Jump to content
Annons

UX1 eller S2T?


Fredde3993 (oregistrerad)

Recommended Posts

Fredde3993 (oregistrerad)

Tjenare alla!

Detta är första gången jag skriver här och hoppas få lite råd.

Jag har läst igenom lite vad ni har skrivit och det verkar finnas en hel del som vet vad dom snackar om vilket känns tryggt =)

Det ska införskaffas ett externt ljudkort. Efter mycket research och letande efter prisvärda alternativ så har jag kommit fram till 2 alternativ.

Line 6 - TonePort UX1

Zoom - S2T ZFX Stack Package

Mitt ändamål är att kunna plugga in min fina Gibsongitarr för att sedan kunna spela in. Även en mic-ingång är en fördel då jag även kommer använda detta i framtiden.

Jag vill även ha möjligheten att koppla in ett midiklaviatur längre fram.

Någon som har erfarenhet av dessa 2 kort eller rent utav kan rekommendera något annat kort i samma prisklass?

För- och nackdelar med dessa kort? Vilket hade ni valt?

Många frågor.. hoppas någon kan upplysa en novis inom området.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vet inte i vad för pris de ovan ligger i, men många säger att apoge Duet är ett guld kort för mindre användare. Så kolla kanske in det. Kör du mac så är det ett givet val.

Några plus är ju att ljudkortet ska ha bra preamps samt fantomaning (ström försörjning för mic), även midi då om du ska koppla in klaviatur.

Om du har en butik nära dig kan du ju röva dig ditt och prata med någon lite mer spesfikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fredde3993 (oregistrerad)
Vet inte i vad för pris de ovan ligger i, men många säger att apoge Duet är ett guld kort för mindre användare. Så kolla kanske in det. Kör du mac så är det ett givet val.

Några plus är ju att ljudkortet ska ha bra preamps samt fantomaning (ström försörjning för mic), även midi då om du ska koppla in klaviatur.

Om du har en butik nära dig kan du ju röva dig ditt och prata med någon lite mer spesfikt.

Tack för ditt förslag. Känner dock att jag får precisera mig en aning.

Korten jag beskrev ligger i prisklassen 1000-1600 kr och jag kör med en laptop PC.

Så ett kort för MAC som kostar ca 5000 kr går inte för sig =)

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Vet inte i vad för pris de ovan ligger i, men många säger att apoge Duet är ett guld kort för mindre användare. Så kolla kanske in det. Kör du mac så är det ett givet val.

Några plus är ju att ljudkortet ska ha bra preamps samt fantomaning (ström försörjning för mic), även midi då om du ska koppla in klaviatur.

Om du har en butik nära dig kan du ju röva dig ditt och prata med någon lite mer spesfikt.

Ja andra säger. 🙂 Undrar hur många gånger man läser någon som rekommenderar något som de själva inte har en aning om bara för att de har hört andra säga det. Och om någon säger vid specifik prisklass vill de inte ha någon rekommendation för något som kostar skjortan. Det här är inte specifikt riktat till dig utan även andra som beter sig så här. Såna råd är helt värdelösa.

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
Tjenare alla!

Detta är första gången jag skriver här och hoppas få lite råd.

Jag har läst igenom lite vad ni har skrivit och det verkar finnas en hel del som vet vad dom snackar om vilket känns tryggt =)

Det ska införskaffas ett externt ljudkort. Efter mycket research och letande efter prisvärda alternativ så har jag kommit fram till 2 alternativ.

Line 6 - TonePort UX1

Zoom - S2T ZFX Stack Package

Mitt ändamål är att kunna plugga in min fina Gibsongitarr för att sedan kunna spela in. Även en mic-ingång är en fördel då jag även kommer använda detta i framtiden.

Jag vill även ha möjligheten att koppla in ett midiklaviatur längre fram.

Någon som har erfarenhet av dessa 2 kort eller rent utav kan rekommendera något annat kort i samma prisklass?

För- och nackdelar med dessa kort? Vilket hade ni valt?

Många frågor.. hoppas någon kan upplysa en novis inom området.

Använder själv en UX2 och nyligen har ju line6 uppdaterat från Gearbox till den nya, som jag inte har införskaffat än men tydligen ska det låta bättre med den. För det priset får du hyfsat bra. Nackdelen är om man vill använda keyboard till den om du inte ha något annat ljudkort. UX1-2 är usbkort och de har klart högre latens om man ska använda just keyboard till. Men om du redan har ett ljudkort i datorn så kör med dess asiodrivrutiner för keyboard.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fredde3993 (oregistrerad)
Tjenare alla!

Detta är första gången jag skriver här och hoppas få lite råd.

Jag har läst igenom lite vad ni har skrivit och det verkar finnas en hel del som vet vad dom snackar om vilket känns tryggt =)

Det ska införskaffas ett externt ljudkort. Efter mycket research och letande efter prisvärda alternativ så har jag kommit fram till 2 alternativ.

Line 6 - TonePort UX1

Zoom - S2T ZFX Stack Package

Mitt ändamål är att kunna plugga in min fina Gibsongitarr för att sedan kunna spela in. Även en mic-ingång är en fördel då jag även kommer använda detta i framtiden.

Jag vill även ha möjligheten att koppla in ett midiklaviatur längre fram.

Någon som har erfarenhet av dessa 2 kort eller rent utav kan rekommendera något annat kort i samma prisklass?

För- och nackdelar med dessa kort? Vilket hade ni valt?

Många frågor.. hoppas någon kan upplysa en novis inom området.

Använder själv en UX2 och nyligen har ju line6 uppdaterat från Gearbox till den nya, som jag inte har införskaffat än men tydligen ska det låta bättre med den. För det priset får du hyfsat bra. Nackdelen är om man vill använda keyboard till den om du inte ha något annat ljudkort. UX1-2 är usbkort och de har klart högre latens om man ska använda just keyboard till. Men om du redan har ett ljudkort i datorn så kör med dess asiodrivrutiner för keyboard.

Ja, har läst en del om Line 6 och dom verkar bra faktiskt. Sen kom jag då över Zooms variant och det lät ju också bra kan jag tycka. Men har man inte testat något alls så är det ju svårt att välja.

Jag har ett ljudkort i burken, frågan är om det är något bra. Som sagt en laptop.

Det dröjer lite innan jag sparat ihop slantarna så jag får avvakta och höra vad ni andra har att säga. Men hittills verkar ju Line 6 vara något ni har en bra erfarenhet av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Använder själv en UX2 och nyligen har ju line6 uppdaterat från Gearbox till den nya, som jag inte har införskaffat än men tydligen ska det låta bättre med den. För det priset får du hyfsat bra. Nackdelen är om man vill använda keyboard till den om du inte ha något annat ljudkort. UX1-2 är usbkort och de har klart högre latens om man ska använda just keyboard till. Men om du redan har ett ljudkort i datorn så kör med dess asiodrivrutiner för keyboard.

Kör UX2 för att vara portabel och MIDI ligger på en latency på 7 ms så...no problem. Interna ljudkortet eller Asio4all kommer inte i närheten.

Till trådskaparen:

Om du går på Line 6..Att köpa en UX-1 när du vill använda mickar framöver verkar ju onödigt. Lägg till några hundra tycker jag 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Fredde3993 (oregistrerad)
Använder själv en UX2 och nyligen har ju line6 uppdaterat från Gearbox till den nya, som jag inte har införskaffat än men tydligen ska det låta bättre med den. För det priset får du hyfsat bra. Nackdelen är om man vill använda keyboard till den om du inte ha något annat ljudkort. UX1-2 är usbkort och de har klart högre latens om man ska använda just keyboard till. Men om du redan har ett ljudkort i datorn så kör med dess asiodrivrutiner för keyboard.

Kör UX2 för att vara portabel och MIDI ligger på en latency på 7 ms så...no problem. Interna ljudkortet eller Asio4all kommer inte i närheten.

Till trådskaparen:

Om du går på Line 6..Att köpa en UX-1 när du vill använda mickar framöver verkar ju onödigt. Lägg till några hundra tycker jag :rolleyes:

Tackar för din synpunkt. Ingen som har något att säga om Zoom?? Skulle vara intressant att höra lite om den också. Eller det är kanske allmänt känt att Line6 är att föredra framför Zoom?

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)

Kan inte minnas att jag läst något direkt positivt om zoom. Inte direkt negativt men inget som någonsin fått toppbetyg i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

har även jag ett ux2. Har inte mycket att jämföra med.

Men för att spela in på själv tycker jag det funkar utmärkt. Programvaran som följer med är bra den med.

Men köp ett ux2 tror att det är ca 400 kr dyrare så får du ju även tillgång att använda mikrofoner...

Link to comment
Dela på andra sajter

Fredde3993 (oregistrerad)
har även jag ett ux2. Har inte mycket att jämföra med.

Men för att spela in på själv tycker jag det funkar utmärkt. Programvaran som följer med är bra den med.

Men köp ett ux2 tror att det är ca 400 kr dyrare så får du ju även tillgång att använda mikrofoner...

Ja, jag tror det lutar åt UX2:an. Mailade och frågade om råd på Thomann också och dom sa precis samma sak faktiskt.

Vad är då skillnaden mellan Toneport UX2 och POD Studio UX2? Lite prisskillnad mellan dom två men jag ser ingen skillnad i prestanda (kolla länken):

http://www.thomann.de/se/search.html?xsid=...amp;checkall=on

Verkar konstigt...

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
har även jag ett ux2. Har inte mycket att jämföra med.

Men för att spela in på själv tycker jag det funkar utmärkt. Programvaran som följer med är bra den med.

Men köp ett ux2 tror att det är ca 400 kr dyrare så får du ju även tillgång att använda mikrofoner...

Ja, jag tror det lutar åt UX2:an. Mailade och frågade om råd på Thomann också och dom sa precis samma sak faktiskt.

Vad är då skillnaden mellan Toneport UX2 och POD Studio UX2? Lite prisskillnad mellan dom två men jag ser ingen skillnad i prestanda (kolla länken):

http://www.thomann.de/se/search.html?xsid=...amp;checkall=on

Verkar konstigt...

Pod Studio heter den nya varianten som släpptes nyligen. Kolla själv på line6 sida om den. Den ingår och ersätter gearbox. Pod studio ska låta bättre och är smidigare. Har själv inte än uppdaterat till den pga dålig ekonomi men ska så fort som möjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fredde3993 (oregistrerad)
Man får väl Pod farm med istället för Gearbox, pod farm har betyligt trevligare gränssnitt.

Aha, så den enda skillnaden är mjukvaran med andra ord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte i vad för pris de ovan ligger i, men många säger att apoge Duet är ett guld kort för mindre användare. Så kolla kanske in det. Kör du mac så är det ett givet val.

Några plus är ju att ljudkortet ska ha bra preamps samt fantomaning (ström försörjning för mic), även midi då om du ska koppla in klaviatur.

Om du har en butik nära dig kan du ju röva dig ditt och prata med någon lite mer spesfikt.

Ja andra säger. 😛 Undrar hur många gånger man läser någon som rekommenderar något som de själva inte har en aning om bara för att de har hört andra säga det. Och om någon säger vid specifik prisklass vill de inte ha någon rekommendation för något som kostar skjortan. Det här är inte specifikt riktat till dig utan även andra som beter sig så här. Såna råd är helt värdelösa.

Självklart, det är ju helt fel att tipsa någon om någont man hört bra saker om. Det är inte så att man måste ha alla sakerna för att kunna ge något svar. Jag hade ju själv frågan i en tråd fast det var om lite dyrare ljudkort, samt detta. Men flera sa att de var bra, och läste även en del på internet och var på 4sound. Men de klart. Det är ju rätt onödigt och dela med sig av vad någon annan sakt, som är kunnig :S

Det med prisklassen kanske var lite klantigt ifo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man får väl Pod farm med istället för Gearbox, pod farm har betyligt trevligare gränssnitt.

Aha, så den enda skillnaden är mjukvaran med andra ord.

Det enda jag kan se iaf, förutom färgen då.

Det är en hel del som skiljer (även om man kanske inte har användning för allt).

Några grejor: Pod Farms stora fördel förutom dualtones är browsern med sin sökfunktion. Du kan enkelt testa ut "korsvis" och per effekt, låda, amp etc - M a o med piltangenterna byta grejor i din setup. Några simmar låter bättre (pga XT->X3 månne?) enligt vissa, andra hör ingen skillnad.

Gearboxen i sin tur har direktaccess till Guitarport online, metronom med enklare trumljud och en spelare där du kan ladda låtar och köra på hel- och halvspeed. Gearboxen har också sin eminenta "hum reducer" som analyserar ditt brum (bra för singelcoil) och sin Early Reflections som är kanon vid olika uppmickningar - Allt detta saknas i Pod Farm (manuell noise gate har den förstås), men å andra sidan är den bara i version 1 och det brukar ju ramla på när det gäller uppdateringar från Line6.

Redigerat av Gain
Link to comment
Dela på andra sajter

Fredde3993 (oregistrerad)
Man får väl Pod farm med istället för Gearbox, pod farm har betyligt trevligare gränssnitt.

Aha, så den enda skillnaden är mjukvaran med andra ord.

Det enda jag kan se iaf, förutom färgen då.

Det är en hel del som skiljer (även om man kanske inte har användning för allt).

Några grejor: Pod Farms stora fördel förutom dualtones är browsern med sin sökfunktion. Du kan enkelt testa ut "korsvis" och per effekt, låda, amp etc - M a o med piltangenterna byta grejor i din setup. Några simmar låter bättre (pga XT->X3 månne?) enligt vissa, andra hör ingen skillnad.

Gearboxen i sin tur har direktaccess till Guitarport online, metronom med enklare trumljud och en spelare där du kan ladda låtar och köra på hel- och halvspeed. Gearboxen har också sin eminenta "hum reducer" som analyserar ditt brum (bra för singelcoil) och sin Early Reflections som är kanon vid olika uppmickningar - Allt detta saknas i Pod Farm (manuell noise gate har den förstås), men å andra sidan är den bara i version 1 och det brukar ju ramla på när det gäller uppdateringar från Line6.

Låter fint! Jag har nog gjort mitt val. Line6 är det som gäller och en UX2:a ska införskaffas. Tror jag kör på Toneport för mjukvaran kan man väl alltid uppgradera allt eftersom?

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter fint! Jag har nog gjort mitt val. Line6 är det som gäller och en UX2:a ska införskaffas. Tror jag kör på Toneport för mjukvaran kan man väl alltid uppgradera allt eftersom?

Jag undrar om det inte är så att du kan ta ner Gearbox-standalone versionen gratis - du får kolla upp det. I den nya UX2:an är det i vilket fall Pod Farm som utgör mjukvara. Den gamla heter alltså Toneport UX2 och den nya Pod Studio UX2. Hårdvaran har lite olika färg bara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det spelar nog ingen roll om du köper POD Studio UX2 eller den vanliga UX2:an.

Jag har UX2an och jag har både gearbox och Pod farm(som följer med POD Studio UX2).

Jag tror säkerligen att du får gearbox om du köper POD Studio UX2an.

Förstår verkligen inte varför dom släpper en ny UX2a bara för ny mjukvara kommer ut. Förvånar mig inte heller om dom har satt ett högre pris på den nya 😄

Ingen på nätet verkar kunna hitta någon skillnad? 😄

MVH Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Det spelar nog ingen roll om du köper POD Studio UX2 eller den vanliga UX2:an.

Jag har UX2an och jag har både gearbox och Pod farm(som följer med POD Studio UX2).

Jag tror säkerligen att du får gearbox om du köper POD Studio UX2an.

Förstår verkligen inte varför dom släpper en ny UX2a bara för ny mjukvara kommer ut. Förvånar mig inte heller om dom har satt ett högre pris på den nya 😏

Ingen på nätet verkar kunna hitta någon skillnad? 😆

MVH Daniel

Men snälla nån.."Ingen på nätet..". Du får trettiofem (35!) ytterligare effekter i Pod Studio, Live Lite med rewire och Reason Adapted med.. det skiljer typ 300 spänn på de bägge. I fallet Toneport måste du köpa plug-in (ca 400 spänn) för att få Pod Farm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt, lite dåligt förklarat, men jag syftade på tonmässigt.

Jaså? Riktigt konstigt då, för jag har både plug-in Pod farm samt stand alone programmet med den vanliga Toneport UX2 utan att betalat ett extra öre till line 6.

MVH Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Fredde3993 (oregistrerad)

Okej tror jag har förstått det hela =)

Kunde inte Line6 bara släppt ett nytt programpaket till Toneport istället för att släppa samma hårdvara fast med annan färg? Vore ju smidigare.

Får se vad jag kan spara ihop till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaså? Riktigt konstigt då, för jag har både plug-in Pod farm samt stand alone programmet med den vanliga Toneport UX2 utan att betalat ett extra öre till line 6.

MVH Daniel

Om det funkar bra så är det bara att gratulera.. 😛 Om du inte har lagt en spänn extra för Gearbox-plugin som du säger så borde det inte fungera.

(..If you own GuitarPort, TonePort, PODxt, PODxt Live or PODxt Pro (and don't already own GearBox Plug-in), download POD Farm today for the special reduced price..)

Kolla in rubbet här: http://www.line6.com/news/general/710

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...