Jump to content
Annons

En adapter till flera pedaler?


Kujas

Recommended Posts

Hejsan allesammans,

Jag fick igår förtäljt av en säljare på en musikaffär att man tydligen ska kunna försörja, nu i detta fall, 3st Boss-pedaler på en DC 9 adapter. Jag tyckte det lät konstigt men gick sedan hem och började koppla runt. Tyvärr får jag det inte att fungera, och då undrar jag om någon gjort detta och kan kort förklara hur man skall gå tillväga, för jag antar att det egentligen bara finns 1 sätt att få det att fungera 😉

Mvh,

ku

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kolla hur mycket ström (mA) varje box drar och kolla sedan om adaptern kan leverera MINST lika mycket ström som alla boxarna behöver när du lägger ihop deras strömförbrukning. Kan den inte lämna tillräckligt mycket, så kommer det inte att fungera.

Link to comment
Dela på andra sajter

I så fall skulle jag nog tro att det är något fel på adaptern. Om den ska kunna lämna 60mA och de 3 boxarna drar 20mA vardera, så borde det fungera. Jag utgår då från att det är rätt spänning och att ingen av boxarna behöver en annan spänning än de andra eller att någon ska ha växelspänning i stället för likspänning...?

Link to comment
Dela på andra sajter

I så fall skulle jag nog tro att det är något fel på adaptern. Om den ska kunna lämna 60mA och de 3 boxarna drar 20mA vardera, så borde det fungera. Jag utgår då från att det är rätt spänning och att ingen av boxarna behöver en annan spänning än de andra eller att någon ska ha växelspänning i stället för likspänning...?

Hejsan,

Alla är samma, dvs, DC.

Men om man tänker sig hur man kopplar dem, spelar det roll? Jag kopplar in adaptern till den första pedalen i ledet, varefter jag kopplar gitarrkabel till nästa, nästa och sen in i förstärkaren. Det låter väl korrekt?

Link to comment
Dela på andra sajter

I så fall skulle jag nog tro att det är något fel på adaptern. Om den ska kunna lämna 60mA och de 3 boxarna drar 20mA vardera, så borde det fungera. Jag utgår då från att det är rätt spänning och att ingen av boxarna behöver en annan spänning än de andra eller att någon ska ha växelspänning i stället för likspänning...?

Hejsan,

Alla är samma, dvs, DC.

Men om man tänker sig hur man kopplar dem, spelar det roll? Jag kopplar in adaptern till den första pedalen i ledet, varefter jag kopplar gitarrkabel till nästa, nästa och sen in i förstärkaren. Det låter väl korrekt?

Nej - du måste ha en split-kabel till nätadaptern, så att du sätter in egen spänningskontakt i alla pedalerna. Spänningen går alltså inte vidare i signalkabeln. Det borde de ju ha sagt i butiken när du frågade... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

I så fall skulle jag nog tro att det är något fel på adaptern. Om den ska kunna lämna 60mA och de 3 boxarna drar 20mA vardera, så borde det fungera. Jag utgår då från att det är rätt spänning och att ingen av boxarna behöver en annan spänning än de andra eller att någon ska ha växelspänning i stället för likspänning...?

Hejsan,

Alla är samma, dvs, DC.

Men om man tänker sig hur man kopplar dem, spelar det roll? Jag kopplar in adaptern till den första pedalen i ledet, varefter jag kopplar gitarrkabel till nästa, nästa och sen in i förstärkaren. Det låter väl korrekt?

Nej - du måste ha en split-kabel till nätadaptern, så att du sätter in egen spänningskontakt i alla pedalerna. Spänningen går alltså inte vidare i signalkabeln. Det borde de ju ha sagt i butiken när du frågade... 😉

Ahaaaa!!! 😄 Självklart! 🙂

Du menar då t.ex. en sån här

http://www.guitarcenter.com/Boss-PCS-20A-P...488-i1124481.gc

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...