Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Jag har försökt att söka lite på forumet men vet inte riktigt vad jag ska söka på...

Mitt problem:

Jag har ett samplat musikstycke som går lite upp och ner i tempo (ej inspelat med metronom) som jag vill använda i en remix.

Man kan använda sig av Beat Mapping och skapa ett tempo track för att få resten av alla tracks att följa tempot i samplingen.

Jag vill istället att den timestreatchar de beats som är "ur fas" i min sampling och anpassar den till tempot i resten av låten.

Det är alltså inte frågan om att timestreatcha hela loopen till en viss BPM utan endast de beats som går ur fas.

Går detta att göra i Logic?

I cubase vet jag att man bara kan markera beatsen i loopen och dra i dessa för att timestreatcha de som släpar efter.

Annons
Postat

om du har logic 8, clicka alt och dra ifilen med musen (precis som du gör i cubase). då timestretchar du där du vill ha loopen.

se till att välja passande algorythmer hela tiden, det är skillnad om man vill timestretcha trummor eller pads, till exempel. det väljer du under "audio/ time machine algorythms" i editfönster context meny

Postat

Såg en tutorial-video nyligen där de tog upp ett exempel på hur man kan göra typ detta.

Han började med att klippa upp filen (åtminstone i problemområdena) manuellt på beatet. Alltså, klippa samplingen precis på beatet (i samplingen -inte som beatmappen). Sen quantiserade han alltihop. Slutligen så fanns det en funktion för att fylla ut alla hålrum genom att timestretcha. Sorry att jag inte kan vara mer specifik, jag är nybörjare på Logic.

Finns säkert flera smarta sätt att göra detta.

Alternativet kan ju vara att anpassa beatmappningen till sampeln, och quantisera resten efter det istället, men det kanske inte är aktuellt här...

Postat

Jag tror även det finns en funktion för att automatiskt känna av transienter och quantisera dessa efter beat mappen?

Jaja, du kommer säkert få en massa svar från folk som faktiskt vet vad de snackar om... 😎

😉

Postat

tack för snabba svar!

Lösningen är alltså att först klippa upp beatet, flytta dom till rätt plats och sedan timestreatcha mellanrummen.

Ska testa på studs.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.