Jump to content
Annons

Låg in-nivå med Presonus Firebox


GBlom (oregistrerad)

Recommended Posts

GBlom (oregistrerad)

Jag har en Presonus Firebox där jag kopplat in en JJLabs C010C och kör på Vista. Men jag måste typ köra mic-preampen på max för att komma upp i lagom nivå. På min förra mixer (budget) behövde jag nästan ingen preamp alls? Hur kan detta komma sig? De har väl ungefär samma gain på preampsen.

Tack på förhand,

Gunnar

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
GBlom (oregistrerad)
Har du gått in i kontrollpanelen och klickat för "Boost"?

Testat lite olika. När jag kör med boosten så pekar den ungefär mot PEAK-lampan när den är på lagom nivå. Hur kan det komma sig att jag behöver boost+nästan maxa preampen på Fireboxen men kan i princip köra på botten på min billiga mixer?

http://www.digitalplayroom.com/presonus/im.../firebox_lg.jpg

Redigerat av GBlom
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Jag har två kompisar som har varsin Firebox och de har båda precis samma problem. När jag sökte runt lite på presonusforumet verkar det som om det kanske bara är sådana förförstärkarna är i Fireboxen. Ganska märkligt måste jag hålla med om. Dock måste jag säga att man utan problem kunde skruva gainratten till klockan tre utan att det började brusa eller uppstod missljud på något sätt och då kunde jag åtminstone få en okej nivå om jag sjöng starkt. Gitarrer var inga problem att mika upp. Annars tycker jag (utan att vara någon vidare connaisseur på området) att preampsen låter väldigt trevligt så länge signalen räcker och det gjorde den för mina ändamål just då. Jag är bara rädd att det inte kommer att räcka om jag ska spela in lite svagare sång exempelvis. Och den digitala levelboosten är jag lite skeptisk till av någon anledning.

Finns det några fireboxanvändare här på forumet som kanske kan uttala sig om sina preamps? Det vore trevligt att veta då jag går lite i firepodtankar trots allt. De verkar ju ändå otroligt stabila i övrigt.

Mvh

Pontus

Link to comment
Dela på andra sajter

GBlom (oregistrerad)
Hej,

Jag har två kompisar som har varsin Firebox och de har båda precis samma problem. När jag sökte runt lite på presonusforumet verkar det som om det kanske bara är sådana förförstärkarna är i Fireboxen. Ganska märkligt måste jag hålla med om. Dock måste jag säga att man utan problem kunde skruva gainratten till klockan tre utan att det började brusa eller uppstod missljud på något sätt och då kunde jag åtminstone få en okej nivå om jag sjöng starkt. Gitarrer var inga problem att mika upp. Annars tycker jag (utan att vara någon vidare connaisseur på området) att preampsen låter väldigt trevligt så länge signalen räcker och det gjorde den för mina ändamål just då. Jag är bara rädd att det inte kommer att räcka om jag ska spela in lite svagare sång exempelvis. Och den digitala levelboosten är jag lite skeptisk till av någon anledning.

Finns det några fireboxanvändare här på forumet som kanske kan uttala sig om sina preamps? Det vore trevligt att veta då jag går lite i firepodtankar trots allt. De verkar ju ändå otroligt stabila i övrigt.

Mvh

Pontus

Tack för inlägge Pontus. Då kanske det är normalt då 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

GBlom (oregistrerad)
Ja, "bus-powered"...?

Jag förstod det 😛 menade mer som i "Ja, jag kör bara FW, spelar det någon roll?"

Testade att trycka in ström-kabeln också, men samma nivå.

Vore kul att veta vad andra har för inställning på sin preamp på Fireboxen när ni kör med en motsvarande kondensatormikrofon?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, "bus-powered"...?

Jag förstod det 🙂 menade mer som i "Ja, jag kör bara FW, spelar det någon roll?"

Testade att trycka in ström-kabeln också, men samma nivå.

Vore kul att veta vad andra har för inställning på sin preamp på Fireboxen när ni kör med en motsvarande kondensatormikrofon?

Är du säker på att du inte satt mikrofonen på -10db eller liknande (dvs om mikrofonen har en sådan inställningsmöjlighet..)

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, "bus-powered"...?

Jag förstod det 🙂 menade mer som i "Ja, jag kör bara FW, spelar det någon roll?"

Testade att trycka in ström-kabeln också, men samma nivå.

Vore kul att veta vad andra har för inställning på sin preamp på Fireboxen när ni kör med en motsvarande kondensatormikrofon?

Flertalet personer har märkt en tydlig skillnad mär de använt adaptern men det gäller framförallt brusnivåer.

Link to comment
Dela på andra sajter

GBlom (oregistrerad)
Ja, "bus-powered"...?

Jag förstod det 🙂 menade mer som i "Ja, jag kör bara FW, spelar det någon roll?"

Testade att trycka in ström-kabeln också, men samma nivå.

Vore kul att veta vad andra har för inställning på sin preamp på Fireboxen när ni kör med en motsvarande kondensatormikrofon?

Flertalet personer har märkt en tydlig skillnad mär de använt adaptern men det gäller framförallt brusnivåer.

Menar du att det är bättre (mindre brus) med separat nätkabel ansluten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen,

När jag testade min polares ljudkort i min dator använde jag strömadaptern, då jag bara har 4-pins-firewire och därmed ingen sådan strömförsörjning. Min polare däremot strömförsörjer samma kort via firewireporten och ingen av oss har märkt av brum eller brus, men däremot är som sagt insignalen tämligen svag för oss båda. Vore trevligt att höra från fler användare här på forumet om ni kan uttala er om förförstärkarna på era fireboxar eller firepoddar.

Mvh

Pontus

Edit: Min kompis har iaf inte sagt någonting om brum eller brus. Jag märkte garanterat inte av något iaf. Poängen var ju hur som helst att insignalen var låg.

Redigerat av Torrson
Link to comment
Dela på andra sajter

GBlom (oregistrerad)

För att spinna vidare på frågan.

1 - Tappar man dynamik/kvalité på ljudet om man slår på 12db-boosten i Fireboxens kontrollprogram?

2 - Vad ska man helst köra, maxa ut micpreampen eller köra lite mindre på preampen och sätta på 12db-boosten?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fireboxen har bara 45dB gain i preampsen vilket kan vara lite lite för vissa mikrofoner i en del sammanhang. Det enda boostswitchen gör är att digitalt höja nivån, detsamma som att höja volymregeln med 12 dB i inspelningsprogrammet med andra ord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, med risk för att kapa tråden en smula:

Som Emil påpekade står det på Presonus hemsida att det är 45dB gain i fireboxens preamps medan det är 54dB i firepodens. Jag trodde att det var samma preamps i de båda modellerna, men man får väl tro tillverkarens egna hemsida antar jag. Om detta nu stämmer låter det som en jättebra nyhet för undertecknad, då det enda som får mig att tveka på att köpa firepoden är just att min polares firebox har svaga preamps. Så nu till frågan: Vad innebär det exakt att det är 9dB högre förstärkning i firepodens preamps? Jag vill minnas att dB-skalan är logaritmisk och att ljudet blir dubbelt så starkt för varje 3dB men går det att applicera även i det här fallet? Jag är ingen preampexpert och vill bara ha ett hum om ungefär hur mycket starkare jag kan förväna mig att signalen blir i firepoden eller om det öht är märkbart. Jag är tacksam både för rent teoretiska som praktiska (om någon exv har testat båda produkterna och lyssnat/mätt) svar. Tack på förhand!

Mvh

Pontus

Link to comment
Dela på andra sajter

45 dB är lite svagt men 50-60 dB är normalt för en mickstärkare, m a o, du behöver nog inte oroa dig över FPns preamps om du inte ska använda passiva bandmickar på ljudsvaga källor.

Tack, tack för svaret! Då lutar det nog åt att jag inhandlar en Firepod!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...