Jump to content
Annons

Midi-signalen försvinner


d00rkey

Recommended Posts

Med risk för att låta rätt n00big när det gäller Reason, MIDI och sånt.. Jag har i alla fall ett litet problem som jag inte riktigt vet hur jag ska lösa.

Jag har kopplat en midi-klaviatur av enklare sort (en Casio CTK-800*) till datorn via USB, och drivrutinerna är installerade och funkar som de ska. Men när jag använder klaviaturen med Reason 4.01 händer det titt som tätt att programmet tappar kontakten med klaviaturen.. Vad jag kan förstå så handlar det väl antingen om att jag valt fel i "Keyboards and Control Surfaces" i inställningarna i Reason eller att jag inte har konfiggat midi-kanaler och sånt rätt??

Vad det gäller Keyboardinställningarna i Reasons inställningar har jag valt "<Other> MIDI Keyboard (No Controls)" som master keyboard och det tror jag nog är korrekt.. Men det där med midi-kanaler och -bussar har jag rätt dålig koll måste jag säga?

Någon här som vet vad det kan bero på att midi-signalen försvinner i Reason? Den verkar vara kvar i själva datorn så jag misstänker att det är just Reason som tappar "kontakten"?

Kan jag ha valt fel keyboard i inställningarna, eller har det med kanaler och bussar (?) att göra??

/ Tacksam för all info!

*) Casion är en "nödlösning" 😊 , och jag är i alla fall på G att skaffa en betydligt bättre klaviatur.. 😄

Redigerat av d00rkey
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Hur försvinner den?

Finns Casion inte i preferensmenyn när det försvinner?

Kan det vara så att du kanske står på felspår och därför inte får in MIDI på den kanal du tänkt?

Blinkar midi in i transportkontrollen när du spelar på Casion?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja.. Alltså. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara eftersom det inte händer hela tiden och just nu funkar det naturligtvis (bara för det).

Kontakten mellan keyboardet och Reason dör och jag måste starta om Reason (vad jag vet) för att det ska funka igen. Att midisignalen finns kvar till datorn tror jag eftersom det där ljudet för frånkoppling och inkoppling av USB-sladden (med Casion ingång alltså) kommer två gånger i snabb följd precis när jag stänger ner Reason. -- B-dung, B-dung -- ungefär så låter det alltså..

Huruvida Casion finns tillgänglig (grön bock istället för rött kryss) i preferenserna har jag inte kollat, och det ska jag göra när signalen försvinner nästa gång. Jag misstänker dock starkt att det är ett rött kryss för Master Keyboard. (Jag har bara en midiklaviatur och inga andra kontroller är inkopplade.)

Däremot vet jag att signalen dör helt och hållet eftersom inget av "instrumenten" tar emot någon midi. Och i transportkontrollen (jag tror att du menar ikonen för det aktiva spåret) blir det inga gröna tangenter som det ska bli om signalen går fram.

För min del är det hela rätt förbryllande och hoppas få lite tips eller upplysningar! 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Märkligt! 😊

Nu försvann det alldeles nyss igen.. Inga gröna tangenter i något av instrumenten/spåren i sequensern. Keyboardet fanns dock kvar i preferences (såg det ut som - grön bock alltså)..

Jag fick det dock att gå igång igen utan att behöva avsluta Reason. Istället markerade jag klaviaturen i Keyboards and Control Surfaces i preferenserna och valde Edit. Vid Midi Input klickade jag på Find, men inget hittades. Nu blev det däremot ett rött kryss vid klaviaturen och då tog jag så klart Edit igen och Find och då hittades signalen igen och jag kan fortsätta med att 'hamra tangent'....

Men.. Va' f-n kan det vara som gör att Reason tappar signalen så där??

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror det är krångel med USB portar eller kabel.

Oj.. Skulle inte förvåna mig.. Jag tycker mig till och med höra hur vissa anslag försvinner när jag sitter och bara övningsspelar så att säga.

Om det är någon port så är det nog den i själva keyboardet som krånglar, men sladden kan så klart också vara defekt. Jag får la köpa en ny sladd i alla fall och se om det blir bättre..

Edit: Eftersom jag nog måste ses som en total nybörjare på det här så undrar jag om det inte kan vara några inställningar eller så i alla fall? Jag har inte mycket grepp om det här med kanaler och bussar för midi, mer än att jag tror kanaler har att göra med att man ska styra olika instrument? Som med noter - en kanal (särskilda noter) för exempelvis stråkar och en annan kanal (andra noter) för t ex piano.. Men Reason bör väl sköta om det här åt en, liksom??

Redigerat av d00rkey
Link to comment
Dela på andra sajter

En liten uppföljningsfråga här..

Jag tycker mig märka att det blivit lite stabilare med midisignalen de senaste dagarna. En sak som jag har gjort annorlunda nu är att jag har ställt in till Local Off på keyboardet innan jag drar igång Reason. Tidigare har jag (oftast) ändrat detta, från On till Off, medan Reason redan varit startat. Midisignalen har då inte försvunnit direkt utan efter en stund.. Men nu tycks det alltså som om det är stabilare och i så fall handlar det bara om ett vanebetingat beteende alltså.

Kan detta ha något med saken att göra?

(Midi via USB alltså från ett Casio CTK-800 skit-keyboard.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Pröva att gå in i enhetshanteraren. Sedan trycker du på avdelningen "Universal serial bus controllers" som brukar ligga längst ned i listan.

Där letar du reda på "USB Root hub", heter något liknande på svenska också. Brukar vara två USB hubar. På dem väljer du Properties/egenskaper och väljer "Power management". Där kryssar du sedan ur "Allow the computer to turn off this device to save power".

Ursäkta om det blev en rörig förklaring, men du förstår nog. 😆

Detta kan hjälpa, så pröva det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pröva att gå in i enhetshanteraren. Sedan trycker du på avdelningen "Universal serial bus controllers" som brukar ligga längst ned i listan.

Där letar du reda på "USB Root hub", heter något liknande på svenska också. Brukar vara två USB hubar. På dem väljer du Properties/egenskaper och väljer "Power management". Där kryssar du sedan ur "Allow the computer to turn off this device to save power".

Ursäkta om det blev en rörig förklaring, men du förstår nog. 😆

Detta kan hjälpa, så pröva det.

Hepp! .. Ett gott tips! .. Jo, jag förstår och detta ska jag givetvis kolla upp när jag kommer hem.. (Sitter på jobbet just nu och där är det ju ikryssat på alla USB-rotnav (hub) som det finns ett litet gäng av. Lika många som det finns USB-portar.. här på jobbet i alla fall.)

Självklart kan jag bocka ur på allihop eftersom jag inte kör Laptop på batteridrift, men vet du (eller någon) kanske om eller hur man kan lokalisera vilken USB-rotnav som styr vilken port?

Tackar för tipset i alla fall.. Det låter som att detta mycket väl kan vara den 'strulande faktorn' i mitt fall.

/ mvh d00rkey

Redigerat av d00rkey
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Kanske inte är svararet på ditt problem..

Men jag hade problemet förut att min midi keybord cpade sig den sluta fungera försvann ibland funkade den ibland inte osv

Problemt var och ÄR att jag har instalerat den på EN usb itag på datan och (har laptop) kopplat ur när jag ska ta datan nånstans och sen kopplat in keyborden på en annan usb intag på datan det e då den blir konstig.. så nu har jag märkt upp på datan vilken usb intag jag ska ha till keyborden för då funkar den som den ska iaf

/kim

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske inte är svararet på ditt problem..

Men jag hade problemet förut att min midi keybord cpade sig den sluta fungera försvann ibland funkade den ibland inte osv

Problemt var och ÄR att jag har instalerat den på EN usb itag på datan och (har laptop) kopplat ur när jag ska ta datan nånstans och sen kopplat in keyborden på en annan usb intag på datan det e då den blir konstig.. så nu har jag märkt upp på datan vilken usb intag jag ska ha till keyborden för då funkar den som den ska iaf

/kim

För min del verkar det som om Xasthurs tips (inlägg 9 ovan) funkar fin-fint! Jag har i varje fall inte märkt att signalen försvinner sen jag ändrade inställningen.

Annars kör jag alltid (?) i samma USB-port på datorn och det gjorde jag även tidigare.

Redigerat av d00rkey
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...