Jump to content
Annons

Ljudisolera mitt sångbås!


trizz

Recommended Posts

Tjenare! har surfat runt som en galning för en bra beskrivning på hur jag ska ljudisolera mitt rum! ska ljudisolera mitt sångbås som är ett kvadrat aktikt rum som ligger på 2,5m åt alla håll och ca 2,5 till tak, ska även ha ett fönster mitt i allt så man ser ut och in.

båset ska användas för att spela in några egna rapp låtar som jag kämpat med ett tag nu.

så ge mig riktigt bra tips på hur jag får ut så bra kvalité som möjligt i rummet med ljudisoleringen, vilka material behöver jag och ska varenda centimeter isoleras? har sett bilder från andras byggen och där har de endast isolerat en liten bit av rummet, men vill få ut så bra kavlite som möjligt så vet inte om det räcker.. 😉

väldigt tacksam för svar! ☺️

tack på förhand

/sebastian

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tjenare! har surfat runt som en galning för en bra beskrivning på hur jag ska ljudisolera mitt rum! ska ljudisolera mitt sångbås som är ett kvadrat aktikt rum som ligger på 2,5m åt alla håll och ca 2,5 till tak, ska även ha ett fönster mitt i allt så man ser ut och in.

båset ska användas för att spela in några egna rapp låtar som jag kämpat med ett tag nu.

så ge mig riktigt bra tips på hur jag får ut så bra kvalité som möjligt i rummet med ljudisoleringen, vilka material behöver jag och ska varenda centimeter isoleras? har sett bilder från andras byggen och där har de endast isolerat en liten bit av rummet, men vill få ut så bra kavlite som möjligt så vet inte om det räcker.. 😛 det jagdå vill ha i rummet är så bra akustik som möjligt!

väldigt tacksam för svar! 😑

tack på förhand

/sebastian

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har studio på 2x2 m som jag byggt ihop utan färdigbyggda väggmoduler som är 1meter bred och 2 meter höga. Jag kom över dessa på blocket.se och de hade tidiagre använts till ljudisolering. Jag betalade 1000 kr för dessa. En riktigt kap med andra ord. Frågan är ju hur mycket arbete du är villig att lägga ned. Mina väggar består en decimetertjock träram med gipsplattor på in och utsidan. Modulerna är invertes isolerade med vanlig väggisolering. Inuti studion har jag täckt väggarna med madrasser och lakan. Man skulle kunna tortera en katt därinne utan att grannarna skulle vakna 😛 . Akustiken är däremot lika med noll. Frågan är dock om du vill ha någon akustik om du ska använda studion till inspelning?

Innan jag köpte modulerna lekte jag med tanken att bygga ett rum av plywood och isolera det med madrasser. Det bör dämpa de högsta frekvenserna iaf.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...