Jump to content
Annons

Hjälp med trummix!


accus

Recommended Posts

Tjena!

För ett tag sen spelade jag och ett band jag spelar med in en demo. Vi hade en porta med 8 portar så vi tänkte att det skulle vara mycket roligare att spela in alla samtidigt istället för ett spår i taget. Tyvärr innebar det då att trummorna bara kunde få två egna spår, en L och en R. Nu när inspelningen är klar så låter det mesta toppen, men trumljudet är fruktansvärt svårt att få bukt på! Kaggen hörs knappt och dynamiken är knepig. Är det någon av er som skulle vilja ge sig på trummspåren så skulle det uppskattas!

//Rasmus

Redigerat av accus
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kan testa iaf. Skick över det bara så ska vi se vad man kan hitta på. Du kan ju alltid trigga kagge och virvel i efterhand, men det är inget jag ger mig på nu då, eftersom jag inte har den tiden tyvärr och det är lite pilljobb 🙂

Skicka ett pm med en länk om du vill att jag kikar på det.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan testa iaf. Skick över det bara så ska vi se vad man kan hitta på. Du kan ju alltid trigga kagge och virvel i efterhand, men det är inget jag ger mig på nu då, eftersom jag inte har den tiden tyvärr och det är lite pilljobb 🙂

Skicka ett pm med en länk om du vill att jag kikar på det.

MVH

Anders

Superschysst! Skickar ett Pm. Om någom mer vill försöka så skriv! =)

//Rasmus

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena!

För ett tag sen spelade jag och ett band jag spelar med in en demo. Vi hade en porta med 8 portar så vi tänkte att det skulle vara mycket roligare att spela in alla samtidigt istället för ett spår i taget. Tyvärr innebar det då att trummorna bara kunde få två egna spår, en L och en R. Nu när inspelningen är klar så låter det mesta toppen, men trumljudet är fruktansvärt svårt att få bukt på! Kaggen hörs knappt och dynamiken är knepig. Är det någon av er som skulle vilja ge sig på trummspåren så skulle det uppskattas!

//Rasmus

hade ni bara två mikar till trumsetet då? När vi gjorde vår inspelning bandet hade vi också en porta med 8 kanaler men vi löste det genom att använda en 8-kanals mixer som vi lajnade till två kanaler på portan. Vi flyttade ut mixern till rummet bredvid och ställde då in trumljudet. Vi lyckades få rätt bra ljud och körde på, visst var det vissa grejer man skulle viljat fixa i efterhand, någon cymbal som var låg etc, men ändå helt okej. Man skulle haft en 16-kanals porta.. 🙂

Lycka till. 😄

Mvh

Memphis

Link to comment
Dela på andra sajter

hade ni bara två mikar till trumsetet då? När vi gjorde vår inspelning bandet hade vi också en porta med 8 kanaler men vi löste det genom att använda en 8-kanals mixer som vi lajnade till två kanaler på portan. Vi flyttade ut mixern till rummet bredvid och ställde då in trumljudet. Vi lyckades få rätt bra ljud och körde på, visst var det vissa grejer man skulle viljat fixa i efterhand, någon cymbal som var låg etc, men ändå helt okej. Man skulle haft en 16-kanals porta.. :rolleyes:

Lycka till. 🙂

Mvh

Memphis

Precis så gjorde vi! =) Vi hade en "extern" mixer för trummockarna, men det var otroligt svårt att fixa bra ljud på plats eftersom trummorna läckte in i hörlurarna utanför. Dessutom var det första gången vi spelade in trummor så det är ju en del grejer vi missade, men aja 😄 Precis, en 16-kanalare hade varit perfekt ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när inspelningen är klar så låter det mesta toppen, men trumljudet är fruktansvärt svårt att få bukt på!

Finns tre vägar att gå som jag ser det.

1. Spela in på nytt ( Givetvis , Men då kan å andra sidan magin vara borta )

2. Manuellt klippa ut och byta ut trumljuden

3. Trigga trumljuden med samplingar.

Ett gott råd är att varje gång man ska spela in uppmickade trummor börjar man med att

spela in allting separat. M.a.o ett par slag av kaggen med olika dynamik , Ett par slag av virveln osv.

När man sedan skall mixa låten är det lättare att byta ut dåliga ljud , tex man missar virveln med dom man har spelat in

och man behåller ljudet från trumsetet/rummet.

Tänk på det till nästa gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när inspelningen är klar så låter det mesta toppen, men trumljudet är fruktansvärt svårt att få bukt på!

Finns tre vägar att gå som jag ser det.

1. Spela in på nytt ( Givetvis , Men då kan å andra sidan magin vara borta )

2. Manuellt klippa ut och byta ut trumljuden

3. Trigga trumljuden med samplingar.

Ett gott råd är att varje gång man ska spela in uppmickade trummor börjar man med att

spela in allting separat. M.a.o ett par slag av kaggen med olika dynamik , Ett par slag av virveln osv.

När man sedan skall mixa låten är det lättare att byta ut dåliga ljud , tex man missar virveln med dom man har spelat in

och man behåller ljudet från trumsetet/rummet.

Tänk på det till nästa gång.

Jättebra tips, du verkar erfaren! Tack! //Rasmus

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu när inspelningen är klar så låter det mesta toppen, men trumljudet är fruktansvärt svårt att få bukt på!

Finns tre vägar att gå som jag ser det.

1. Spela in på nytt ( Givetvis , Men då kan å andra sidan magin vara borta )

2. Manuellt klippa ut och byta ut trumljuden

3. Trigga trumljuden med samplingar.

Ett gott råd är att varje gång man ska spela in uppmickade trummor börjar man med att

spela in allting separat. M.a.o ett par slag av kaggen med olika dynamik , Ett par slag av virveln osv.

När man sedan skall mixa låten är det lättare att byta ut dåliga ljud , tex man missar virveln med dom man har spelat in

och man behåller ljudet från trumsetet/rummet.

Tänk på det till nästa gång.

Jättebra tips, du verkar erfaren! Tack! //Rasmus

Skicka till mig jag har lite tid över, kan sätt mig och se om jag kan trigga till det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...