Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej.

HÀr kommer en riktig nybörjarfrÄga(?).

Anta att jag vill spela ett audiospÄr via extern mik. DÄ kan jag ju vÀlja att spela in i stereo eller mono. Vad gör det för skillnad egentligen? Hittils har jag oftast spelat in i mono. Om jag vill ha stereoeffekt brukar jag kopiera audiosprÄet (mono-inspelat) och panorera ut dessa bÄda...

Redigerat av Pata
Annons
Postat

Det Àr precis som det lÄter, i stereo spelar du in i just stereo och "spÄret" har 2 kanaler, i mono spelar du in pÄ en kanal i spÄret...

Postat
Hej.

HÀr kommer en riktig nybörjarfrÄga(?).

Anta att jag vill spela ett audiospÄr via extern mik. DÄ kan jag ju vÀlja att spela in i stereo eller mono. Vad gör det för skillnad egentligen? Hittils har jag oftast spelat in i mono. Om jag vill ha stereoeffekt brukar jag kopiera audiosprÄet (mono-inspelat) och panorera ut dessa bÄda...

Det finns visserligen stereomickar, men oftast anvÀnder man vanliga mickar.. Ä dom e mono.. dÄ Àr de ingen mening med att spela in i stereo, du fÄr ÀndÄ bara exakt samma information i de tvÄ spÄren.

Postat
Det Àr precis som det lÄter, i stereo spelar du in i just stereo och "spÄret" har 2 kanaler, i mono spelar du in pÄ en kanal i spÄret...

Nu Àr jag inte med riktigt... Ett stereoinspelat spÄr blir ju i EN kanal precis som ett monoinspelat... Eller Àr jag ute och cyklar?

Analogfreak (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Om du anvÀnder 1 mick att spela in med och spelar in den pÄ ett stereospÄr sÄ blir de 2 kanalerna i det spÄret identiska. SÄ du kommer inte mÀrka nÄn skillnad mot att spela in i mono Àven om du panorerar ut kanalerna Ät vardera hÄllet. Delayar du dÀremot ena kanalen sÄ kommer du fÄ en stereobild.

Men det vanliga Àr att man med 1 mick eller 1 gitarr spelar in pÄ ett monospÄr och sedan nÀr man mixar sÄ panorerar men den Ät ena eller andra hÄllet om man inte vill ha den centrerat i mitten.

Redigerat av Analogfreak
Postat
Om du anvÀnder 1 mick att spela in med och spelar in den pÄ ett stereospÄr sÄ blir de 2 kanalerna i det spÄret identiska. SÄ du kommer inte mÀrka nÄn skillnad mot att spela in i mono Àven om du panorerar ut kanalerna Ät vardera hÄllet. Delayar du dÀremot ena kanalen sÄ kommer du fÄ en stereobild.

Men det vanliga Àr att man med 1 mick eller 1 gitarr spelar in pÄ ett monospÄr och sedan nÀr man mixar sÄ panorerar men den Ät ena eller andra hÄllet om man inte vill ha den centrerat i mitten.

Ok. Jag har en Zoom H4 som extern mik nÀr jag spelar in. Det Àr ju en stereomik... Om jag dÄ spelar in i stereo och panorerar i mitten sÄ blir det vÀl stereoeffekt?

Postat

Nej om du spelar in med den stereomicken pÄ ett sterespÄr sÄ ska du panorera ut kanalerna Ät varsitt hÄll.

Postat
Nej om du spelar in med den stereomicken pÄ ett sterespÄr sÄ ska du panorera ut kanalerna Ät varsitt hÄll.

DĂ„ skall jag alltsĂ„ spela in (i stereo) pĂ„ TVÅ kanaler dĂ„, eller..?

DieHard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Redigerat av DieHard
Postat

Precis 🙂

Postat

Ä ytterligare förtydligande...

Om du spelar sjÀlv, och anvÀnder en vanlig monomikrofon, sÄ fÄr du tvÄ likadana spÄr (om du spelar in i stereo). Om du dÀremot spelar in i mono, kan du lÀgga pÄ ett till spÄr (antingen dubba, spela in samma sak igen, eller spela/sjunga nÄt annat).

Har du dÀremot en stereomikrofon, och spelar in i stereo, sÄ fÄr du..ja.. ett.. stereospÄr. DÄ panorerar du ut dom Ät varsitt hÄll, sÄ blir det flÀskigt Ä fint.

Om du har tvĂ„ likadana monospĂ„r kan man försöka att fĂ€jka lite och förskjuta lite och kanske Ă€nra pitchen ytterst lite, sĂ„ kan det lĂ„ta som tvĂ„ "olika" spĂ„r, och dĂ€rmed lite mer liv i inspelningn... Det finns nog dom som kan betydligt mer om detta Ă€n mig, sĂ„ se det bara som en reflektion och början till tanke 🙂 (sĂ„ har man svurit sig fri 😎 )

Postat (redigerat)

Det dĂ€r att Ă€ndra pitchen nĂ„got pĂ„ ena kanalen gillar jag. Fast dĂ„ mĂ„ste du spela in pĂ„ 2 monospĂ„r istĂ€llet för 1 stereospĂ„r. 😎

Blev det mycket nu? 🙂

Redigerat av Analogfreak

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.