Emsangel Postat 16 juni 2008 Postat 16 juni 2008 hejsan. Jag köpte nyss externt ljudkort, lexicon omega och mick o lite annat till. Till ljudkortet fick man med Cubase LE4 och jag undrar om det går att ladda ezdrummer och andra VST instrument o plugins och så i det programmet, eller är det bara ett begränsat program dom skickar med? För när jag ska ta upp ezdrummer så är inte ens VST instruments med i listan på devices. Nåt man kan fixa eller får man helt enkelt uppgradera sig? Tack på förhand! /Emil
Claes Holmerup Postat 16 juni 2008 Postat 16 juni 2008 Som man kan se i denna jämförelsen, så har Cubase LE bara 2st VSTi-slots, så om du vill kunna köra ezdrummer och vill ha en hög med andra instrument också, så måste du skaffa ett multitimbralt VSTi, som exempelvis Hypersonic eller Sampletank, som båda kan ge dig 16 olika ljud samtidigt.
Emsangel Postat 17 juni 2008 Trådstartare Postat 17 juni 2008 Claes sa: Som man kan se i denna jämförelsen, så har Cubase LE bara 2st VSTi-slots, så om du vill kunna köra ezdrummer och vill ha en hög med andra instrument också, så måste du skaffa ett multitimbralt VSTi, som exempelvis Hypersonic eller Sampletank, som båda kan ge dig 16 olika ljud samtidigt. ok, tack för hjälpen, har löst sig nu!
Harald (oregistrerad) Postat 20 januari 2009 Postat 20 januari 2009 Menar du (Yoda) med 2 VSTi slots att man kan spela multitimbralt X2, alltså t ex stråkar och en kyrkoorgel samtidigt i Cubase LE 4? För jag har laddat ner Sampletank (2) som du rekommenderade och jag har lite problem med att köra 16 multitimbrala lager samtidigt. Jag kör med Xiosynth 49 i (template) MIDI controlling mode och har TASCAM US-1641 ljudkort och en windows vista PC. När jag klickar på datorskärmens keyboard (sampletank 2) så får jag det ljudet som är markerat medan när jag spelar Xiosynth så får jag bara den översta kanalens ljud (Channel 1). Vet du hur man får flera multitimbrala layers (lager) av ljud med Sampletank 2 samtidigt?
Claes Holmerup Postat 20 januari 2009 Postat 20 januari 2009 Harald sa: Menar du (Yoda) med 2 VSTi slots att man kan spela multitimbralt X2, alltså t ex stråkar och en kyrkoorgel samtidigt i Cubase LE 4? För jag har laddat ner Sampletank (2) som du rekommenderade och jag har lite problem med att köra 16 multitimbrala lager samtidigt. Jag kör med Xiosynth 49 i (template) MIDI controlling mode och har TASCAM US-1641 ljudkort och en windows vista PC. När jag klickar på datorskärmens keyboard (sampletank 2) så får jag det ljudet som är markerat medan när jag spelar Xiosynth så får jag bara den översta kanalens ljud (Channel 1). Vet du hur man får flera multitimbrala layers (lager) av ljud med Sampletank 2 samtidigt? Jag vet inte hur din synt fungerar, men den skickar förstås ut på en midikanal. Om du ställer in midispåren i Cubase till "ALL" på inputs, så ska du kunna spela med det ljudet som finns på det midispår som du har aktiverat. För att kunna spela multitimbralt, så måste du förstås skapa flera midispår och ställa in dem på olika midikanaler, där du har ställt in olika ljud på kanalerna. Med 2 VSTi-slots så kan du då få upp till 32 olika ljud samtidigt om de VSTi du väljer kan hantera 16 midikanaler vardera. Om det sedan fungerar i praktiken, beror förstås också på om du använder väldigt komplexa ljud som kräver mycket av datorn och om du då har en tillräckligt kraftfull dator som orkar med allt vid den latency du har ställt in...
Harald (oregistrerad) Postat 1 februari 2009 Postat 1 februari 2009 Tack, då vet jag hur det fungerar.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in här.