Jump to content
Annons

Ableton Live i en livesituation med metronom


Schabbelfarfar

Recommended Posts

Jag ska använda Ableton Live i en livesituation där jag spelar upp musiken som är inspelad och gjord i live tillsammans med metronom. Grejen är att jag vill bara att musiken skall gå ut genom högtalarna och spelas upp som vanligt medan jag vill att metronomen skall skickas till en annan kanal så att musikerna på scen kan höra metronomen och spela i takt med musiken.

Det handlar kort och gott om att skicka utljudet till olika kanaler på något sätt. Jag antar att ett sätt är att skicka metronomen till högra kanalen och musiken till vänstra kanalen men finns det någon annan lösning på detta? Jag vet förresten inte om det går att panna metronoment till en sidan.

Några tips?

/Johannes

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
Annons
Jag ska använda Ableton Live i en livesituation där jag spelar upp musiken som är inspelad och gjord i live tillsammans med metronom. Grejen är att jag vill bara att musiken skall gå ut genom högtalarna och spelas upp som vanligt medan jag vill att metronomen skall skickas till en annan kanal så att musikerna på scen kan höra metronomen och spela i takt med musiken.

Det handlar kort och gott om att skicka utljudet till olika kanaler på något sätt. Jag antar att ett sätt är att skicka metronomen till högra kanalen och musiken till vänstra kanalen men finns det någon annan lösning på detta? Jag vet förresten inte om det går att panna metronoment till en sidan.

Några tips?

/Johannes

Du kanske får göra en metronom av en hihat eller liknande, sen använda crossfadern i live och lägga ut "metronomen" på kanal B tex... Detta borde funka, kan förklara grundligare om du vill :rolleyes: Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...