Jump to content
Annons

konnekt live


swampi

Recommended Posts

Tja har skaffat mig ett konnekt live firewire kort och undrar följande ?

När jag sitter och håller på i programet så funkar det en stund sen helt plötsligt så låter allting helt förstört det liksom bara sprakar om allting ?

Och när jag lyssnar på musik så stannar låten upp ganska friskt hela tiden vad kan det vara ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Tja har skaffat mig ett konnekt live firewire kort och undrar följande ?

När jag sitter och håller på i programet så funkar det en stund sen helt plötsligt så låter allting helt förstört det liksom bara sprakar om allting ?

Och när jag lyssnar på musik så stannar låten upp ganska friskt hela tiden vad kan det vara ?

TC Konnekt serien kan vara väldans bra ljudmässigt, lika illa kan korten vara med problemen..

Finns massor av folk som har problem, bara att googla å kika in på olika forum..

Lycka till :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja har skaffat mig ett konnekt live firewire kort och undrar följande ?

När jag sitter och håller på i programet så funkar det en stund sen helt plötsligt så låter allting helt förstört det liksom bara sprakar om allting ?

Och när jag lyssnar på musik så stannar låten upp ganska friskt hela tiden vad kan det vara ?

TC Konnekt serien kan vara väldans bra ljudmässigt, lika illa kan korten vara med problemen..

Finns massor av folk som har problem, bara att googla å kika in på olika forum..

Lycka till 🙁

fan oxå finns det inget kort som motsvara det utan problem dock ?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hej!

Problemet med Konnekt live är att WDM drivrutinerna inte optimala utan tappar kontakt med ljudkortet. Det händer t ex när man spelar itunes eller media player som använder kortets wdm-drivrutiner.

ASIO är inte helt optimalt med Sonar heller, men det ska var fixat enligt cakewalk och tc electronic

MVH Robert

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Hej!

Problemet med Konnekt live är att WDM drivrutinerna inte optimala utan tappar kontakt med ljudkortet. Det händer t ex när man spelar itunes eller media player som använder kortets wdm-drivrutiner.

ASIO är inte helt optimalt med Sonar heller, men det ska var fixat enligt cakewalk och tc electronic

MVH Robert

Jag har också upplevt detta med Konnekt Live - ASIO fungerar med kortet tappar WDM. Vad måste man göra för att det ska "koppla" igen?

Mvh Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Problemet med Konnekt live är att WDM drivrutinerna inte optimala utan tappar kontakt med ljudkortet. Det händer t ex när man spelar itunes eller media player som använder kortets wdm-drivrutiner.

ASIO är inte helt optimalt med Sonar heller, men det ska var fixat enligt cakewalk och tc electronic

MVH Robert

Jag har också upplevt detta med Konnekt Live - ASIO fungerar med kortet tappar WDM. Vad måste man göra för att det ska "koppla" igen?

Mvh Daniel

Jag hittade svaret själv - lösningen är att gå in i "Egenskaper för högtalare" och "Avancerat" och återställa standardvärden. Detta kanske man får leva med tills drivrutinerna blir säkrare...trots allt viktigast att ASIO funkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

nu har jag ordnat det lite bättre men långt ifrån bra...

det är ett jävla strul att få den att funka så att datorn ens hittar den jag spenderade 1 timma på att dra ut mitt pc kort från sandberg som gör att jag får stora firewire portar på något konstigtvis måste man efter att den har hittat kortet starta om det för att få ljud och då funkar vanliga mp3or men inte mitt program ableton live kommer inget ljud ?

och nu funkar det inte alls igen det är som den lever sitt egna jävla liv ibland funkar det och ibland inte men aldrig på asio vad ska jag göra kan någon kunnig hjälpa mig får panik måste fixa den jävla skiten börjar bli ganska jobbigt känner att jag bara vill ha ett ljudkort som fungerar då jag inte har användning utav ett sånt här skit kort som inte ens kan få fram ljud...

jag får ju som sagt byta ut kortet mott ett i samma prisklass på musikbörsen vilket är 4000 finns det något som bara funkar och är schysst ?

kan tillägga att jag har texas instrument chipset i firewire inbyggt på datorn men där funkar den inte alls ?

snälla hjälp

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det för chipset (moderkort) och GPU i burken?

Finns annars ganska många alternativ till ljudkort i den prisklassen (om man bortser från DSP för effekter men vem använder det?).

Processor

Processor: Intel Core Duo T2450 / 2 GHz

Teknik med flera kärnor: Med dubbelkärna

Databusshastighet: 533 MHz

Kretstyp: Mobile Intel 945PM Express

här är en länk http://www.ciao.se/LG_W1_KP44V_Express_Dua...7_1_TFT__669199

nej jag kommer ju inte behöva dom dsp effekterna så det behöver ju inte vara ett sådant kort kommer använda mycket samplingar och vst instrument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gissar på att det är kombinationen Mobile Intel 945PM Express och Radeon X1600 med "Hyper Memory", kan man stänga av det? Hur många processer har du igång efter en omstart?

håller på att försöka en sista gång här nu har du fått upp hoppet i mig igen snackade med musikbörsen idag och då sa han att han var villig att byta in det till något annat men vi får se hur det går nu måste installera dessa grejer först

mitt chip på det interna FW är texas instrument och då måste det vara bäst att använda det eller hur ? kan det bero på någon kabel köpte en belkin kabel ?

han på musik börsen sa att jag kunde kanske få ett sånt här istället = http://www.tascam.com/products/us-1641.html

eller så funderar jag på detta = http://www.tascam.com/products/fireone.html

eller sista alternativet = http://www.yamaha-europe.com/yamaha_europe...go46/index.html

är jag helt ute i vad jag kollat på för alternativ ? verkar dom okej ?

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag sitter och håller på i programet så funkar det en stund sen helt plötsligt så låter allting helt förstört det liksom bara sprakar om allting ?
Har datorn hunnit gå i viloläge?

Eller skärmsläckaren?

Jag är inte säker på att felet ligger hos varken Konnekt-interfacet eller firewirekontrollern.

Vilket moderkort har du?

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag sitter och håller på i programet så funkar det en stund sen helt plötsligt så låter allting helt förstört det liksom bara sprakar om allting ?
Har datorn hunnit gå i viloläge?

Eller skärmsläckaren?

Jag är inte säker på att felet ligger hos varken Konnekt-interfacet eller firewirekontrollern.

Vilket moderkort har du?

Kretstyp: Mobile Intel 945PM Express

hittar inget på ati controlen om att stänga av hyper memory vad ska jag göra ? kommer inget ljudkort fungera på min dator börjar bli jävligt less har köpt grejer för sammanlagt kanske 8000 kr och jag kan inte få fram ljud från det... 😄

jag har drul försäkring på datorn funderar stark på att dra den i marken och hämta en ny med rätt moderkort...

ni får ursäkta mitt humör men har hållt på med detta projekt hur länge som helst är iaf glad av all hjälp jag får härifrån 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör DPC;

http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml

och kolla vad du får för värden (2-50 μs är normalt, under 200 μs är "ok"), avaktivera sedan hårdvara som inte är direkt nödvändig när du gör musik och kolla om det hjälper. Se även till att du inte har en massa onödiga processer igång (18-22st är bra riktmärke för en musikdator, "Start" - "Kör" - "msconfig", för att döda onödiga processer). Jag antar att du ställt om XP för “Adjust for best performance of: Background services”.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr, brukar jag säga när det gäller firewire och pc pga chipset. Vanligt är att firewireporten tajmar ur vid

inaktivitet och windows prioiterar ner funktionen till en mindre viktig. Samma sak med Mac, men

då är det oftast ifall man låter Mac:en gå i viloläge att man behöver starta om ljudkortet vid uppstart.

USB2 är bättre på pc. Firewire är mer fördelaktig på Mac. Taskiga drivisar kan nog också förklara en del

som gör att kontakten går förlorad till ljudkortet. Kolla om det finns en funktion på ljudkortet som gör att den

kan verifera kontakten med firewireporten med jämna mellanrum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
Kör DPC;

http://www.thesycon.de/deu/latency_check.shtml

och kolla vad du får för värden (2-50 μs är normalt, under 200 μs är "ok"), avaktivera sedan hårdvara som inte är direkt nödvändig när du gör musik och kolla om det hjälper. Se även till att du inte har en massa onödiga processer igång (18-22st är bra riktmärke för en musikdator, "Start" - "Kör" - "msconfig", för att döda onödiga processer). Jag antar att du ställt om XP för “Adjust for best performance of: Background services”.

asså kan detta verkligen stämma nu när jag satte latency på 1024 så funkar det men är intye det jävligt högt ?

EDIT: Får det att funka på latency på 512 men det var antagligen det som var problemet fan vad skönt att jag får ljud det kommer ljud ur skiten haha men iaf vad ska jag göra för att få ner latency ?

Redigerat av swampi
Link to comment
Dela på andra sajter

1024 samples? jo det är högt, på en bra dator kan man köra på lägsta inställningen men ibland får man nåja sig med kanske 64 eller 128 samples. Du har fortfarande inte svarat på mina frågor ang. antal processer och annat...

Vad fick du för värde i DPC?

Link to comment
Dela på andra sajter

1024 samples? jo det är högt, på en bra dator kan man köra på lägsta inställningen men ibland får man nåja sig med kanske 64 eller 128 samples. Du har fortfarande inte svarat på mina frågor ang. antal processer och annat...

Vad fick du för värde i DPC?

1000 ligger jag på cirka

Link to comment
Dela på andra sajter

okej nu har jag stängt av massa grejer tex bluethoot interna ljudkortet och massa andra och kör på en latency på 32 = det minsta man kan välja och det sprakar inte eller något kanske mitt problem är löst 😛 men på den checker kör den fortfrande på 1000 typ men det står att min maskin inte ska ha problem att köra något ljud program ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du tur så har du löst det och kanske hittat någon konflikt mellan hårdvara.

a tack som fan för all hjälp iaf vi får se hur det går ska inte bli för glad då det har funkat innan men nu verkar det faktiskt funka på heltid tack återigen

Link to comment
Dela på andra sajter

hittade ett till problem som jag tror kan ha varit med och orsakat en del.

tror at tdet är glapp där bak på ljudkortet kortet vid FW portengår att jucka sladden åt varje håll inte faktiskt ganska mycket och ganska fort man nuddar sladden så tappar kortet kontakt med datorn.

vad kan jag göra åt detta kan jag hämta ett nytt kort på garanti eller ? för jag menar det är ju inte direkt slitage utav mitt användande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...