Jump to content
Annons

M-Audio torq utan ljudkortet?


Retur

Recommended Posts

Hej!

Jag har precis köpt ett set skivspelare med tillhörande mixer. Ingen superkvalitet på grejerna men de ska nog duga för lite hemmapill. Jag har ett externt SUBljudkort till datorn och funderar på om jag skulle kunna använda M-Audios mjukvara torqsystem att köra mp3 ifrån datorn med hjälp av mina skivtallrikar. En kompis till mig har hela grejen från Torq med tidskodsskivor, ljudkordsboxen och mjukvaran och det funkar kanon.

Nu vill jag ha samma möjlighet i mitt system. Att jag måste ha tidskodade skivor förstår jag helt men måste man verkligen ha det där ljudkortet "connective" för att kunna styra mjukvaran med skivtallrikarna? Har någon av er erfarenhet av att köra en mixer till ljudkort rakt in i datorn och få en signaal i torq-mjukvaran eller är detta omöjligt?

Hoppas på vettiga svar nu, anledningen att jag inte vill köpa connectiveboxen är oväntat nog.... Ekonomin, pelease help 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Hmm jag har faktiskt inget riktigt svar på det.

Något jag får kolla upp 😛

Men hur har det löst sig? Funkar det för dig?

Jadu, jag får mina vinyler med tidskoder i morgon så då får vi se. Jag har i alla fall fattat att jag ska kunna få in signalen i datorn utan problem med mitt "gamla" externa ljudkort. Om inte torqen vill hitta signalen och jobba med den så kommer jag att använda Virtual DJ... Det verkar fungera okej det också. Jag kommer btw köpa ett maya 44 USB för att få alla kanaler in i min andra dator som jag vill. Det kommer att fixa sig på något vis 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

GAH! Nu har jag gjort bort mig verkar det som...

Jag har ett E-MU 0404 USB kort och hoppades att jag i alla fall skulle kunna köra en skivspelare på en av mina in-kanaler i kortet med en RCA-stereoTele kabel.

Då tar programet emot en mono-signal från kortet, alltså går låten som spelas upp frammåt även om jag drar vinylen i sig bakåt... Jag blir trots allt tvungen att köpa ett maya 44 för att få alla in-och utgångar som krävs... damnit...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
GAH! Nu har jag gjort bort mig verkar det som...

Jag har ett E-MU 0404 USB kort och hoppades att jag i alla fall skulle kunna köra en skivspelare på en av mina in-kanaler i kortet med en RCA-stereoTele kabel.

Då tar programet emot en mono-signal från kortet, alltså går låten som spelas upp frammåt även om jag drar vinylen i sig bakåt... Jag blir trots allt tvungen att köpa ett maya 44 för att få alla in-och utgångar som krävs... damnit...

Antar att du fått ordning på grejerna Retur. För er som inte har det och har samma funderingar som "Retur" kan det vara värt att kolla in MsPinky.com´s faq och forum innan ni investerar i utrustning / tidskodad vinyl.

Tidskodad vinyl (och cd) finns i flera olika standarder och utföranden (Ex. MsPinky v.X, torq (aka mspink v4 med en lätt mod för att bli properiär?), finalscratch osv). CDs- går att hämta hem gratis (olika format).

Vissa kort strular rejält och kräver många timmars handpåläggning för att man ska få till det, funkar men släpper igenom kontrollsignalen ( mm, kolla i forumen så ser ni vilka kort som funkar bra). Billigare ljudkort som det som du nämner ovan, oavsett om du hade lyckats få till stereo eller inte, hade troligen ställt till det rejält om det ens hade funkat (måste få till låg latency (asio) på kortet för att det skall vara värt att köra med kontroll vinyl.

osv =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...