Jump to content
Annons

Problem med Vista o RME Fireface 400


Ale

Recommended Posts

Jag behöver verkligen hjälp!

Jag kan inte få datorn att funka ihop med ljudkortet.

Grejerna jag använder är följande:

Jag har nyligen köpt en Dell Latitude D830 med Vista Business o nu häromdan också ett splajsans nytt RME Fireface 400. Jag kör sedan innan med Nuendo 3.

Redan från början var det problem.

Jag har varit tvungen att installera drivrutiner typ fem gånger.

Jag får små RME-ikoner i aktivitetsfältet, men det är endast ibland det funkar att klicka upp settings eller mixern, oftast händer inget.

Vid flera tillfällen efter att jag har kopplat ur o kopplat in (inte hot-pluggat) firewire-kabeln så hittar datorn inte ljudkortet.

Det går inte heller att ansluta till ljudkortet i Nuendo. RME Fireface finns helt enkelt inte med i menyn där man anger vilket ljudkort man vill koppla upp sej till.

Jag testade att koppla ljudkortet till min gamla PC, en Dell Latitude 510 med XP, o då hittades kortet direkt, drivrutiner installerades mycket smidigare än på den nya datorn, o efter omstart kunde jag labba i settings o i RME-mixern mycket smidigare än i den nya datorn. Däremot kunde jag inte ansluta Nuendo till ljudkortet. När jag försökte dök det upp ett felmeddelande som oroväckande nog löd:

"Factory programming not complete.

Record and playback is disabled. Your device should be returned to the factory.

Please contact our technical support at support@synthax.de"

Detta felmeddelande har jag dock inte sett röken av i den nya datorn, med Vista.

Vad fan är det som händer? Jag vet inte om jag ska vända mej till affären som sålde ljudkortet eller till Dell som sålde datorn eller till Microsoft för hjälp med Vista.

Jag har ju garantier o allt sånt, så det ska väl förhoppningsvis ordna sej i slutändan, men det är ju extremt störigt att ha lagt ut över 21 000 spänn o så funkar det inte.

Har någon några idéer?

Please!

/ALE

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vanligaste felet med Firewire-ljudkort är firewire-kablen. Symptomen är typiskt nog olika hela tiden. Den "skärmade" som är med från RME funkar bra, prova annars med ett gäng olika tills du hittar en som funkar.

Ett annat problem är fel drivrutiner -- du har väl laddat ner senaste från nätet.

Ytterligare ett problem är att vissa chip i datorn inte funkar. Kolla att du har en Texas Instrument chip på firewire-porten. Annars rekommenderar jag att du köper ett firewire kort och sätter i datorn, borde inte kosta mer än några hundralappar.

I sista hand kan det vara fel på kortet såklart. Är det nytt borde butiken fixa det.

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.

Det verkar ha löst sej. Jag åkte tillbaka till affären o väl där testade vi med en kortare firewire-kabel (den jag hade var typ 5,5 m lång) o då gick allt som det skulle.

Kan tyckas märkligt att allt strul hade med kabelns längd att göra, men men...

Tack för respons!

/ALE

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...