Jump to content
Annons

ställa in ASIO i cubase...


davve00

Recommended Posts

Okej... Jag hade behövt få en omgång förklaringar tack, ASIO multimedia setup, avancerat...

Jag vet inte vart jag vill komma, men vi får se... Om jag kör 96k samplerate så blir det en större buffer size, runt 11.5k. 44.100 cirka hälften, lika på input/output... så vilket är bäst? 96k eller 44.100? vad hjälper buffer size till med?

Vad är Adio Buffers? (har 5 standard)

Vad är Offset (0 standard)

2 kanaler (audigy 2 ZS)

kan bara ställa in 16 bits per samples.

Ja, kan man ändra audio buffers och offset så att något blir bättre? vad isåfall...

varför kan jag inte använda 24 bitar?

Vad är mest stabilt?

96 eller 44.1?

Tack. davve

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jätte bra sida. Tack!

Men det hade inget att göra med mina frågor...

ASIO setup, och inte device setup... Har du några tips om Audio Buffers och Offset, får du gärna svara på det..

Varför kan jag inte byta ut 48k sample rate, mot något annat? ASIO setup ser jag ju upp till 96k, men det vill inte ta mot det på project setup..

.davve

Link to comment
Dela på andra sajter

tack, men det är inte häller i närheten av min fråga!

hehe, börarjar också tro att de inte går att köra i något annat än 48k... lite knepigt..

kan INGEN? förklara vad Audio Buffers är? (har 5 standard) och vad Offset (0 standard) är??? I ASIO setup??

hur påvärkar olika värden på Audio Buffers, antal Samples och de inställningarna man gör i ASIO setupen varandra???

Tack. Davve

Link to comment
Dela på andra sajter

Bufferten påverkar fördröjningen och räknas oftast i antal samples. Exempelvis 512 samples vilket sedan slås ut på samplingsfrekvensen för att få fördröjningstiden. Exempelvis 512 samples = 512/44100 sekunder.

Men de inställningar du pratar om tillhör Multimedia och DirectX drivrutinerna vilka finns med i Cubase av kompabilitets skäl. De drivrutiner du bör använda heter Creative ASIO och använder en inställning i ms för att justera fördröjningen.

Som du säger går det ej att köra något annat än 48kHz såvida du inte använder DirectX drivrutinerna vilka går genom Windows. Minns jag rätt så beror detta på att det endast sitter en klocka i Audigy korten som är just på 48kHz. Det vanliga är två klockor där en går mot 44.1kHz och en mot 48kHz. Sedan går det även att köra multipler av detta vilket ger 88.2kHz och 96kHz.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu börjar vi komma någon vart.. 😳 Ja det förklarar ett och annat! Men om jag ställer in latency på säg 40ms, så blir plats för fler samples i buffern än vid tex 2ms? (som man ser när man autodetectar i ASIO "MULTIMEDIA" setup)

Men det står mycket om 128/256/512 samplingar? Har man nytta av att ställa in dessa manuellt då för att det ska fungera bättre vid tex lägre latency?

Men de inställningar du pratar om tillhör Multimedia och DirectX drivrutinerna vilka finns med i Cubase av kompabilitets skäl. De drivrutiner du bör använda heter Creative ASIO och använder en inställning i ms för att justera fördröjningen.

ok. det vet jag väll. jag är kanske ingen gud på att förklara vad jag menar, men om man läser ser iaf jag vad det var jag menade i första meddelandet:

Okej... Jag hade behövt få en omgång förklaringar tack, ASIO multimedia setup, avancerat...

alltså ja, multimedia drivrutins inställningarna!

Okej en klocka i Audigy! *tummen upp*

Tack! Davve

Link to comment
Dela på andra sajter

Heh, men frågan är ju varför du överhuvudtaget vill in och rota i ASIO Multimedia inställningarna då Steinberg avråder sina användare från att använda dessa om riktiga ASIO drivrutiner finns. Eller för att citera Steinberg själva:

"If your audio hardware comes with a special ASIO driver we strongly recommend that you use this."

----------------

Men för att svara på dina andra frågor. En större buffert innebär en högre latency, d.v.s. fler ms fördröjning.

128/256/512 samples är vanliga buffert värden. Genom att dela dem med samplingsfrekvensen får vi ut hur många ms fördröjning det skulle innebära med en buffert av den storleken.

128/44.1kHz = 2.9ms

128/96kHz = 1.3ms

Alltså blir fördröjningen mindre när samplingsfrekvensen ökar om buffertstorleken är densamma.

Något att lägga på minnet är dock att stora buffertstorlekar kan vara lika påfrestande för systemet som små. Det bästa är att testa sig fram och lägga på minnet var inställningen finns om man skulle behöva justera den p.g.a. knaster i uppspelningen och dylikt.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...