Jump to content
Annons

Sjunga ljusare


supercharge

Recommended Posts

Det har varit några posts tidigare om det här såg jag på google. Det verkar dock vara en hel del duktiga människor här så jag tänkte passa på att ta upp några funderingar.

Jag är ganska tonsäker och ligger som bas eller bariton i sångröst på lite över 2 oktaver bröströst. Nöjessjunger mest för att det är kul men det vore kul att bli bättre främst på att sjunga ljusare.

Jag har mest blivit bättre på att lyssna och sjunga tíll duktiga sångare och undrar om manliga leadsångare generellt ligger som tenorer och har ljusare bröströst och sjunger allting med den utan att krångla det minsta, eller om de byter till någonslags huvudröst/falsett när det blir ljusare.. rent generellt alltså.

Jag tänker alltså på t.ex Roy Orbinson, Freddie mercury, elvis osv.

Freddie och orbinson gör det ju ganska uppenbart när det blir väldigt ljust men jag menar alltså om de även i mörkare partier sjunger någonslags falsettblanding fast med så bra kraft som de uppenbart har... Eller om de helt enkelt har 3.5 oktaver bröströst och bara sjunger på med den?

Med en falsettvariant lyckas jag få hyffsat tryck, och klarar att sjunga deras låtar.. men vet inte om det är så man ska göra, om man pajar rösten eller om det låter förjävligt om man varierar mellan bröst och falsettröst för mkt 😛

Redigerat av supercharge
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har inte hört speciellt många manliga leadsångare som sjunger falsett eller så har dom tränat upp falsetten så det inte märks att dom använder den.

Peter Jöback, John Fogerty och Ozzy Osbourne är tre sångare som jag har lyssnat på en hel del och jag har aldrig tänkt på att någon av dom sjunger falsett i sina låtar, det låter då inte som det jag tänker på när jag hör ordet falsett.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant frågeställning. Jag går just nu hos en vocalcoach som hjälper mig med alla dessa frågor!

Allt går ut på att lyckas få skarven mellan bröströst och falsettröst att inte höras. Den skarven jämnas ut med träning, och professionella sångare byter naturligt mellan dom två, utan att vi ens märker något. Om du ska sjunga en freddy mercury låt. Pröva att stämma ner den tills du hittar ditt register, och kör på därifrån. Alla sångare har olika register och man ska utgå från sitt eget.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant frågeställning. Jag går just nu hos en vocalcoach som hjälper mig med alla dessa frågor!

Allt går ut på att lyckas få skarven mellan bröströst och falsettröst att inte höras. Den skarven jämnas ut med träning, och professionella sångare byter naturligt mellan dom två, utan att vi ens märker något. Om du ska sjunga en freddy mercury låt. Pröva att stämma ner den tills du hittar ditt register, och kör på därifrån. Alla sångare har olika register och man ska utgå från sitt eget.

Jodå jag brukar stämma ner dem en del, men det är mest för att kunna köra bröströst hela vägen och då blir det bra mörkt i vissa partier. Men jag tror inte riktigt det är så man ska göra. Utan som du säger måste det vara så måste man nog ska kunna växla mellan falsett och bröströst för att kunna sjunga ljust ordentligt.

Det lilla jag har sett på wikipedia pekar på att en tenor egentligen bara har några toner extra på ljushetsskalan. Och t.ex. Freddie var väl Bariton normalt om jag inte minns fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har varit några posts tidigare om det här såg jag på google. Det verkar dock vara en hel del duktiga människor här så jag tänkte passa på att ta upp några funderingar.

Jag är ganska tonsäker och ligger som bas eller bariton i sångröst på lite över 2 oktaver bröströst. Nöjessjunger mest för att det är kul men det vore kul att bli bättre främst på att sjunga ljusare.

Jag har mest blivit bättre på att lyssna och sjunga tíll duktiga sångare och undrar om manliga leadsångare generellt ligger som tenorer och har ljusare bröströst och sjunger allting med den utan att krångla det minsta, eller om de byter till någonslags huvudröst/falsett när det blir ljusare.. rent generellt alltså.

Jag tänker alltså på t.ex Roy Orbinson, Freddie mercury, elvis osv.

Freddie och orbinson gör det ju ganska uppenbart när det blir väldigt ljust men jag menar alltså om de även i mörkare partier sjunger någonslags falsettblanding fast med så bra kraft som de uppenbart har... Eller om de helt enkelt har 3.5 oktaver bröströst och bara sjunger på med den?

Med en falsettvariant lyckas jag få hyffsat tryck, och klarar att sjunga deras låtar.. men vet inte om det är så man ska göra, om man pajar rösten eller om det låter förjävligt om man varierar mellan bröst och falsettröst för mkt 😱

Kraftfull hög sång är väl oftast ett mellanläge mellan falsett och bröströst (halvfalsett har jag hört det kallas, om det är en påhittad term eller inte låter jag vara osagt). svårt, men låter sjysst!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kraftfull hög sång är väl oftast ett mellanläge mellan falsett och bröströst (halvfalsett har jag hört det kallas, om det är en påhittad term eller inte låter jag vara osagt). svårt, men låter sjysst!

Det som kallas huvudröst? Det leder i såfall till följdfrågan, går man "över skarven" så att säga och försöker använda magen för att få lite klang på det? Det är iaf så jag försökt experimentera lite med.

Link to comment
Dela på andra sajter

njae, man ligger väl lite över eller lite under, nästan på skarven snarare.Och magen använder jag vid såväl falsett som bröströst. huvudröst är inte en term jag hört, däremot känner jag till huvudklang, och det handlar vart man låter tonen resoneras (halsen, huvudet, näsan, etc...) det har väl inte så mycket med tonhöjd att göra egentligen utan snarare hur den kommer att låta. men för att sjunga högt och kraftfullt med något som låter som fullröst brukar man väl lägga resonansen långt in i munnen och högt upp... gapa stort är bra också! och tungan långt fram i munnen, det gör det möjligt för halsen att vidga sig ordentligt, sen ska man inte spänna käken. det måste vara avslappnat fastän man har god lust att spänna sig! ☺️

Nu är ju inte jag på någotsätt utbildad sångpedagog utan bara försöker återberätta vad min pedagog lärt mig - och jag är bra på att blanda ihop saker! :rolleyes: haha, jag tror det är någotsånär rätt i allfall och om inte annat så funkar det för mig i allfall! 🙂

Redigerat av Mige89
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...