Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej!

Har ett märkligt bekymmer med Roland SonicCell.

Försöker via Editor-programmet skapa ett Performance. Patch 1 använder effekt MFX1 (t.ex. delay) och Patch 2 ska använda effekt MFX2 (t.ex. phaser). När jag sparar ("Write" i Editorn) mitt performance tappar SonicCell effekt-inställningen för MFX2, och går tillbaka till effekt 01: Equalizer. Övriga programmeringar sparas som de ska.

Fasligt irriterande! Är det nån som vet vad jag gör för fel? Har senaste versioner av drivrutiner och firmware.

Har en intressant kopplingshärva enligt denna bild: Kopplingsschema. Anledningen till att det är kopplat på detta sätt är att jag vill kunna köra SonicCells synthdel från de två undre keyboarden, och mjukvarusynthar via PC:n och SonicCells ljudkortsdel med den övre keyboarden. Oavsett hur jag har kopplat kan det väl inte orsaka ett sånt här problem (tänkte om det uppstod nån slags loop...)?

Tacksam för tips!

/Mattias

Annons
Postat

Jaha, nu har jag RTFM... Tänk att det kan hjälpa ibland! 😉

Antagligen är detta svaret, om det är nån annan som kört fast på samma ställe som jag (har inte testat än, sitter på jobbet och vill gå hem):

------

Q:

I’ve saved (written) the effect settings of a performance,

but they don’t seem to be applied.

A:

Could you be using the effect settings of the patch?

If the MFX 1–3 Source, Chorus Source, or Reverb Source

setting is set to “P1--P16,” the performance’s effect settings

will not be used; the effect settings of the patch/rhythm set

assigned to the specified part will be used instead.

If you want to use the performance’s effect settings, set this

to “PFM” (p. 80).

-----

Tycker personligen att det är korkat av Roland att tillåta ändringen medan man programmerar, men inte tillåta att det sparas... Eller? 😄

/Mattias

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.