Jump to content
Annons

Bounce/export


wacky

Recommended Posts

Hej kära vänner!

Jag har stött på ett mycket störande problem.

Det är så att jag har investerat i Lexicon MX200 burken. Ni vet den rackbaserade hårdvaruinstansen

som går att styra via usb och som vst effekt.

Jag har kopplat burken via SPDIF till ljudkortets SPDIF och gjort så att jag skapar en external fx i C4 med

in/utgångarna till Lexicon mx200 via SPDIF L-R.

Sedan har jag skapat en gruppkanal där jag monterat effekten och external connections-"pluggen".

Efter det adresserar jag mina audiospår till den lexicon gruppkanalen och från den till stereo out regeln.

Allt frid och fröjd så långt. Jag ska även passa på att säga att jag kör med 100% wet på både processorerna i burken

för att inte få någon phasing effekt. Har också kört mest på pararell koppling (caskade) jag tycker den funkar bäst so far.

Till sist när jag ska exportera ut mitt projekt till ett stereospår vid menyn-audio mixdown-realtime export...osv

kommer bara själva reverbet med på kanalerna jag skickat till stereogruppen??!

Alltså endast effekten på t. ex sången åker med i exporten, och "originalljudet" stannar i projektet?!

Jag har även testat att skapa ett FX-stereo track med effekten i och skickat kanalerna via send dit, men

då blir det ett j*vla phasing-problem, går inte att varken pinga eller blöta till det, låter riktigt hemskt...även

fast latencyn på ljudkortet är ned ställt till 6 ms

Vad kan ha gått fel här?? Snälla kom med tips!

😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hej kära vänner!

Jag har stött på ett mycket störande problem.

Det är så att jag har investerat i Lexicon MX200 burken. Ni vet den rackbaserade hårdvaruinstansen

som går att styra via usb och som vst effekt.

Jag har kopplat burken via SPDIF till ljudkortets SPDIF och gjort så att jag skapar en external fx i C4 med

in/utgångarna till Lexicon mx200 via SPDIF L-R.

Sedan har jag skapat en gruppkanal där jag monterat effekten och external connections-"pluggen".

Efter det adresserar jag mina audiospår till den lexicon gruppkanalen och från den till stereo out regeln.

Allt frid och fröjd så långt. Jag ska även passa på att säga att jag kör med 100% wet på både processorerna i burken

för att inte få någon phasing effekt. Har också kört mest på pararell koppling (caskade) jag tycker den funkar bäst so far.

Till sist när jag ska exportera ut mitt projekt till ett stereospår vid menyn-audio mixdown-realtime export...osv

kommer bara själva reverbet med på kanalerna jag skickat till stereogruppen??!

Alltså endast effekten på t. ex sången åker med i exporten, och "originalljudet" stannar i projektet?!

Jag har även testat att skapa ett FX-stereo track med effekten i och skickat kanalerna via send dit, men

då blir det ett j*vla phasing-problem, går inte att varken pinga eller blöta till det, låter riktigt hemskt...även

fast latencyn på ljudkortet är ned ställt till 6 ms

Vad kan ha gått fel här?? Snälla kom med tips!

😛

Du kan ju spela in effekten på två spår och flytta dessa sedan, så att de kommer "i fas".

Det blir ju alltid en fördröjning i externa "burkar". Det brukar stå i manualen hur mycket latency

det blir i respektive extern effekt. Struligt dock.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Lite latency från ett reverb brukar jag aldrig uppleva som ett problem... 🙁

Hur många gånger vill man att reverbet ska svälla i fas med signalen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaa visst kan man göra så.

Jag testade även att köra ut låten/projektet via två mono kanaler på mixerbordet

och in i C4 på ett stereospår och då får jag ju med allting fint, men då känns

det som man går en sämre väg? eller?

Ut till bordet också tillbaka in, eller brukar ni göra så??

jag hör ingen skillnad direkt...

🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Jag använder aldrig "Export Mixdown" Jag köra alltid mina mixa genom mixerbordet och tar in mastern på 2 nya spår. De jag gör är att ändra bitdjupet på 16 bitar och köra genom mixerbordets ditherfilter på 16. Jag brukar köra en insert från mixerns buss till och från ett stereospår i Nuendo där jag lägger upp en bra masterbusskompressor. På så vis så blir kompressorn inspelad på det nya spåret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, där ser man. Jag gjorde en sådan test igår och körde ut på två monokanaler i bordet och tillbaka

på ett stereospår, lät identiskt med mixningen!

Ändrar du bitdjupet i ditt Nuendo program innan du bouncar, och sedan dither-16 som

insert i bordet på tillbakavägen?

Vad jag är orolig över är hur mycket kvalitét man tappar genom att använda den här metoden....vad tror ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Du måste ju spela in mastern i 16 bitar... Det absolut sista man gör innan det är dags för att skapa CD-master.

Jag använder bara digitala I/O så signalen genomgår aldrig någon DA/AD.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej! Då börjar poletten trilla ner. Menar du att du tar in ljudet från bordet direkt via ljudkortets

"analoga" rca/tele/xlr kontakter?

När du sen tar tillbaka signalen i datorn från bordet, panorerar du då ut dina mono kanaler helt höger vänster,

eller pannar du i bordet och tar in dom på ett stereospår?

☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Master ut från bordet brukar jag köra på AES/EBU.

Jag har 2 st RME-kort i datorn. HDSP-9652 och HDSP-9632. Jag ska när jag får råd gå över till HDSP-AES så jag kan ha datorn i ett annat rum.

Då måste jag byta ut mina MY16-AT mot MY16-AE. Det blir kostsamt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)
Men kör du optisk kabel från mixern till RME Hammerfall 9632 ljudkortet?

Jag har två st sådana också nämligen, har dock ingen digitalmixer utan ett analogt bord...

Jag använder ADAT (båda korten), AES/EBU (9632) och S/PDIF (9652)... ingen analog I/O i 9632.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, jag kör för tillfälligt ut signalen från ljudkortets rca-utgångar (vit, röd) in på två mono kanaler i mitt Mackie analoga bord

vidare från direct out på kanalerna till Behringers ADA8000, via adat lightpipe (optisk kabel) tillbaka till RME Hammerfall 9632 ljudkorten lighpipe in.

Kan jag köra så vid en mixdown/export?

Eller har jag gått igenom en ad/da för mycket nu?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja fast kortet har väl sina egna omvandlare så att säga?!

Eftersom man valde att ha 2 kanaler in, 2 kanaler ut...

Anledningen till att jag har ADA8000 burkarna är ju för att kunna spela in upp till 20 kanaler samtigt

i datorn varav 16 via ADAT-lightpipe koppling.

Vad jag skulle vilja veta är vilket sätt som är bäst att göra vid mixdown, vilken väg man ska ta tillbaka

till datorn utan nån direkt kvalitéts försämring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Du bör nog ha den förmågan att själv komma på lösningar eftersom musikproduktion är en ganska komplex värld och består av avancerad teknik.

Jag skulle tex inte kunna lära min mormor hur min studio fungerar... Förstår du vad jag menar?

En utbildning så du får ett hum om vad det handlar om kanske?

Hoppas det löser sig! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo visst men ju mer man frågar desto mer får man lära sig som du säkert känner till,

och eftersom att jag håller på själv och jämför olika varianter med en väldig perfektionism

vill jag ju få fram den bästa kopplingsvägen samt prestandan. En utbildning är uteslutet,

det är örat och talang som styr!

Natti natti!

😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite latency från ett reverb brukar jag aldrig uppleva som ett problem... 😕

Hur många gånger vill man att reverbet ska svälla i fas med signalen?

Jag håller med dej, inga större problem med några ms fördröjning.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag mixar in the box.

Dvs jag går aldrig utanför datorn.

Och om och när jag går utanför finns det skäl till detta.

Som ett Neve, SSL eller någon annan analog go grej som finns i studion där jag befinner mig.

Hemma är det alltid in the box.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...