå in på hemsidan för tillverkaren.

Tyvärr är det inte så enkelt att bara tanka över XP från en annan dator, eftersom det inte är samma drivrutiner som är installerade på din gamla dator. Ska du göra musik på den så kan det vara bra att ha en extra hårddisk, och då kan du kanske ha kvar vista på den gamla om nåt skulle krångla. Dual boot vet jag inte hur man gör med vista, men det är nog bäst försöka göra en backup på installationsskivan med xp på gamla datorn, om det fortfarande går att läsa den

Tack för svaren!

Ok, jag trodde att jag kunde bränna ut en ny installationsskiva från min gamla dator men det går alltså inte. Finns det nåt bra sätt att kolla om min gamla XP-skiva fortfarande funkar innan jag formaterar?

Gamla datorn tänkte jag ha kvar XP på. Däremot vill jag ju ha en backupskiva på vista från nya datorn (ifall jag vill köra vista nån gång). Vet någon hur jag gör den?

När det gäller att kolla igenom datorn för att se vilka drivrutiner som behövs (med t ex programmet "siw"), kan jag göra det i efterhand eller fungerar det bara innan jag formaterar?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Tack för svaren!

Ok, jag trodde att jag kunde bränna ut en ny installationsskiva från min gamla dator men det går alltså inte. Finns det nåt bra sätt att kolla om min gamla XP-skiva fortfarande funkar innan jag formaterar?

Gamla datorn tänkte jag ha kvar XP på. Däremot vill jag ju ha en backupskiva på vista från nya datorn (ifall jag vill köra vista nån gång). Vet någon hur jag gör den?

När det gäller att kolla igenom datorn för att se vilka drivrutiner som behövs (med t ex programmet "siw"), kan jag göra det i efterhand eller fungerar det bara innan jag formaterar?

Hej

Du kan prova att kopiera alla filer från XP-skivan till en tillfällig mapp på datorn. Om alla filer går att kopiera så borde du kunna använda skivan att installera med.

Angående Vista installation-media så brukar en del datorer ha förinstallerade program som bränner en backup av din Vista installation. Jag vet att Fujitsu-Siemens har ett sådant program på nya datorer och har för mig att HP har det också....titta igenom Startmenyn.

Om du inte hittar ett sådant program så får du nog kolla med din leverantör av datorn om dom kanske kan fixa en kopia av cd/dvd-skivorna för att installera Vista. Installationsmedia går också att köpa från MS.

...det går förmodligen också att hitta en vanlig kopia av Vista på nätet (torrent) som du kan ladda hem och bränna själv. Se till att det är rätt version av Vista så att det överensstämmer med din licensnyckel som sitter fastklistrad på datorns chassi.

Good Luck!

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...