Jump to content
Annons

Koppla ihop ett par gamla högtalare till ny förstärkare

Recommended Posts

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Har ett problem beträffande koppling av högtalare med inbyggd (ej löstagbar) högtalarkabel á la telefontråd, där den avslutas med vad jag tror kallas DIN-stift. Dessa kan man inte använda och sätta in i någon anslutning på den nya förstärkaren.

Om jag då istället knipsar av DIN-stiften på högtalarkablarna, särar på högtalarkablarnas två trådar och skalar av dem en bit,

när jag sedan ska stoppa in dem i förstärkarens högtalaranslutningar på baksidan av förstärkaren, vilken ska jag sätta i vilken?

Ska den neutrala tråden av högtalarkabeln gå till röd anslutning och den med en blåmarkering till den svarta anslutningen?

Eller? Finns det ett givet svar på detta?

🙂

:musik

Annons
Postat

Förstärkaren skickar en + och en - signal till varje högtalare.

Om det inte framgår på högtalaren vad som är + & -, så är det viktigaste att du kopplar lika på bägge högtalarna. Annars kommer dom jobba i motfas (när ena basen jobbar frammåt, jobbar den andra bakåt) vilket resulterar i utsläckning i basen.

/X

musik (oregistrerad)
Postat

Om det inte framgår på högtalaren vad som är + & -, så är det viktigaste att du kopplar lika på bägge högtalarna. Annars kommer dom jobba i motfas (när ena basen jobbar frammåt, jobbar den andra bakåt) vilket resulterar i utsläckning i basen.

/X

Okey vad är röd på förstärkare? Är det plus?

🙂

Postat

/X

Okey vad är röd på förstärkare? Är det plus?

🙂

Röd: plus

Svart: minus

Är det "telefonkabel" funkar det ju lika bra vilket som bara man har samma på båda

Vanlig dubbel högtalarkabel brukar ju dock ha text på ena av de två ledarna, å då kan man ju t.ex använda den som +

musik (oregistrerad)
Postat

Hej!

Okey Limpan, detta handlar om en förstärkare jag tänkte ge i födelsedagspresent, men hennes högtalare är gamla, så...

...jag tar och provar att koppla den med blåmarkering på sig till den svarta och den röda till den utan markering.

Själv har jag en tjock högtalarkabel med fyra banankontakter... två stycken till diskanten och två till basen.

BiWire, TriWire.... Ja det finns mycket...

Men i mitt exempel som tråden handlar om, så blir det ju en tråd till diskanten och en till basen, väl?!

😲

Postat
Hej!

Okey Limpan, detta handlar om en förstärkare jag tänkte ge i födelsedagspresent, men hennes högtalare är gamla, så...

...jag tar och provar att koppla den med blåmarkering på sig till den svarta och den röda till den utan markering.

Själv har jag en tjock högtalarkabel med fyra banankontakter... två stycken till diskanten och två till basen.

BiWire, TriWire.... Ja det finns mycket...

Men i mitt exempel som tråden handlar om, så blir det ju en tråd till diskanten och en till basen, väl?!

😐

Jag fattade det som att det var två ledare men en kabel till vardera högtalare, varav den ena ledaren var blåmarkerad å den andra "neutral"? ...Således är det ju ingen delning på diskant och bas, men eftersom du nu skrev det blev jag konfunderad? var de inte en vanlig sån där gammal 2-polig DIN-kontakt på de gamla högtalarna??

...men som sagt tidigare, bara du gör samma koppling på den andra högtalarna så de inte jobbar mot varandra ska de la va lugnt, jag kanske missuppfattar din frågeställning.. ?

musik (oregistrerad)
Postat

Japp, det är en gammal 2-polig DIN-kontakt på de gamla högtalarna. Det är 70-tal.

(Nej, glöm det med bas och diskant - kag såg baktill på mina egna stora 2000-tal-högtalare och där är det 4 bananer, två till bas och två till diskant.)

Men det blir förvirrande att blanda in två helt olika stereos. Jag skulle inte ha gjort det. Neutral till röd och blä till svart provar jag med, när förstärkaren anländer.

Förresten, finns det nånstans man kan köpa adapters, så att jag slipper klippa väck de gamla 2-poliga DIN-kontakterna? En 2-polig DIN-hona i ena änden och ingenting (dvs. utan kontakt) i andra änden borde väl vara det jag behöver i så fall? Eller möjligtvis ... 2-polig DIN-hona i ena änden och banan-kontakt i andra änden?

Jag vet inte hur förstärkaren ser ut baktill ännu.

😕

Postat

Det handlar inte om plus och minus, utan om signal och jord. Det enda viktiga är att du gör likadant på höger och vänster. Simple as that. Inget kan gå sönder.

Tjing

Bengan

musik (oregistrerad)
Postat
Det handlar inte om plus och minus, utan om signal och jord.

Tjing

Bengan

Jag utgick från plus och minus i resonemanget, eftersom min egen förstärkare och mina egna högtalare har angivit Plus och Minus baktill.

🙁

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.