Jump to content
Annons

Min låt hackar


imhotep

Recommended Posts

Hej, jag har precis börjat använda ableton 7 och jag gjorde en testlåt med 3 spår.

Allt var frid och fröjd tills jag la det tredje spåret. Då blev det en massa missljud och "klippningar" på den stråksektionen jag lade på.

Nu när jag spelar upp låten i sin helhet så hackar allting.

Vad kan detta bero på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

För lågt ställd latency är nog problemet.

Ställ in detta i kontrollpanelen till ditt ljudkort. Höj latencyn med andra ord.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

För lågt ställd latency är nog problemet.

Ställ in detta i kontrollpanelen till ditt ljudkort. Höj latencyn med andra ord.

Jag valde maximum buffer size och latency-siffrorna blev högre.

Hackandet försvann men inte till 100%.

Kommer inte jag ha en stor fördröjning i ljudet nu när jag ska spela in nästa gång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer inte jag ha en stor fördröjning i ljudet nu när jag ska spela in nästa gång?

Nej, inte så länge du inte har pluggar på den kanal du spelar in. Cubase kompenserar för "bufferfyllningstiden" men kan ju inte lägga effekter på ljud som kommer "i framtiden"...

Till det här med att du inte blev av med allt pop, sprak och click -ljud:

Jag hade samma problem tidigare (och kan fortfarande ha det när min dator bestämmer sig för att vara elak mot mig). Saker jag gjorde för att bli av med problemen var att:

1. Köra ett program (kommer ej ihåg namnet, har det dock hemma) som löpande kollade latencyn. Detta program raporterade helt otroligt dåliga värden och efter en längre tids felsökning så visade det sig att programmet för att justera min skärm spökade(!!!%&¤/#%&&?). Efter att detta program avinstallerats hade jag normala värden igen.

2. Trots normala värden så hoppade min CPU-mätare i Cubase likt en amfetaminskadad och så gjorde den til lden dag jag lydde rådet att stänga av strömbesparingen på CPU'n (har idag separata hårdvaruprofiler i datorn). Då blev CPU-mätaren "normal" och jag kunde lasta ner datorn med massa nya pluggar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är nåt sjukt med mitt Ableton. Varje gång jag ska spara ett projekt eller stänga av programmet så hänger det sig och när jag ska spela upp en låt som har 3 tracks eller fler så börjar det hacka och spraka även om jag valt maximum buffer på ljudkortet.

Min dator ska det inte vara fel på. Vad tror ni händer egentligen?

Link to comment
Dela på andra sajter

För att kunna spela in utan fördröjning så måste jag ju ha låg latency men då hackar ju spåren jag spelar till.

Är det likadant för alla andra som spelar in musik över huvudtaget eller är det så för ableton användare eller är det bara hos mig?

Jag vill ju kunna spela in låtar med sådär uppåt 10 kanaler och det ser jag ju inte hur jag ska kunna göra så som det är nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...