Jump to content
Annons

Slayer 2 VSTi


Ludortudor

Recommended Posts

Jag har stött på ett litet problem när jag använder Slayer 2 VSTi i Cubase. När jag ställer in ett instruments preset (i MIDI-format förstås) i Slayer 2 och sedan trycker på play, så får den för sig att den ska byta till något helt annat. När jag stoppar och ändrar till rätt preset och sedan trycker play igen, så byter den återigen preset till samma "default" som innan. Testar jag däremot byta preset under uppspelning så håller den sig kvar tills jag stoppar och spelar upp igen.

Hur fixar jag detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
MIDI-filen innehåller förmodligen ett program change-meddelande, så därför byter den ljud när du trycker play.
  • Markera midiklippet på midispåret.
     
  • MIDI/Open List Editor (eller tryck snabbkommandot Ctrl+G)
     
  • Radera Program change och andra sysex-kommandon. Bara noterna ska vara kvar.

🙂

😎

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

MIDI-filen innehåller förmodligen ett program change-meddelande, så därför byter den ljud när du trycker play.
  • Markera midiklippet på midispåret.
     
  • MIDI/Open List Editor (eller tryck snabbkommandot Ctrl+G)
     
  • Radera Program change och andra sysex-kommandon. Bara noterna ska vara kvar.

🙂

😎

sorry, sitter vid en annan dator, har nuendo på den. så det funkar inte riktigt likadant då...tror jag;P

Link to comment
Dela på andra sajter

MIDI-filen innehåller förmodligen ett program change-meddelande, så därför byter den ljud när du trycker play.
  • Markera midiklippet på midispåret.
     
  • MIDI/Open List Editor (eller tryck snabbkommandot Ctrl+G)
     
  • Radera Program change och andra sysex-kommandon. Bara noterna ska vara kvar.

😉

😉

sorry, sitter vid en annan dator, har nuendo på den. så det funkar inte riktigt likadant då...tror jag;P

Nej du har ju helt rätt! MIDI ser helt olika ut beroende på vilken sequencer eller DAW man använder...Nuendo och Cubase har ju inte ens någon likhet i namnet, så varför skulle då MIDI funka på samma sätt...

😉

p.s

"Reset on part end" och "Reset on stop" är två starka kandidater till nästa riksdagsval

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

...har nuendo på den. så det funkar...
...på precis samma sätt med MIDI-spår som innehåller preset-inställningar.

Lundin, ta det lugnt med sarkasmen 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

DieHard (oregistrerad)
MIDI-filen innehåller förmodligen ett program change-meddelande, så därför byter den ljud när du trycker play.
  • Markera midiklippet på midispåret.
     
  • MIDI/Open List Editor (eller tryck snabbkommandot Ctrl+G)
     
  • Radera Program change och andra sysex-kommandon. Bara noterna ska vara kvar.

😕

:rolleyes:

sorry, sitter vid en annan dator, har nuendo på den. så det funkar inte riktigt likadant då...tror jag;P

Nej du har ju helt rätt! MIDI ser helt olika ut beroende på vilken sequencer eller DAW man använder...Nuendo och Cubase har ju inte ens någon likhet i namnet, så varför skulle då MIDI funka på samma sätt...

😎

p.s

"Reset on part end" och "Reset on stop" är två starka kandidater till nästa riksdagsval

Aldrig testat Nuendo men trodde nog MIDI:n i stort sett var densamma men kanske inte?? 🤪

Link to comment
Dela på andra sajter

MIDI-filen innehåller förmodligen ett program change-meddelande, så därför byter den ljud när du trycker play.
  • Markera midiklippet på midispåret.
     
  • MIDI/Open List Editor (eller tryck snabbkommandot Ctrl+G)
     
  • Radera Program change och andra sysex-kommandon. Bara noterna ska vara kvar.

😕

:rolleyes:

sorry, sitter vid en annan dator, har nuendo på den. så det funkar inte riktigt likadant då...tror jag;P

Nej du har ju helt rätt! MIDI ser helt olika ut beroende på vilken sequencer eller DAW man använder...Nuendo och Cubase har ju inte ens någon likhet i namnet, så varför skulle då MIDI funka på samma sätt...

🤪

p.s

"Reset on part end" och "Reset on stop" är två starka kandidater till nästa riksdagsval

hittar inte ens något som heter så, prövade med att gå in på functions>delete controllers men det funkade iallafall inte. Jag är nybörjare och jag skämms inte för att fråga saker som jag inte kan.

Link to comment
Dela på andra sajter

hittar inte ens något som heter så, prövade med att gå in på functions>delete controllers men det funkade iallafall inte. Jag är nybörjare och jag skämms inte för att fråga saker som jag inte kan.

Jag läser lite mellan raderna och tycker det ser konstigt ut att du har så pass avancerade program i dina händer och inte tagit reda på hur programmen är uppbyggda... inte att du är nybörjare specifikt.

Det finns ju versioner av Cubase som ger samma resultat som bara är en bråkdel så svåra att komma igång med.. men det är ju hur jag tänker..

Som erfaren användare brukar jag alltid skumma igenom Getting started ( och Operation Manual såklart ) för att få ett hum om hur funktioner är implementerade i nya versioner av ett nytt program.. så har jag alltid gjort och gör än idag.. på så sätt kan jag bl.a svara på sådana här frågor..

Jag använder inte Nuendo p.g.a att det dels är för dyrt, dels har det funktioner man sällan använder när man gör musik så det är i princip bortkastade pengar, men vet att både Nuendo och Cubase i grunden använder samma motor och de funktioner som skiljer innefattar INTE hur programmen hanterar MIDI.

Med det sagt så finns det en meny där du hittar Preferences.

Under denna meny ställer man in nur Sequencern ska hantera olika reset-meddelanden vid start och stopp, hur sequencern ska hantera olika resetmeddelanden mellan olika parter, hur Cubase / Nuendo ska hantera Aftertouch, sysex, note on / off m.m m.m m.m m.m...

Ett bra ställe att börja leta m.a.o

Många VSTi's kräver att man sparar en viss setup för att inte reset-meddelanden ska "nollställa" pluggen till sina initiala värden..

Med det sagt kanske Slayer2Vsti behöver ställas in på något sätt för att behålla sina inställningar?

...bara en lösryckt gissning.

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...