Jump to content
Annons

Ljudet försvinner helt!


martinedstrom

Recommended Posts

Halloj,

Jag precis börjat köra med cubase LE4 och ett tascam us-122L ljudkort (senaste drivrutinen fixad) . Nu är det så att ljudet försvinner, liksom bara stängs av helt när jag kör med 2 audio spår och 3-4 vsti. Ibland kan det funka om jag har tur men oftast så försvinner ljudet när fler instrument ska spelas upp. Vad kan detta bero på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Jag kör XP, 3,20 ghz processor, 1 ghz minne

Drivrutinerna för tascam us-122L är optimerade för XP

VSTi = ezdrummer och albino

Jag har satt på högsta möjliga latency på ljudkortet (in 14.286 ms, out 47.619 ms)

Har efter många olika tester kommit fram till att det är ez drummer som strular. Kör jag bara ezdrummer (tre olika set) så funkar det bra men lägger jag till tex albino så dör ljudet. Lika så tvärtom, om jag lägger ett par vsti som inte är ez drummer så fungerar dessa utan problem. Vad kan detta bero på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör XP, 3,20 ghz processor, 1 ghz minne

Drivrutinerna för tascam us-122L är optimerade för XP

VSTi = ezdrummer och albino

Jag har satt på högsta möjliga latency på ljudkortet (in 14.286 ms, out 47.619 ms)

Har efter många olika tester kommit fram till att det är ez drummer som strular. Kör jag bara ezdrummer (tre olika set) så funkar det bra men lägger jag till tex albino så dör ljudet. Lika så tvärtom, om jag lägger ett par vsti som inte är ez drummer så fungerar dessa utan problem. Vad kan detta bero på?

EZ Drummer har jag inte, så jag vet inte hur stora krav det ställer på maskinen, men det är väl tänkbart att det drar mycket kraft - och mycket RAM. En musikburk skulle jag inte köra med mindre än 2GB RAM nu för tiden. Ännu hellre 4GB (eller, ja - strax över 3GB är det mesta man kan utnyttja i 32-bits OS, men det är enklare att trycka i 4GB...), eftersom RAM är billigt numera och med streamande ljudbibliotek, så mappas disken upp i RAM för att samplingarna ska kunna spelas upp omedelbart - så det tar mycket plats...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, 1Gb RAM är lite klent rent allmänt för att få saker att flyta... 2Gb ligger lite i underkant för större utsvävningar.

Gör en test:

Starta Cubase, men innan du lägger till någon plugg trycker du "CTRL, ALT DEL" och startar Aktivitetshanteraren, gå sedan in under fliken prestanda.

Kolla nu vad storleken på Fysiskt, tillgängligt minne säger.

Starta sedan EZ-drummer eller Albino och håll ett öga på hur mycket ledigt minne du har att spela med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha!!...då har man uppgraderat till 2gb RAM...Men skiten är det samma..ljudet försvinner..AAARRGGHH 😲

2 ez drummer igång+1 albino+2 audiofiler.

När jag laddat in allt så är det tillgängligt 1 gb RAm,CPU anv. 20%- men ljudet försvinner efter nån minut ff!

Kan det vara cubase le4 eller ljudkortet(tascam us122l-externt) som e boven i dramat??

ASIO drivers?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...