Gurelura (oregistrerad) Postat 13 november 2008 Postat 13 november 2008 Hej! Sitter och klurar lite på vad man som Macanvändare kan göra för att förbättra prestandan när man jobbar med Cubase. Har en MacBook 2 Ghz Intel Core 2 duo, minne 1 GB 667 Mhz DDR2 SDRAM. När jag googlade lite på ämnet så fann jag b la följande tips: -Sätt strömspararen på "aldrig" -Stäng av AppleTalk -Stäng av fildelning -Stäng av virtuellt minne och RAM-skivan. De tre första punkterna har jag grejat, men hur jag än letar så hittar jag varken det virtuella minnet eller någon RAM-skiva.. Så min fråga är alltså, någon som vet mera om de här sakerna, och gärna har mer tips på vad man kan göra för att förbättra datorns prestanda när man jobbar med Cubase. Har framförallt haft problem med att tempona ändras, det går inte att synka vid inspelning, det man spelat in i ett visst tempo ändras när man ska göra pålägg mm..
noztra Postat 13 november 2008 Postat 13 november 2008 Hej! Sitter och klurar lite på vad man som Macanvändare kan göra för att förbättra prestandan när man jobbar med Cubase. Har en MacBook 2 Ghz Intel Core 2 duo, minne 1 GB 667 Mhz DDR2 SDRAM. När jag googlade lite på ämnet så fann jag b la följande tips: -Sätt strömspararen på "aldrig" -Stäng av AppleTalk -Stäng av fildelning -Stäng av virtuellt minne och RAM-skivan. De tre första punkterna har jag grejat, men hur jag än letar så hittar jag varken det virtuella minnet eller någon RAM-skiva.. Så min fråga är alltså, någon som vet mera om de här sakerna, och gärna har mer tips på vad man kan göra för att förbättra datorns prestanda när man jobbar med Cubase. Har framförallt haft problem med att tempona ändras, det går inte att synka vid inspelning, det man spelat in i ett visst tempo ändras när man ska göra pålägg mm.. http://www.google.se/search?hl=sv&q=Op...rmance&meta= http://lowendmac.com/eubanks/07/0312.html http://www.xowave.com/doc/recording/performance.shtml
pme (oregistrerad) Postat 13 november 2008 Postat 13 november 2008 Stänger man av virtuellt minne så får man se hur de fuskar på apple. Normala unixar burkar panik döda någon oviktig process när minnet är helt slut. OSX tvärhänger. XP brukar klara sig lite bättre än så...
Gurelura (oregistrerad) Postat 13 november 2008 Postat 13 november 2008 Stänger man av virtuellt minne så får man se hur de fuskar på apple. Normala unixar burkar panik döda någon oviktig process när minnet är helt slut. OSX tvärhänger. XP brukar klara sig lite bättre än så... Jaså, jaha men HUR gör man för att stänga av det då? 😄 Eller är det oviktigt och helt enkelt nåt man kan strunta i? F.ö kan jag säga att jag spelade in nyss och det funkade helt ok..Kanske lite fördröjning här och var, men jag får väl kolla de länkar jag fick förut här..
rainydays Postat 13 november 2008 Postat 13 november 2008 Tycker inte att du ska stänga av det virituella minnet. Däremot skulle jag rekommendera att uppgradera till minst 2GB. Hur som helst låter det som det är något annat som är galet för din del, tror inte det hjälper att optimera operativet. Har du samma problem i garageband tex?
Gurelura (oregistrerad) Postat 13 november 2008 Postat 13 november 2008 Tycker inte att du ska stänga av det virituella minnet. Däremot skulle jag rekommendera att uppgradera till minst 2GB.Hur som helst låter det som det är något annat som är galet för din del, tror inte det hjälper att optimera operativet. Har du samma problem i garageband tex? Oki, går det att uppgradera den datorn jag har, eller måste jag köpa ny..? Just nu är det inte riktigt aktuellt ekonomiskt och praktiskt tyvärr. Garageband har också strulat en del ja, men nu var det rätt länge sen jag använde det. Fast då undrar jag om det inte berodde på att programmets "egen" synt, alltså mjukvaruljuden på något sätt krockade med min keyboard. Jag kör med ett elpiano, Roland FP-7, samt ett Inspire 1394 ljudkort. Har installerat alla drivrutiner (nästan säker, kan ha missat nån) Har för mig det var nån cd-rom som följde med Rolandpianot, undrar om det kan vara nånting där..?
rainydays Postat 13 november 2008 Postat 13 november 2008 Oki, går det att uppgradera den datorn jag har, eller måste jag köpa ny..? Just nu är det inte riktigt aktuellt ekonomiskt och praktiskt tyvärr. Javisst kan du det. Det är bara att ta bort batteriet så sitter det en lucka för RAM där. Faktum är att det är mycket mycket billigare att uppgradera själv än att köpa från Apple. 2GB ligger på ca 300kr och 4GB för runt 600kr hos crucial.com
Gäst Postat 13 november 2008 Postat 13 november 2008 Tycker inte att du ska stänga av det virituella minnet. Däremot skulle jag rekommendera att uppgradera till minst 2GB.Hur som helst låter det som det är något annat som är galet för din del, tror inte det hjälper att optimera operativet. Har du samma problem i garageband tex? I agree! Jag gjorde det på min gamla macbook (samma modell som du) och den blev som ny. Mycket snabbare i allt mm.
Gurelura (oregistrerad) Postat 14 november 2008 Postat 14 november 2008 Tycker inte att du ska stänga av det virituella minnet. Däremot skulle jag rekommendera att uppgradera till minst 2GB.Hur som helst låter det som det är något annat som är galet för din del, tror inte det hjälper att optimera operativet. Har du samma problem i garageband tex? I agree! Jag gjorde det på min gamla macbook (samma modell som du) och den blev som ny. Mycket snabbare i allt mm. Tack för tipsen! En annan smådum fråga kanske, hur tar man bort minnet utan å sabba nåt? 🙂 Har aldrig vart där å petat å de känns ju som att man inte vill sabba nånting så man inte kan jobba med sin älskade musik bara för att datorn e på lagning.. E de bara å peta loss det lite försiktigt eller ska man dra mot sig på nåt sätt?
rainydays Postat 14 november 2008 Postat 14 november 2008 Tack för tipsen! En annan smådum fråga kanske, hur tar man bort minnet utan å sabba nåt? 🙂 Har aldrig vart där å petat å de känns ju som att man inte vill sabba nånting så man inte kan jobba med sin älskade musik bara för att datorn e på lagning.. Du får vara allt bra klantig om du ska lyckas sabba något. Ta det bara lugnt och försiktigt.
pme (oregistrerad) Postat 14 november 2008 Postat 14 november 2008 Stänger man av virtuellt minne så får man se hur de fuskar på apple. Normala unixar burkar panik döda någon oviktig process när minnet är helt slut. OSX tvärhänger. XP brukar klara sig lite bättre än så... Jaså, jaha men HUR gör man för att stänga av det då? 😄 Eller är det oviktigt och helt enkelt nåt man kan strunta i? F.ö kan jag säga att jag spelade in nyss och det funkade helt ok..Kanske lite fördröjning här och var, men jag får väl kolla de länkar jag fick förut här.. Hmm. Jag har för mig att det var en start i /System/Library/LaunchDeamons/ .. något i stil med dynamic_pager. Men det är lite olika i olika versioner. Kör du leopard?
Gurelura (oregistrerad) Postat 14 november 2008 Postat 14 november 2008 Stänger man av virtuellt minne så får man se hur de fuskar på apple. Normala unixar burkar panik döda någon oviktig process när minnet är helt slut. OSX tvärhänger. XP brukar klara sig lite bättre än så... Jaså, jaha men HUR gör man för att stänga av det då? 😆 Eller är det oviktigt och helt enkelt nåt man kan strunta i? F.ö kan jag säga att jag spelade in nyss och det funkade helt ok..Kanske lite fördröjning här och var, men jag får väl kolla de länkar jag fick förut här.. Hmm. Jag har för mig att det var en start i /System/Library/LaunchDeamons/ .. något i stil med dynamic_pager. Men det är lite olika i olika versioner. Kör du leopard? Kör OSX 10.4.11. Har för övrigt köpt ett 4G minne från curios.com..Ska kolla YouTube-klippet å lära mig hur man installerar det.. 😄
pme (oregistrerad) Postat 14 november 2008 Postat 14 november 2008 I tiger var det någonstans under /etc man fick kommentera bort dynamic_pager ur ett script.
Gurelura (oregistrerad) Postat 15 november 2008 Postat 15 november 2008 Tack för tipsen! En annan smådum fråga kanske, hur tar man bort minnet utan å sabba nåt? Har aldrig vart där å petat å de känns ju som att man inte vill sabba nånting så man inte kan jobba med sin älskade musik bara för att datorn e på lagning.. Du får vara allt bra klantig om du ska lyckas sabba något. Ta det bara lugnt och försiktigt. TACK!! Har beställt ett 4G minne från crucial. Hoppas inget strular bara.. 😳
antetante Postat 18 november 2008 Postat 18 november 2008 Tack för tipsen! En annan smådum fråga kanske, hur tar man bort minnet utan å sabba nåt? 😉 Har aldrig vart där å petat å de känns ju som att man inte vill sabba nånting så man inte kan jobba med sin älskade musik bara för att datorn e på lagning.. Du får vara allt bra klantig om du ska lyckas sabba något. Ta det bara lugnt och försiktigt. TACK!! Har beställt ett 4G minne från crucial. Hoppas inget strular bara.. 😄 Hej! Ett tips som du kan köra ivarjefall i senare versioner av Cubase för att spara kräm är att trycka på 'freeze', finns en vid varje track.. Du kan iofs inte redigera eller ändra något när freeze är intryckt, men detta gör tydligen att det frigörs en massa kraft!
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.