Jump to content
Annons

CPU overload trots kräm i burken....


Moonbus

Recommended Posts

Sitter och testar runt med Ableton och har stora problem med att CPU-mätaren ideligen slår i taket vid spelande av "Instruments". När detta händer slås allt ljud ut vilket inte återkommer förrän programmet startas om. Jag har också problem med latency. Det är ofta ett mycket stor latency men som försvinner så fort jag bara går in i latencyinställningsrutan (under "Hardware") även utan att ändra något... Det blir acceptabel latency med inställningen "normal" och även ännu långsammare men detta har jag ingen glädje av då som sagt CPU-mätaren jättelätt slår i taket varvid allt ljud som sagt försvinner... .. ..

Jag har Vista 64, 3,0 GHz dual core och 4 GB ram vilket väl bör räcka. Har även testat på min laptop med XP Professional, en 1,8 GHz dual core med i 1GB ram och den visar upp liknande beteenden; inte direkt mycket sämre alltså trots mycket mindre power men ändå denna ljudblackout...

USB2-ljudkortet är ett Tascam US-144 och midikeyboarden är ett JJ Labs KS25B. Är inte säker men tror jag ställt in in-/utgångar rätt för ljudet (lyssnar via ljudkortets hörlursutgång vilket man tydligen ska göra).

När jag enbart kör audio så går det bra för övrigt även med många effekter aktiva - det är när instrumenten används som det ballar ur och egentligen är det till största del bara när man spelar "live" på midikeyboarden. Alltså, uppspelning av midinoter går mycket, mycket bättre och CPU-belastningen ser låg ut på mätaren så det är nåt konstigt med just "midi-inmatningen"... Obs att det blir samma fenomen oberoende om jag kör midi in via ljudkortets midi som via USB direkt från keyboarden.

Frågan är om det går det åtgärda dessa problem som väl inte borde vara normala med de maskiner jag har?

Tack på förhand för minsta ledtråd!

Redigerat av Moonbus
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Vissa pluggar drar mycket CPU.

Och det finns versioner av pluggar som är dåligt skrivna som tar CPU.

Bästa är att gå igenom och se om det är någon speciell plugg som orsakar mer problem än andra.

Kolla om det finns uppdateringar och håll tummarna på att det blir bättre.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Vissa pluggar drar mycket CPU.

Och det finns versioner av pluggar som är dåligt skrivna som tar CPU.

Bästa är att gå igenom och se om det är någon speciell plugg som orsakar mer problem än andra.

Kolla om det finns uppdateringar och håll tummarna på att det blir bättre.

_______________

Personligen tycker jag det mer känns som ett direkt fel någonstans i "midi-inmatningskedjan". Jag körde virtuella instrument i Cubase redan på 90-talet på datorer som hade beräkningskapacitet som en miniräknare i jämförelse och så i osynk med tiden kan ju inte de virtuella instrumentens datakraftkrav dragit iväg att en dual 3,0 GHz/4GB ram inte ska räcka för några av instrumenten alls för det gäller alla verkar det som, alltså ink trummor.... Något bara måste vara fel... Inga teorier runt detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har varit med om att pluggar ballar ur och tar 100% av CPU tiden. Oftast är det en bugg som man kan rapportera till plugg tillverkaren. Och nästan alltid finns det uppdateringar hos tillverkaren som fixar detta.

En annnan möjlighet är det klassiska denormaliseringsfelet. En plugg orsakar hög cpu belastning pga beräkningsfel.

Kan åtgärdas med en plugg, läs mer här:

http://digitalfishphones.com/main.php?item=2&subItem=6

Det finns CPU hogs, tex Konvolverande reverb, Vissa syntar, Gitarramp pluggar...

Annars är det Tascam supporten alternativt Ableton supporten som gäller.

Nu vet jag inte vilken version av Ableton du kör men jag kan tänka mig att äldre versioner inte supportar flera cores, då utnyttjar du inte mer än en cpu kärna.

Har du laddat ned de senaste drivrutinerna för ditt Tascam ljudkort?

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
zenobites (oregistrerad)
_______________

Personligen tycker jag det mer känns som ett direkt fel någonstans i "midi-inmatningskedjan". Jag körde virtuella instrument i Cubase redan på 90-talet på datorer som hade beräkningskapacitet som en miniräknare i jämförelse och så i osynk med tiden kan ju inte de virtuella instrumentens datakraftkrav dragit iväg att en dual 3,0 GHz/4GB ram inte ska räcka för några av instrumenten alls för det gäller alla verkar det som, alltså ink trummor.... Något bara måste vara fel... Inga teorier runt detta?

Håller med! Hade en burk med tup 512mb ram minne och körde Cubase SX3 + EZ drummer och 16 kanaler (i o med att jag är stämfetischist bl annat) = inga problem. Har en Frost Rasqual 3 med Cubase 4 Studio och det räcker med åtta kanaler + Vst EZ Drummer för att jag skall få CPU overload!!!! Help me! Bug?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...