Jump to content
Annons

Minimera brus, ta bort överflödig audio


Kiiimme

Recommended Posts

Hejsan!

Jag håller just nu på att prodda en meditationsskiva med min mor och jag jobbar i Cubase. Första spåret är precis färdiginspelat. I denna inspelning finns ett svagt brus från datorn och en hel del längre mellanrum där inget viktigt spelas upp mer än bruset...

Så det jag undrar är ... Vad är det man vill använda för att ta bort bruset? Och finns det något verktyg som kan klippa bort audio helt under ett visst tröskelvärde?

Tack på förhand! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Problemet med att använda en noisegate till sådant, är att man brukar uppfatta sådana biljud som mer störande om de kommer och går (som det blir om man tystar dem helt när det är "tyst"), jämfört med om man låter dem vara kvar, så det bästa hade nog snarare varit att tvätta bort missljudet med BIAS Soundsoap eller något liknande program i stället, så att man kan få bort det mesta. Eftersom det förekommer ensamt där det inte ska finnas andra ljud, så kan programmet lära sig missljudens signatur och reducera dem genom hela låten.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med att använda en noisegate till sådant, är att man brukar uppfatta sådana biljud som mer störande om de kommer och går (som det blir om man tystar dem helt när det är "tyst"), jämfört med om man låter dem vara kvar, så det bästa hade nog snarare varit att tvätta bort missljudet med BIAS Soundsoap eller något liknande program i stället, så att man kan få bort det mesta. Eftersom det förekommer ensamt där det inte ska finnas andra ljud, så kan programmet lära sig missljudens signatur och reducera dem genom hela låten.

Det låter vettigt. Är programmet gratis? Vart kan jag få tag i det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Problemet med att använda en noisegate till sådant, är att man brukar uppfatta sådana biljud som mer störande om de kommer och går (som det blir om man tystar dem helt när det är "tyst"), jämfört med om man låter dem vara kvar, så det bästa hade nog snarare varit att tvätta bort missljudet med BIAS Soundsoap eller något liknande program i stället, så att man kan få bort det mesta. Eftersom det förekommer ensamt där det inte ska finnas andra ljud, så kan programmet lära sig missljudens signatur och reducera dem genom hela låten.

Det låter vettigt. Är programmet gratis? Vart kan jag få tag i det?

Eller så använder du "process silence" i Cubase, ställer in ett tröskelvärde, och sedan tas all audio bort som inte överskrider tröskelvärdet

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...