Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Tjena!

Har fixat mig en liten ministudio. Köpte en kondensatormick i veckan och har nu testat mig fram med diverse program för att se vilket som passar mig bäst. I tex Audacity, Ableton Live, Cool Edit, Fruityloops mm så har jag inga problem med mikrofonen, men i Cubase så hörs den knappt!

Jag har satt Volym mätaren på max, dragit upp alla mätare under "F3". Har exakt samma device inställningar som i dem andra progemmen, men jag måste typ "stopa in micken i munnen och skrika" för att ljudaktivitets mätaren ska komma upp i en mellan nivå.

Varför sjutton är det såhär?

Tacksam för svar 😛

Annons
Postat

Hmmm... reglarna under "F3" har iaf inget med in-volymen att göra.

Vad jag vet är det bara ut-volymen från ditt ljudkort, preamp m.m. som kan påverka.

Har du ställt in audio-spårets input så att det är rätt output från ljudkortet som spelas in?

Cubase har hittat ditt ljudkort? Du har gjort eventuella inställningar (om det står nåt om det i manualen)?

Postat
Tjena!

Har fixat mig en liten ministudio. Köpte en kondensatormick i veckan och har nu testat mig fram med diverse program för att se vilket som passar mig bäst. I tex Audacity, Ableton Live, Cool Edit, Fruityloops mm så har jag inga problem med mikrofonen, men i Cubase så hörs den knappt!

Jag har satt Volym mätaren på max, dragit upp alla mätare under "F3". Har exakt samma device inställningar som i dem andra progemmen, men jag måste typ "stopa in micken i munnen och skrika" för att ljudaktivitets mätaren ska komma upp i en mellan nivå.

Varför sjutton är det såhär?

Tacksam för svar 🙂

Har du ett ljudkort med preamp och fantommatning?

• 2 veckor senare...
Postat (redigerat)
Slagit på fantommatningen?

yes, +48v knappen intryckt

och spaken på micken som jag inte vet vad den heter, men som justerar hur mycket mycket ljud som kommer in i dem 3 olika lägena 0 -20 -10, står på 0

Så allt är precis som jag har det i dem andra inspelningsprogrammen, men ändå vill inte cubase...

Här har jag bifogat en länk till en bild på hur det ser ut,

Jag håller samma volym på rösten i bäggeprogrammen, och som ni ser så maxar nästan mätaren i mixcraf, medans jag i cubase har höjt några mätare men ändå kommer den inte långt upp så att säga..

En sak tycker jag är väldigt konstig... om jag skruvar ner mick ratten till 0 på externa ljudkortet när jag anbänder mixcraft, så dör ju ljudet, inget kommer in,

Om jag gör samma sak i Cybase så händer inget, utan det kommer fortfarande in lika mycket ljud?!

cubaseljudrl7.th.jpg

Väldigt tacksam för hjälp.

Ljudkort : Externt Firewire, Phonic Firefly 302

Mick : TSM MT103

Redigerat av FiveReal

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.