Jump to content
Annons

Acronis True Image

Recommended Posts

prodman (oregistrerad)
Postat

Har precis gjort en Image av systemdisken och lagt den på en extern disk.

Nu undrar jag, om xp inte startar av någon anledning, hur går jag tillväga för att läsa tillbaks "imagen" från externa disken?

Annons
prodman (oregistrerad)
Postat
Har precis gjort en Image av systemdisken och lagt den på en extern disk.

Nu undrar jag, om xp inte startar av någon anledning, hur går jag tillväga för att läsa tillbaks "imagen" från externa disken?

Har hittat lösningen nu, i i programmet :-)

Postat

Installerar du rätt så skapar Acronis true image en "dold" partion och dyker upp med ett "Press F11 to run Acronis true image bla bla".. Sen har du en massa andra alternativ också.. Du kan skapa en bootbar DVD med in image på t.ex. Har själv kört med Acronis true image i 6 år snart och anser att det är den smidigaste lösningen för backup. Använder den själv t.om som bootmanager så jag kan välja vilket operativsytem jag vill starta datorn med.. :rolleyes: För er som undrar vad det är kolla in http://eu.acronis.com/homecomputing/products/trueimage/

• 8 månader senare...
Postat

Har använt Acronis och det har räddat min hd-info :rolleyes: Har en fundering dock eftersom jag nyligen skaffat mig en ny Musik PC med 3 hårddiskar.

Är bäst att:

- ta en image av all 3

eller

- en separat image av respektive hårddisk.

Någon som vet?

Ha det bra 😆

Leif

Postat
Har hittat lösningen nu, i i programmet :-)

Det hade kanske varit bra om du berättade att det finns en meny i programmet, där man skapar en bootbar CD eller USB-sticka för ändamålet - och inte bara sade att du har hittat lösningen... 😆

Jag har inte gett mig på att göra den där dolda backupen, men har funderat på det - speciellt nu, efter Hegobals beskrivning av hur smidigt det funkar. 😎 I nuläget har jag alltså en extern disk med min backup på - och förstås en bootbar CD med programmet.

Alderman: Jag hade tveklöst valt att göra separata backuper för de olika diskarna.

Själv har jag separat backup på systemdisken och på audiodisken - men har inte brytt mig om ljudbiblioteksdisken, eftersom jag ju har alla originalskivor med ljudbiblioteken på, så det är enkelt (väldigt tidsödande, men ändå... :rolleyes: ) att installera om ljudbiblioteken därifrån.

Postat
Alderman: Jag hade tveklöst valt att göra separata backuper för de olika diskarna.

Själv har jag separat backup på systemdisken och på audiodisken - men har inte brytt mig om ljudbiblioteksdisken, eftersom jag ju har alla originalskivor med ljudbiblioteken på, så det är enkelt (väldigt tidsödande, men ändå... 😕 ) att installera om ljudbiblioteken därifrån.

Då var jag nog inne på rätt spår ändå. Men ljudbiblioteket kommer definitivt få en egen image också för det tar en faslig tid att installera om all skivor 🙂

Tack för rådet Claes 🙂

Ha det bra!

Leif

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.