Jump to content
Annons

pitcha musik till film?


everlastingrecords

Recommended Posts

Annons
Etablerad i branschen och kontakter är det enda som gäller. Tyvärr!

Börja med amatörfilmer . Ställ upp gratis till en början. Hoppas det är bra filmer och de som gör dom har kontakter ett led upp osv osv.....

det var ju inte så uppmuntrande... nåja, för att komma in måste man ju börja någonstans. och sticker man ut så kanske det blir lättare..

Link to comment
Dela på andra sajter

hur man gör, vem man ringer, bästa sätt att presentera/sälja musiken?

Det svaren du söker är Jag tveksam till att du kommer att få.Det finns inte någon riktig anledning varför

någon skulle vilja ge ut sina kontakter i Film/TV branchen.

Tror att Film är ännu svårare att ta sig in i än TV/Reklam , Men som sagt det mesta bygger på

kontakter och man får nog börja på botten och presentera bra musik för att klättra upp till dom större produktionerna.

Bästa tipset är väl att skicka en CV med musik , en presentation om dig själv till Filmbolagen , Produktionsbolagen för TV.

Även fast du skulle få nummret till Nordisk Film av mig skulle det inte göra dig någon nytta då dom inte känner till dig och

med all sannolikhet skulle vara måttligt interesserade av vad du kan åstadkomma.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
hur man gör, vem man ringer, bästa sätt att presentera/sälja musiken?

Det svaren du söker är Jag tveksam till att du kommer att få.Det finns inte någon riktig anledning varför

någon skulle vilja ge ut sina kontakter i Film/TV branchen.

Tror att Film är ännu svårare att ta sig in i än TV/Reklam , Men som sagt det mesta bygger på

kontakter och man får nog börja på botten och presentera bra musik för att klättra upp till dom större produktionerna.

Bästa tipset är väl att skicka en CV med musik , en presentation om dig själv till Filmbolagen , Produktionsbolagen för TV.

Även fast du skulle få nummret till Nordisk Film av mig skulle det inte göra dig någon nytta då dom inte känner till dig och

med all sannolikhet skulle vara måttligt interesserade av vad du kan åstadkomma.

Nja, det var ju inte ett sådant svar jag önskade. Det finns sidor på nätet om hur du skriver en CV, sidor om hur du säljer in din film till producenter, sidor med tips om hur du får skivbolagens intresse osv osv.

Mer sådana tips jag sökte. Vem på produktionsbolaget (alltså titeln) en ska prata med. Hur en lägger fram sig själv i bäst dager. Sånt..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Det ar precis sasom grabbarna har redan indikerat; till exempel, jag har kontakter med film producenter in Nya Zeeland, sa min musik skulle kunna komma med i en film. Dessa kontakter ar etablerade PERSONLIGEN - innan jag gick tillbaka till musik - och dessa personer gillar mig. Detta ar anledninger till att jag "har en chans".

Om jag skulle skicka musik till Kalle Filmare i Sverige, utan att kanna honom innan, skulle min musik ha cirka 0.01 procent changs.

Anledningen ar:

Vikten av personlig kontakt - som namnts.

Det faktum att det finns manga, manga fler musiker an film producenter.

Musik editors (for films) har redan massor av musik att valja from, typ hur Stones musiken valdes for "The Departed" (mycket bra val av editorn...)

Film producenter kan HYRA IN redan etablerade score writers (who already know the tricks of the trade)

Att gora film musik ar en speciell konstform, tamligen specialiserad.

Men, detta gor ju inte att du inte kan samla ihop ett par grabbar med en kamera, gora en film som du tonsatter, och lagga upp den pa YouTube.... har du tur blir det success.

Men, jag kan understryka vad grabbarna redan sakt: det ar enklare att fa en novell publicerad av ett stort publishing house, och antagligen enklare att bli Hollywood skadis, an var det ar att komma in som film score writer.

Sven

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Det ar precis sasom grabbarna har redan indikerat; till exempel, jag har kontakter med film producenter in Nya Zeeland, sa min musik skulle kunna komma med i en film. Dessa kontakter ar etablerade PERSONLIGEN - innan jag gick tillbaka till musik - och dessa personer gillar mig. Detta ar anledninger till att jag "har en chans".

Om jag skulle skicka musik till Kalle Filmare i Sverige, utan att kanna honom innan, skulle min musik ha cirka 0.01 procent changs.

Anledningen ar:

Vikten av personlig kontakt - som namnts.

Det faktum att det finns manga, manga fler musiker an film producenter.

Musik editors (for films) har redan massor av musik att valja from, typ hur Stones musiken valdes for "The Departed" (mycket bra val av editorn...)

Film producenter kan HYRA IN redan etablerade score writers (who already know the tricks of the trade)

Att gora film musik ar en speciell konstform, tamligen specialiserad.

Men, detta gor ju inte att du inte kan samla ihop ett par grabbar med en kamera, gora en film som du tonsatter, och lagga upp den pa YouTube.... har du tur blir det success.

Men, jag kan understryka vad grabbarna redan sakt: det ar enklare att fa en novell publicerad av ett stort publishing house, och antagligen enklare att bli Hollywood skadis, an var det ar att komma in som film score writer.

Sven

Ok, för sista gången. Jag är INTE intresserade av era kontakter. Aight!! Jag vill inte stjäla från någon eller något sådant. Ok!?!

Jag är nyfiken på hur ni fick kontakter. Gick ni på mässor, minglade på fester, ringde som tokar etc.

Alltså lite allmäna tips. Inget specifikt, ni behöver inte avslöja några 'hemlisar', personer eller liknande.

För det andra så är jag inte intresserad av filmmusik så mycket som att pitcha musik från min katalog (skivbolagskatalog) till filmer.

Exempel (påhittat): Det ska spelas in en ny ungdomsfilm. Jag har bra ungdomsmusik i min katalog. Hur bäst presenterar jag det för producenten. Allmännt!!!

Ok?!

Tackar ödmjukast

Link to comment
Dela på andra sajter

För det andra så är jag inte intresserad av filmmusik så mycket som att pitcha musik från min katalog (skivbolagskatalog) till filmer.

Då är det nog bäst att ta kontakt med förlag som pitchar musik till filmer , Tv serier , reklam.

Att pitcha musik direkt till producenten av filmen ( om det nu inte är filmmusiken , temat ) tror jag är relativt lönlöst då han

antigen har någon ansvarig för att leta musik till filmen eller ett kontrakt med tex Sony/BMG där han har fri tillgång till deras katalog.

Men som sagt låt ett förlag göra jobbet åt dig istället , Dom har kontakterna , avtalen och dom aktuella projekten redan på sitt skrivbord.

För övrigt är det ett fåtal Film/Tv producenter som tar emot musik som inte är förlagt p.g.a rättsliga skäl.

Link to comment
Dela på andra sajter

För det andra så är jag inte intresserad av filmmusik så mycket som att pitcha musik från min katalog (skivbolagskatalog) till filmer.

Då är det nog bäst att ta kontakt med förlag som pitchar musik till filmer , Tv serier , reklam.

Att pitcha musik direkt till producenten av filmen ( om det nu inte är filmmusiken , temat ) tror jag är relativt lönlöst då han

antigen har någon ansvarig för att leta musik till filmen eller ett kontrakt med tex Sony/BMG där han har fri tillgång till deras katalog.

Men som sagt låt ett förlag göra jobbet åt dig istället , Dom har kontakterna , avtalen och dom aktuella projekten redan på sitt skrivbord.

För övrigt är det ett fåtal Film/Tv producenter som tar emot musik som inte är förlagt p.g.a rättsliga skäl.

hmm, där sa du något... ett förlag säger du. jag har själv arbetat på ett förlag och för många artister är det lika med att ge bort 1/3 av sina musikintäkter. men rätt förlag i rätt läge... jo det är en idé. tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...