Jump to content
Annons

Problem med ljudspår


Sunker

Recommended Posts

Hej,

Jag har just införskaffat ett studiopaket modell nybörjare. Stötte direkt på ett problem av följande karaktär.

Jag spelar in ett spår med gitarr. Öppnar därefter ett nytt ljudspår och spelar in ytterliggare en gitarr. Vill därefter justera volymen på spår 1, men upptäcker till min bestörtning att det inte spelar någon roll hur mycket jag sänker volymen eftersom detta spår har kopierat sig till spår två. Följaktligen kan jag inte separera det två inspelningarna eftersom de båda ligger inbakade på spår 2. Vad kan detta bero på tro?

Jag har en Behringer XENYX802-mixer(två kanaler) och ett Behringer FCA202-ljudkort och mjukvaran är Cubase SX. Jag har inte gjort några inställningar i ljudkortets mjukvara, utan bara aktiverat det.

Hälsningar

Erik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

markera spåren och ta bort dom sen går du i menyn media-open pool window- dubbelklicka på mappen så ser du dina inspelade filer- markera dom-högerklicka -insert to projekt kommer då upp ett val- välj different tracks

Hoppas det löste det

Redigerat av Lindpop
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret!

Jag testade det där, men problemet kvarstår. Konstigt. Kan det bero på att jag kopplat fel mellan mixerbordet oh ljudkortet? Eller kan det vara att mixerbordet är trasigt eller något? Känns som att det "läcker" över ljud från medhöret till det som spelas in.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte den mixern men det är säkert en inställning eller hur du kopplat dina sladdar. Kan ha att göra med att du vill ha ut signalen i högtalarna och då går signalen in i ljudkortet igen eller nåt sånt. Sånt kan man komma runt genom att använda hörlurar och muta main out eller koppla högtalarna i monitor istället för main output. eftersom jag som sagt inte kan mixern så vet jag inte riktigt. Du får prova dig fram eller så är här säkert nån annan som kan.

Link to comment
Dela på andra sajter

tenderfoot (oregistrerad)

Jag har för mig att det finns en funktion med namnet "what you hear". Med denna aktiverad så kommer allt ifrån spår 1 hamna även i spår 2. Testa att öppna "sounds and audio devices"

i kontrollpanelen och se till att rutan under Wave ej är ikryssad.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Min gissning är att du kopplat en stereokanal från mixern till ljudkortet.

Då kommer uppspelningen från ljudkortet att spelas in.

Mitt förslag är att du tar och kopplar från "Send" på din mixer till tex left ingången på ditt ljudkort.

Nu ställer du inspelningsnivån från "FX" på den kanal där du kopplar in micken.

Det innebär också att du kan ställa lyssningen som du vill ha den i lurarna och samtidigt ställa inspelningsnivån in till ljudkortet ("nästan") oberoende av varandra.

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...