Jump to content
Annons

JJ Labs Midi Jr || USB-MIDI keyboard

Recommended Posts

GympadojaN (oregistrerad)
Postat

Hej allihopa!

Jag inhandlade en "JJ Labs Midi Jr" igår, för en billig peng. Nu har jag lyckats få igång den med Windows Vista! Läste på några forum att folk inte kunde få igång den med Vista, om du är en av de, ladda ner drivrutinerna här ifrån: http://www.miditech.de/links.htm Funkar skit bra! klicka på denna länk: midiplus-61U / GarageKey / i² Control-37 / i²-49 / midiface 1x1 VISTA-Driver.zip Jag antar att denna drivrutin även funkar för andra USB-MIDI keyboard.

Min FL fråga är:

När jag väl fått igång keyboarden så att det börjar låta ur högtalarna, upplever jag tangenterna som väldigt tröga. Förmodligen för att keyboarden ska kännas som en äkta klaviatur, alltså desto hårdare du trycker desto högre låter den. Men, jag måste verkligen trycka hårt och förhindrar flytet i fingersättningen. Kan man ändra det på FL? kan man ändra trögheten på tangenterna, för att göra tangenterna mer känsliga? eller gör jag det i Windows? Tackar för svar! 😄

Annons
Postat
  GympadojaN sa:
Hej allihopa!

Jag inhandlade en "JJ Labs Midi Jr" igår, för en billig peng. Nu har jag lyckats få igång den med Windows Vista! Läste på några forum att folk inte kunde få igång den med Vista, om du är en av de, ladda ner drivrutinerna här ifrån: http://www.miditech.de/links.htm Funkar skit bra! klicka på denna länk: midiplus-61U / GarageKey / i² Control-37 / i²-49 / midiface 1x1 VISTA-Driver.zip Jag antar att denna drivrutin även funkar för andra USB-MIDI keyboard.

Min FL fråga är:

När jag väl fått igång keyboarden så att det börjar låta ur högtalarna, upplever jag tangenterna som väldigt tröga. Förmodligen för att keyboarden ska kännas som en äkta klaviatur, alltså desto hårdare du trycker desto högre låter den. Men, jag måste verkligen trycka hårt och förhindrar flytet i fingersättningen. Kan man ändra det på FL? kan man ändra trögheten på tangenterna, för att göra tangenterna mer känsliga? eller gör jag det i Windows? Tackar för svar! 😄

Options -> MIDI Settings -> Link Velocity to -> None

Postat
  1337sweden sa:
  GympadojaN sa:
Hej allihopa!

Min FL fråga är:

När jag väl fått igång keyboarden så att det börjar låta ur högtalarna, upplever jag tangenterna som väldigt tröga. Förmodligen för att keyboarden ska kännas som en äkta klaviatur, alltså desto hårdare du trycker desto högre låter den. Men, jag måste verkligen trycka hårt och förhindrar flytet i fingersättningen. Kan man ändra det på FL? kan man ändra trögheten på tangenterna, för att göra tangenterna mer känsliga? eller gör jag det i Windows? Tackar för svar! 😎

Options -> MIDI Settings -> Link Velocity to -> None

Det kan annars vara bra att göra sin egen kurva (knappen precis efter). Det har jag gjort, för jag vill ha lite anslagskänslighet. Så även om jag trycker jättelöst blir "ljudet" ganska högt. Kan vara värt att testa och göra en kurva för sitt eget klaviatur som man trivs med 🙂

Postat

Jag brukar spela in med keyboarden men sedan i efterhand ändrar jag hur högt varje not skall låta i pianorollen.

Att få ljudet till att låta perfekt högt när man har anslags känslighet direkt efter en inspelning är inget jag ens funderat på.

men det är ju säkert skoj om man får till det.

Postat

Hur gör jag en egen kurva? ... kan du bara förklara lite enkelt... har aldrig kört FL förr. Men, jag brukar klara mig med nya program, behöver bara lite tips... tacksam för svar 😉

Postat

Shiit haha nu ser jag att ni redan svarat på min fråga!! funkar skitbra nu!! tackar för hjälpen!

Första gången, jag är på trådar =)

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.