Jump to content
Annons

Cubase crashar


wacky

Recommended Posts

Tjena på er!

Jag har ganska nyligt skaffat ny dator och har den bara till för inspelningen i studion.

Så det som finns installerat är; Cubase SL och Win XP SP 2. Nu till mitt problem.

Jag kan spela in hur bra som helst i Cubase, mixningen går fin fint, men sen när jag ska exportera ner

projektet (oftast i 24 bit) så kommer det upp en felmeddelande-ruta som säger error error bla bla bla,

kommer inte ihåg exakt vad det står men följden blir att Cubase hänger sig och stänger ner sig.

Jag har ställt in L & R locators rätt i projektet, det vet jag med blåa raden i mellan osv.

Vad kan detta bero på, kan det bli en bug i programmet vid installation?

Jag har inte provat installera om Cubase pga. alla pluggar jag har, tar sån tid att installera om allt. Men måste jag så måste jag ju?! Är det nån som har något hett tips?

Har aldrig varit med om detta på andra datorer jag haft...

Mvh /Wacky

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan vara en plugg som spökar.

För en enkel test, gör så här:

TEST

Stäng Cubase.

Ändra namn på din VSTPlugin-mapp till t ex "XVSTPlugin".

Starta Cubase och projektet, som då konstaterar att pluggarna i projektet saknas. Spara loggen och klicka ok.

Nu har du startat projektet utan pluggar. Prova att göra en audioexport. Om den funkar utan att det kraschar så tyder det på att en plugg är orsaken.

IDENTIFIERA PLUGGEN

Skapa i så fall en ny tom VSTPlugin-mapp bredvid den du namnändrade. Kolla i logfilen du sparade när du startade projektet, vilka pluggar som användes i projektet. Flytta tillbaka pluggarna till nya mappen (obs - samma undermappar!) en efter en. Mellan varje plugg du flyttar, stäng ner och starta om Cubase och gör en audioexport. Då ser du när det kraschar igen och vet då vilken plugg som var fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för snabbt svar!

Det där med plug-ins lät intressant, ska pröva det. Jag har även noterat att på ett av dom tre projekt jag hittils spelat in på nydatorn har CPU mätaren hoppat upp och ner som en j*vla jojjo under uppspelning, så det kanske är nån plugg som jäklas.

Ljudkorten jag kör med är RME Hammerfall HDSP 9632, adat in/out etc.

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppat upp och ner...?

Det är kanske Denormal-problemet som spökar i så fall...?

Om det skulle vara det, så finns hjälpen här: http://www.digitalfishphones.com/main.php?...2&subItem=6

Assars tips om att testa om någon plugg är boven, är också mycket bra. Det brukar kunna få ordning på det - och så får man reda på vilken man behöver uppdatera eller hitta en ersättare för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Jag har nu prövat att ändra namn på plug mappen, men utan resultat. Fortfarande "an error has ockured ... try to save you song under another name...eller något i den stilen (Har provat att spara projektet i under ett annat namn också), sedan stänger han ner...

Jag kunde inte gå in på sidan du nämnde Claes, sidan kan ej hittas?! Har du skrivit fel mån tro...

Vad är "denormal-problemet" annars?

Mvh /Wacky 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Jag har nu prövat att ändra namn på plug mappen, men utan resultat. Fortfarande "an error has ockured ... try to save you song under another name...eller något i den stilen (Har provat att spara projektet i under ett annat namn också), sedan stänger han ner...

Du måste följa hela Assars råd.. inte bara ändra namn på mappen.. ehh 🙂

Redigerat av Gain
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men eftersom Cubase crashar när jag döpte om mappen och man startar projektet utan pluggar, så är det ju lönlöst att slänga in plug efter plug...¨

Jag har nu formaterat och installerat om hela datorn. Och det verkar som det funkar nu.

Tack för all hjälp folks! 😉

MVH / Wacky

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men eftersom Cubase crashar när jag döpte om mappen och man startar projektet utan pluggar, så är det ju lönlöst att slänga in plug efter plug...¨

Jag har nu formaterat och installerat om hela datorn. Och det verkar som det funkar nu.

Tack för all hjälp folks! 😛

MVH / Wacky

Brukar faktiskt gå snabbast när har den typen av fel 🙂 Själv så har jag gjort en clean install på hela systemet och sedan ghostat allt så för mig tar en ominstallation runt 20 minuter så är allt tillbaks som det var 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...